PGA tourens ekonomi, fara för tourens framtid, hur illa är det?

Läste följande

Long-standing tournament sponsors Farmers Insurance and Wells Fargo will not renew their deal with the PGA Tour, and they might not be alone.

With a ‘broken’ business model and purse sizes that are ‘not sustainable’, concerns are growing over the future of other PGA Tour events.

More worryingly, it comes from U.S. Open champion Webb Simpson, who is currently on the PGA Tour’s board of directors.

The 37-year-old, a seven-time winner on the circuit, is one of six player directors and fears that a ‘major shift’ is required to prevent more sponsors from walking out.

“The amount of money we’re playing for is astonishing considering how many people watch our sport,” Simpson told Golfweek.

“Without SSG, where we were, it’s not sustainable to keep playing for $450 million… without some kind of subtle to major shift in how we’re thinking about everything.

“The model is broken at the purse sizes we’ve been going the last year. And the sponsors are starting to feel it.

“Sponsors are pulling out. Wells Fargo, Farmers, there will probably be a couple more this year I would think, maybe one or two more.

“I hope not, but that’s a lot of money to put up for a week, considering the price of stadiums and stadium sponsorships and all kinds of stuff.

“I’m close with the Wells Fargo people. They’ve been extremely happy up until having to continue to increase their purse, and they just didn’t feel like it was a good fit for them.

“So, the product is really good. We’ve just got to sell it at the right price. We’ve got to be careful there.”

The consistent rise in prize money has come with the growth of LIV Golf, as the PGA Tour fights to compete with the Saudi-backed circuit.

Eight ‘Signature Events’ have been introduced to the schedule this year, which boast a total prize purse of $20 million.

However, with investment from the Strategic Sports Group, hope is that sponsors will be able to navigate the obstacles in keeping them involved.

Simpson added: “I think the sponsors will be very happy with [SSG] and the group of business guys involved.

“I think it will make sponsors feel a little more comfortable with the future of the Tour and us asking for bigger purses.”

Tja, det är väl som med andra verksamheter eller produkter. Blir det för dyrt så går försäljningen ned. Att ganska normala tävlingar skall hosta upp 200 MSEK i prispengar är ju sjukt. LIV är liksom utanför den ordningen eftersom de har obegränsat med $$ i praktiken.

2 gillningar

Antar det bygger på ”tittarsiffror”. Tar de hänsyn till att allt fler tittar efteråt, streamat?

Men visst, man har undrat varifrån dessa nya, stora prissummor kommer ifrån.

Det pratas om att tittandet minskat med 20% på ett år.

Hur man kommit fram till den siffran vet jag inte.

Man kanske har tittarpaneler som redogör vad de tittar på ?

Men tittarsiffrorna kanske inte är så stor del? Just det hör som beskrivs, att Wells Fargo var rätt nöjda men då de nu plötsligt och pga LIV skall pynta upp mycket mera så se de inte värdet. Verkar mer vara det som får sponsorerna att dra sig ur?

Förmodligen en kombination av lägre tittarsiffror och högre kostnad.

Vad händer när antalet tävlingar minskar och prissummorna sänks ?

Det kan ju bli en sk utmaning för touren. Eg är det bra med färre tävlingar, tycker jag. Det blir mindre urvattnat då.
Sänkta prissummor kanske det blir men har man färre tävlingar så innebär ju det i sig en minskning av pengar.
De får väl sälja en tävling till två sponsorer? WellsFargo Genesis classic, typ. Kan det funka?

Jag tror inte LIV är grejen heller. Jag har inte riktigt anammat deras TV-produktion även om 54 hål med kanonstart är ganska ok.

Go woke, go broke

Sen var det väl inte exakt det som dom gjorde, mer att dom spelade det kortet.

Spelarna som drog tittare och engagemang är inte kvar, dom har kvar bra golfspelare men ingen som någon bryr sig om. Man vill hata på Reed, man vill gill-hata DJ osv. Men istället har man en massa no-names och så fort dom etablerar sig så rycker LIV dom.

PGA är rökta. Dom dödade sig själv.

Nja. Isf är det nog “LIV och läget nackade PGA”.
Det är ju långt från säkert att det hade funnits sätt att hantera det hela bra (med PGA-ögon sett).

Hade PGA tillåtit LIVspelarna att spela kvar så hade dom större tävlingarna levt, för då hade man inte behövt bråka om rankingpoäng.

Nu har man dödat sig själv.

1 gillning

Det här är bara ytterligare ett steg i östs attack på väst… :slight_smile:

1 gillning

Ja, jo, så kan det tänkas vara.
PGA-touren överskattade sin egen status och dragkraft, kanske? Och får nu tugga konsekvenserna av bla det.

Isf kan ju saken hjälpas upp (till viss del) av att man låter LIV-spelare vara med i utvalda tävlingar. Typiskt i de sk “elevated event”.
Innebär ju ett indirekt erkännande av att man hade fel från start, men man behöver ju betrakta pott-oddsen och inte haka upp sig på vilka pengar man redan lagt in i potten.

1 gillning

Jimmy Dunne och Mark Flaherty, båda med betydande poster inom PGA touren har hoppat av sina uppdrag under den senaste veckan.

När samtidigt PGA tourens genom tidernas största dragplåster Tiger hade presskonferens efter sin miserabla andra runda var det magert intresse från presskåren.

Är det början till slutet för PGA touren såsom den ser ut idag ?

Vad kommer att ske ?

Jag får lite vibbar av cricket, Test Cricket vs Twenty20.
Golfen behöver modernisera sig. Möjligen inte pss som LIV, men en modernisering behövs nog.

Något jag skulle kunna tänka mig att titta på skulle vara typ Premier League där till exempel topp-16 under 4-5 helger spelar matchspel i serieform och därefter ett slutspel.

För att slutspelet skall funka i TV-rutans direktsändning bör golfbilar användas av spelarna för snabbare transport och mycket kortare förberedelsetid för slagen.

En viktig ingrediens, kanske den viktigaste, är att man vill se “de bästa” tävla. Där är helt enkelt får många tävlingar (med för många icke toppspelare) för att det skall bli intressant varje gång.
Sedan är det viktigt för mig att det är riktig tävling och att man upplever det som riktig, skarp, kämpa till döden-tävling. Får jag känslan av en betrunda med polare så blir mitt intresse noll.
RC är väl det närmaste man kan komma, idag.

Sedan:

  • Man skall inte behöva kolla fyra dagars spel varje gång. Spelformer behöver varieras.
  • Väntetider behöver kortas ned och spelet snabbas upp men som tittare gillar jag när man hinner se var spelaren skall slå från och till var, samt bilda mig en uppfattning om läge och svårigheter.
  • Kanonstart? Kanske ibland, definitivt inte alltid.
  • Matchspel à la Berra? Kanske det.

Jag har inte läst så noga men var inte någon av dessa (eller båda) numer mest representanter för sponsorer el.l.

Jag har lite svårt att förstå hur ”före före fd.” spelare har ett berättigande i en spelarorganisation. Givet är stt marknaden behöver representeras, men ändå.

Möjligen är jag lite off här i min spekulation ovan men oavsett det, blir den bäste inom ett område sällan den bäste representanten/chefen. En nobody som harvar på Q-school varje år har nog mer att tillföra än Tiger/Rory.

Egon

Är inte det lite för att kompensera för alla signaturtävlingar. Hade de inte alls svingar hit och dit som ger de lägre rankade chansen att komma med i de större skulle nog de ledsna med