Temperatur.nu är ganska bra om det finns en mätpunkt hyfsat nära. Jag vet tex att det i regel skiljer 2 grader mellan där jag bor mitt i stan och banan som ligger i utkanten. Jag skulle säga att en prognos på drygt 5 plus och klart väder ger en signal om att frostrisk är stor. 1 grad och molnigt och det finns chans att spela. Molnen är viktigare än temperaturen. Så här års avger marken värme som hålls kvar av molnen. På våren finns inte den värmen så då är det lite annorlunda och frosten sätter sig enklare.
Information från Waxholm idag:
Viktig information om dagens spel! Första starttid är 8.30 men ALLA startar sin runda idag oavsett starttid från hål 10.
Hål 10 blir dagens första hål och hål 9 blir alltså dagens 18de och sista hål
Anledningen är frost och väldigt mycket frost på de första hålen men inte på andra nio hålen, så att alla ni golfare kommer ut idag och får spela golf
Det finns lösningar!
Ja, frost har vi ju inga problem med i alla fall, mer än att det går tyngre, men blir ju lite annorlunda mot att spela på gräs.
Tror de flesta av oss som lirar i ottan har såna små ekvationer… Jag åker aldrig till Upsala om det är under 5 grader, Håmö verkar vara ett jäkla köldhål.
Liten kul trivia och jag kan ha fel… vill minnas att det här att de swappade nior på Masters var frostrelaterat. att tian och dom låg i skugga och behövde längre tid på sig, så att det var bättre med att gå ut från det som är ettan nu. (Och en nivå trivia till, man är som europe så van vid att "norr är kallt och söder är varmt, men i USA verkar inte det gälla. Frost i Georgia, liksom?? Men San Diego är en av de få ställen som har njutbar temperatur på sommaren, medan Minnesota har olidligt hett. Havsströmmar, inlandsklimat osv. Åker man till Spanien på vintern så kan man lira golf och så är det bra med det)
Var i Barcelona en gång när vi fick vänta på att gå ut pga frost
Men hål 10 har ju ingen green…
Jodå, men den är död
För den banan ja, och det är ju bra att de tänkt lite så här i sista stund. ![]()
Förlåt om det låter illa och det är naturligtvis inte riktat mot någon person eller så men.. Jag hatar när det framgår att tillsatt personal inte kan hantera sina uppgifter. Att de sedan gör det ”på volley” via påtryckningar ger nästan alltid kontroverser.
Det finns naturligtvis lika många orsaker till detta som alla inblandade… men det gör det inte försvarbart.
Egon
5 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Humorhörnan
Inlägg om Macken och Galenskaparna flyttade till Humorhörnan.
Det kanske är frost så sällan så man inte har behövt fundera på detta? Hål i huvet oavsett. Känns som att de som tränger sig i kön belönas. Kan sätta pengar på att de tiderna med frostrisk bokades sist.
Totalt hål i huvudet. De som är kloka nog att boka senare på dagen så här års blev utknuffade till förmån för morgongänget. Det blev lite irriterat bland mina spelkompisar när vi läste detta. Det blir ett litet snack i receptionen nästa gång jag ska spela. Sånt här kan få mig att byta klubb.
Tävling igår. Väderapparna var tydliga redan i början av veckan om att det skulle bli minusgrader under natten. Dagen innan så sa dessa unisont att det skulle gå över till 0 runt 9-10. Start var satt till 10:00. 11:30 gick vi ut. ![]()
Idag var det bokbart från kl.08 med samma väder. Idioti!
Egon
”gå över till 0” har ingenting med frostsläppet att göra. Känns som en väldigt naiv analys
Naivt hur?
Om det är frost pga. minusgrader så behöver det ju gå över noll för att släppa, väl?
Egon
Har det varit minusgrader och frost så behövs i de flesta fall plusgrader för att häva frosten men det kan var plusgrader ganska länge utan att frosten släpper. När vi gick ut i lördags vid 13 var det 8 grader varmt och fortfarande frost i skuggpartier
Om tävlingen hade starttid 10:00 och det var frost så borde den ha blivit inställd och Egon och gänget har bokat in sig på en ny tid 11:30 utanför tävlingen.