Proffstourernas framtid, ditt förslag

I och med LIV tourens intåg i golfvärlden kommer troligen förändringar att ske i hur uppläggen är för åtminstone herr-golfen. Jag själv har sedan några år tröttnat att titta på PGA tourens “små”-tävlingar på tråkiga banor där de stora stjärnorna inte är med. På DP World Tour är det nästan alltid för få stjärnor med för att jag skall tycka det är intressant.

Hur skulle du vilja att upplägget på de olika tourerna är ?

Jag skulle vilja ha det på följande sätt för herrtourerna:

De 4 majortävlingarna är det som jag idag tycker är mest intressant, låt dessa vara som de är.

Jag skulle vilja ha någon form av Champions League, där de allra bästa är med, ett begränsat antal tävlingar med begränsat startfält. t.ex. 64 spelare inledningsvis i kanske 8 tävlingar och ett slutspel med t.ex. de 16 bästa från grundspelet. Dessa 8 tävlingar bör vara spridda över världen.

Den kluriga frågan med detta upplägg är hur man skall kvalificera sig till Champions League tävlingarna, världsranking som en av grundstenarna känns givet.

Världsrankingsystemet är väldigt bra konstruerat och bör fortsätta att finnas såsom idag.

Huruvida övriga tävlingar är organiserade i olika regionala eller globala tourer eller är fristående är utanför min intressesfär.

Utöver singeltävlingar så känns foursome-, bästboll, lagtävling osv. intressant i viss omfattning men jag har inte något specifikt önskemål om hur detta skall gå till.

Matchspel är intressant att titta på, men då måste det pågå ett antal matcher parallellt annars blir tv-sändningen ett sömnpiller.

TV sändningarna måste uppdateras för att bli intressanta.
Om man ser på en 72-håls tävling så skulle fokus på torsdagen vara att tv-tittaren skall lär känna banan, vilka är spelarnas strategier, intervjuer på banan skulle vara roligt med fokus på strategi.
Fredagens sändning bör ha större fokus på cut-gränsen. Spelare som dansar lina på cut-gränsen är intressant att se.
Med dagens moderna teknik borde det heller inte vara omöjligt att skräddarsy sin egen sändning, vad vill jag se kan jag konfigurera. T.ex. Jag vill se Stensons och Alexs samtliga slag och utöver detta se huvudsändningen förutom att se Tiger förbereda sig 3 minuter inför en 7 meters putt.

Vidare tycker jag att spelarnas förberedelsetid inför varje slag skall minskas avsevärt, 40 sekunder är löjligt lång tid, minska till hälften. Man skulle kunna ha så att vid lika resultat (utöver 1:a platsen) skall snabbast spelare placeras före de långsamma i resultatlistan, premiera snabbt spel.

I stort sett håller jag med om det mesta.
Snabbare spel vore mkt bra.
Sedan behöver ju spelare i “Europa league” och “US league” etc kunna ta sig in i CL. Dvs man behöver se till att där finns reella möjligheter.

Kval två rundor
Runda 1: Seed 50% sämre fält
Runda 2: Reset scores. Seed 25% - 50% sämre fält + De som klarande runda 1
Därefter Matchspel.
Garanterar dom bästa spelarna i matchspelet, dom andra får kvala in antingen i runda 1 eller 2.
Kanon-TV på helgen + “alla får vara med”.

Det jag slogs av då jag såg Portland är ändå hur pass lika den var vanliga tävlingar mot slutet - det man verkligen vill se.

Man vill se slag som gäller något utföras av spelare man finner intressanta.

Matchspelet har onekligen karaktären att andra slag än de sista känns spännande.

Däremot blir det nästan tråkigare ju längre en matchspelstävling går.

En tredje ingrediens, hur gör man det viktigt att sluta nia och inte femtonde? Lagspelet har hittills i LIV inte visat sig intressanf.

Lite, en tävlingsserie bestående av tävlingar över 3-4 dagar, där de första tre är som matchspelet på underbara Austin. Gruppsegrarna spelar sedan 18 hål slagspel på söndagen, där alla placeringar på något sätt blir viktiga. Eller åtminstone imte bara segern.

Till skillnad från tidigare talare så behöver jag inte se världsstjärnor för att njuta av golf på TV. Att se Haotong Li eller Meronk vinna på DPWorldTour är väl nästan mer njutbart än att se JT eller Scheffler vinna på PGA?

Banorna, visst spelar dom roll men är knappast avgörande för TV-sändningens värde för mig. De allra flesta banor är “tillräckligt” intressanta. Dessutom är det nog rätt många andra faktorer än just hur TV-mässiga dom är som fäller avgörandet vid val av bana, så där är det nog inte mycket man kan påverka.

TV-sändningarna, absolut göra dom mer intressanta. Intervjuerna på banan är bra! Att se Meronk eller Grant intervjuad under finalrundan är coolt. Mer sådant! Vill gärna att man visar mer spel, nu är det väldigt mycket förberedelser som visas. Det borde att lätt gå att höja tempot i bildklippen ett snäpp utan att det blir för ryckigt.

Champions leauge - är det inte det som idag är WGC-tävlingar? Där är det ju dom bästa och ingen cut. Funkar för mig som det är.

Konstruerade lagtävlingar - det går bort för mig. Det räcker med Solheim och Ryder, dessa tävlingar är TV-säsongens höjdpunkter. Just det faktum är att det bara är vart annat år bidrar till magin. Blir det mer frekvent och fler varianter blir det inflation, värdet avtar.

