Podd, radio, youtube… prat istället för musik

Tråd för musik har vi men ingen för prat, dokumentärer, intervjuer och vad det kan vara.

Vi skall väl följa reglerna här och hålla det opolitiskt.

Inleder med senaste söndagsintervjun här, definitivt inte ett exempel på påstådd vänstervridning i gammalmedia, en riktigt skön gammal överste, lite Patton.

Perfekt sätt att varva ner på kvällen - lyssna på audiodrama (typ podcast meets radioteatern), finns massor av bra på amerikanska, oftast lite på skräck, magi, mysterier. Finns ett gäng i Californien, Public Radio Alliance som gör bra draman i Washington Statemiljö bl.a. Tanis, ett riktigt bra audiodrama. Lyssnar nu på Lovecraft Investigations, riktig bra story, annan producent.

Det mesta av såna dramas finns på Spotify, annars går de att ladda ner på andra sätt. I alla fall, lite som sommarlovsföljetongen men för vuxna (antagligen riktat til “unga vuxna” men jag snikar in. Ungdjävlarna lyssnar ju på vår musik). Rekommenderar Tanis som start.

Annars blir det den så förhatliga Public Media mest. Det Politiska Spelet är riktigt underhållande. Filosofiska rummet, Lundströms bokradio…

Det här kan jag verkligen rekommendera. Så bra tidsdokument om hur det var i Stockholm C i slutet av 1980-talet.

Bra ämne :slight_smile:

Om man är det minsta intresserad av fotboll så måste man lyssna på Offsides pod.

Den handlar inte på det där direkta, veckorapporterande sättet om matcher - utan har mer fotboll som en utgångspunkt för allehanda reflexioner kring journalistik, samhällsutveckling och annat.

Bra språk, bra skärpa, bra research, bra personkemi och bra humor och ton i poden. Rekommenderas!

https://www.offside.org/offsides-podcast/456-oscar-center-och-hans-son/

What happened in Skinner var fullt njutbart som audiodrama. Finns på Spotify. Nästan alla audiodramas finns på Spotify.
Annars var söndagsintervjun i P1 med Jan Emanuel i söndagens intressant.
Då både Parisa och Furtenbach är med i Det Politiska Spelet blir det alltid mysigt.

Den här dokun ska ni lyssna på!

Har haft notoriskt svårt för pratpoddar, typ där bara ett par sitter och diskuterar, något som fångat både hustrun och barnen. Men måste säga att Wenström har fått till det bra i den här 18 minuter på svenskgolf.se. Han är själv ovanligt lite flåshurtigball för att leda och har fått med sig Wille och snabel-Erik, de funkar bra, har båda tillräckligt mycket nörd i sig. Och att det är just bara 18 minuter.

Första konversationspodd jag följer tror jag. Tror jag kallar Det Politiska Spelet ett radioprogram. Och stänger genast av om inte både Parisa och Furtenbach är med. Att vara underhållande utan att vara flåshurtig är en svår konst.

Ny satsning på sport. Vad tror ni? Kanon eller kalkon?

Kalkon. :turkey:

Jag följer både Vetenskapsradion Historia och P3 Dokumentär. Båda på Sveriges Radio. De är ju radioprogram men jag laddar ner och lyssnar offline, ofta under mina promenader.

Försökte en gång att lyssna på poddar när jag jobbar… funkar inte alls.
Antingen lyssnar jag på podden istf att jobba, eller så jobbar jag och har då missat stora delar av podden…

Håller med! Jobb, då gäller skvalradio. Promenad, eller något annat “intelligensbefriat”, då funkar det med pod.

Brukade alltid ha radion på. Hustrun frågade ibland “hörde du vad xx sade?” (vi lyssnar alltid på samma kanal)
“Eh… nej”
“Men du har ju radion på?”
“Ja?”

1 gillning

Lördagar : Politiska spelet
Söndagar :Söndagsintervjun, ibland Filosofiska rummet.

Poddar som “poddar” har aldrig fångat mig. Sonen och hustrun lyssnar på en massa såna.

Jag har snarare svårare att bestämma att klockan xx en viss dag ska jag sitta och lyssna på radion när jag nu (det senaste decenniet) kunnat lyssna på samma sak precis när jag vill. Helt plötsligt byter radioprogrammet namn till podd, alltså lyssnar jag på poddar. Tex Sommar i P1 har jag lyssnat på i många år, fast i princip inte alls klockan 13:03 varje dag (då jobbar jag).

Jag har inte sökt ihjäl mig efter någon podd att lyssna på, bara för att, men skulle jag få ett tips om ett ämne som intresserar mig, då har jag inget tvång att det ska ha sänts som radioprogram först…

Tipsar om Snedtänkt i SR. Väldigt bra podd.

Jag tackar! Ska undersökas och lyssnas på vid lämpligt tillfälle. Har just nu en liten lista på avsnitt jag laddat ner.

Trasslet när man börjar på en podd efter tips av någon är ju att man vill lyssna på det senaste och sedan bakåt men sedan kommer det ju nya …
Rörigt blir det efter ett tag