I och med LIV tourens intåg i golfvärlden kommer troligen förändringar att ske i hur uppläggen är för åtminstone herr-golfen. Jag själv har sedan några år tröttnat att titta på PGA tourens “små”-tävlingar på tråkiga banor där de stora stjärnorna inte är med. På DP World Tour är det nästan alltid för få stjärnor med för att jag skall tycka det är intressant.
Hur skulle du vilja att upplägget på de olika tourerna är ?
Jag skulle vilja ha det på följande sätt för herrtourerna:
De 4 majortävlingarna är det som jag idag tycker är mest intressant, låt dessa vara som de är.
Jag skulle vilja ha någon form av Champions League, där de allra bästa är med, ett begränsat antal tävlingar med begränsat startfält. t.ex. 64 spelare inledningsvis i kanske 8 tävlingar och ett slutspel med t.ex. de 16 bästa från grundspelet. Dessa 8 tävlingar bör vara spridda över världen.
Den kluriga frågan med detta upplägg är hur man skall kvalificera sig till Champions League tävlingarna, världsranking som en av grundstenarna känns givet.
Världsrankingsystemet är väldigt bra konstruerat och bör fortsätta att finnas såsom idag.
Huruvida övriga tävlingar är organiserade i olika regionala eller globala tourer eller är fristående är utanför min intressesfär.
Utöver singeltävlingar så känns foursome-, bästboll, lagtävling osv. intressant i viss omfattning men jag har inte något specifikt önskemål om hur detta skall gå till.
Matchspel är intressant att titta på, men då måste det pågå ett antal matcher parallellt annars blir tv-sändningen ett sömnpiller.
TV sändningarna måste uppdateras för att bli intressanta.
Om man ser på en 72-håls tävling så skulle fokus på torsdagen vara att tv-tittaren skall lär känna banan, vilka är spelarnas strategier, intervjuer på banan skulle vara roligt med fokus på strategi.
Fredagens sändning bör ha större fokus på cut-gränsen. Spelare som dansar lina på cut-gränsen är intressant att se.
Med dagens moderna teknik borde det heller inte vara omöjligt att skräddarsy sin egen sändning, vad vill jag se kan jag konfigurera. T.ex. Jag vill se Stensons och Alexs samtliga slag och utöver detta se huvudsändningen förutom att se Tiger förbereda sig 3 minuter inför en 7 meters putt.
Vidare tycker jag att spelarnas förberedelsetid inför varje slag skall minskas avsevärt, 40 sekunder är löjligt lång tid, minska till hälften. Man skulle kunna ha så att vid lika resultat (utöver 1:a platsen) skall snabbast spelare placeras före de långsamma i resultatlistan, premiera snabbt spel.