Matchspel - kul att spela, kul att se när det är många matcher igång. Otroligt tråkigt att se finaldagen när det bara är enstaka matcher igång. Håll det till max en tävling per år.

LIV - har inte sett så mycket men tycker det känns lite off än så länge.

Jag har haft den känslan också, det var högtidsstunder när “mästarmöte i golf” visades på TV i början av 70-talet. Även om det var vänskapsmatcher var det väldigt kul och givande att se golf. I det egna tittandet konkurrerar numera golfen med så mycket annat jag finner är intressant att det måste till något speciellt för att jag skall titta.

Detta håller jag med om. Dessutom all drama längre ner i fältet.
T.ex bli topp 10 för att få spela nästa vecka
Bli 4a för att få åka till the Open
Sista chansen efter skada
Gå till slutspel eller inte

Det måste gälla nåt för mig.

Liknande, tittar minimalt på tvgolf, i stort ett marginellt utbyte av tid för min del, finns annat som tar tiden som tvgolf ej får.

Tänke lite (var jobbigt), jag tittar på golf med behållning och jag är INTE den mest ihärdige av sporttvtittare. Vill bara ha the juicy parts (parentes - förbaskat svårt i F1!).

Så hur gör jag? Torsdag, spelar in(eller kollar streamat lite laggat). Kollar med snabbspolning för att få grepp om de 4-5 sista hålen. Fredag, kollar lite om nån kul ligger bra till, oftast inte alls. Lördag, sista 4-5 hålen lite i efterhand för ledarbollen, hoppar med 15 sek-hoppet på paddan bort alla leaderboards, tråkiga spelare och puttittar. Söndag kollar de sista 3-4 hålen live om det är spännande, annars som lördagen. Om man kunde mixa ihop ungefär det och visa en tille efteråt tror jag många skulle få en angenäm sändning.

The Open och Masters, följer ledarbollen live hela vägen om ingen drar iväg nåt alldeles. Lite en grej.

Det jag saknar mest inom golfen är att det på högsta nivå inte är en världssport, det är en USA sport med en liten brödsmula i Europa i form av The Open. PGA touren i USA har “köpt” alla de bästa europeerna.

För majors, jämför med tennis. US Open i USA, Franska öppna, Wimbledon samt Australian Open.

Liten förändring från mitt första inlägg, flytta PGA Championship till Asien.
En 5:e Major alternerande mellan Australien och Sydafrika.

Nu har ju WGC tävlingarna minskats från 5st tidigare till bara 2 i år.

Håller med om att de mindre tävlingarna på PGA-touren utan de största namnen inte har något jättestort underhållningsvärde. Å andra sidan tycker jag också det är helt okej att inte VARJE tävling är superintressant. Om det var en major, FedEx-slutspel, Ryder Cup eller liknande varje helg så hade storheten med de tävlingarna försvunnit.

Vet ingen annan sport jag följer som jag tycker är megaintressant hela tiden. Framförallt inte hockeyn som jag ändå är ett stort fan av. Det är inte förrän efter jul nån gång som SHL börjar bli spännande på riktigt, och jag kan börja tänka mig följa matcherna mer aktivt än bara någon enstaka här och där. När Brynäs (mitt lag) spelade premiär häromdagen så hoppade jag till och med över de två första perioderna innan jag slog på.

Tycker just att det inte är som F1 där federer vinner hela tiden som gör golfen trevlig att se på. DP såväl som USA. Det är tävlingar varje vecka, lite olika startfält, några få där det är lite för klent deltagande, men i de flesta tillräckligt med namn för att göra tävlingen intressant. Några svenskar, som gärna kunde placera sig högre. Några större tävlingar, Majors, Fedexslutspelet, Players, Wentworth, WGC. Duger åt mej.

Slökollar på presidents cup.

Matchspel är kul, men kanske svårt att få till i ett bra format på vanliga tourer.

Det är intressanta tanker som trådstartaren har, men när det kommer till de mindre tävlingarna blir det väl en fråga om ens eget intresse?
Just de mindre tävlingarna blir ju oerhört viktiga och intressanta för de spelare som ligger längre ner på rankingen och en stor chans för dessa att klättra till att ta plats i större tävlingar. Just detta är ju en oerhört viktig del av det meritbaserade ekosystem som den professionella golfen bygger - och måste fortsätta bygga på.

Vad jag menar med intresse? Att man har tillräckligt intresse att följa sporten golf, och kanske inte bara vilja välja russinen ur kakan? Vem uppskattar varje match genom hela grundserien i SHL, NHL eller någon av de större fotbollsligorna?

Som nämnt tidigare har ju nuvarande “ekosystem” fallerat då det inte finns något rimligt sätt att spelare från Dubai-touren eller Asien-touren att ta sig in på USA-PGA-touren.

Jag följer golf noggrant via leaderboards och olika rankinglistor men att titta på golf i tv-sändning är rätt tråkigt.

Vad baserar du att “det fallerat” på???
Det är alltid ett steg från en nivå av tour till en annan, eller tänker du att man får en automatisk inbjudan?

För en spelare rätt högt rankad på dubai-europa-touren så måste denna stega ned till en sämre tour (Korn Ferry) för att få kortet till PGA USA touren.

Nej, det måste den inte.

Då får du berätta hur det går tilll.