Proffstourernas framtid, ditt förslag

Det finns en rad olika sätt. Föreslår att du söker fakta, bättre att du hittar förstahandsinformation.

Topp10 på DP får väl PGA kort nu. ? Eller hur blev det med det?

Det fanns en nyhet om detta under sommaren men det är ännu inte genomfört. Excemption kategorilistan har uppdaterats idag men Dubai Ports World Tour är ej nämnt.

Vunnit major, vunnit någon av de två WGC tävlingarna är de två sätten. På matchtävlingen platsar dock bara någon enstaka DP spelare, just nu bara en som är topp-64.

Det har pratats om topp 10 på DP touren ska få rättigheter, men är ej infört.

Och mer?

Skulle du vilja vara lite mindre dryg och åtminstonde ge oss ett tips vad vi skall kolla på?

Mindre dryg?

Tips: Kolla upp fakta! Gör det istället för att endast stå på åsikter…

Enda jag tror mig veta är att man får livslångt medlemsskap om man vunnit 10 tävlingar va?

Fakta är kontrollerat. Excemptionlistan för PGA touren är det som avgör vilka som får spela tävlingar.

Det finns ingen kategori som är relaterad till DP world tour.

pga tour priority ranking 2022-2023

Måste dock tillägga att även seger i Scottish Open ger tour-kort då denna tävling sedan i år är en officiell tävling på PGA-USA-Touren. Det var ju egentligen självklart att den ska vara med som officiell tävling då väldigt många sökte dispens för att få spela denna tävling.

Så 3 sätt för DP World Tour spelare att ta sig in direkt till PGA touren utan att gå ned ett snäpp och spela Korn Ferry:

• Vinna The Open
  • Vinna en WGC tävling (här finns det nu bara en rimlig möjlighet då nästan inga DP spelare kvalar in)
  • Vinna Scottish Open

Man kan också bli inbjuden till PGA-tourtävlingar, via tex sponsorer och arrangörer. Varje tävling har också öppna kvaltävlingar där insamlade poäng leder till en rättighet till medlemsskap på touren.

Jag säger inte att det på något sätt är lätt att ta sig in på touren, någon tour för den delen. Samma “problematik” gäller egentligen på alla tourer och det är ganska vedertaget att det finns många spelare som är tillräckligt bra för att spela på touren, men få klarar sig igenom nålsögat att kvalificera sig.

Det här är för övrigt en utmaning som finns genom hela toursystemet, som även jag själv är “drabbad” av. Har för lite rankingpoäng för att spela alla de tävlingar jag vill - vilket samtidigt gör det utmanande att komma in på de tävlingar som kan ge de poäng jag behöver.

Verkligheten kallas det visst?!

Inbjudan och måndagskval, det är ju till varje enskild tävling. Det ger ju ingen status för touren. Det är ju det vi diskuterar.

Det är ju att jämställa med LIV.

Om PGA USA skulle ha något intresse att utveckla golfen utanför USA och vara topp-touren borde man ha excemption kategorier kopplat till resultat på DP och Asientouren.

10-bästa förslaget som var uppe under sommaren hade varit ett steg i rätt riktning.

Det är lite där det faller eftersom PGA ska vara non profit och ändå sitter inne med rättigheterna till varenda slag som slås på deras Tourer.

Värdet på detta vill jag inte ens uppskatta men det är troligen miljardbelopp i Dollar. Lite som rättigheterna till Beatles hela katalog… + ABBA och Stones….
Detta ville Mickelson ”omförhandla”… och sen blev det locket på.

Möjligen är det samma på DP och mer en papperstiger men det visar likväl på att ordet livegen inte är tagit ur luften.

Tänk att få se sina slag, på en tävling, rulla som reklam för inkontinensskydd.

Egon