Pet peeves (och diskussion om frost och/eller dimma)

Likt alla andra dagar på golfbanan :smiley:

2 gillningar

Ja, ni hade bokat. Men man bokar från hål 1 (ibland hål 10).

Och sen hittade ni på att ni tyckte hål 4 var lämpligt starthål.

Jag kan ju boka en tid på Salem klockan 9 men glida ner vid 6 och be att få starta på hål 3.

Men snälla nån, läser du inte vad jag skriver? Personalen sa att vi kunde spela från 4:an, då kunde vi komma ut utan att stoppa resterande fält.

Sa dom det utan att ni frågade? Eller “påverkade” ni deras hjälpsamhet?

oklart, det var någon annan som fick informationen. Men även om de fick hjälpen, så var det med personalens godkännande spel medgavs, det tycker jag räcker gott.

Men självklart var det med personalens godkännande. Hade det inte varit så hade ju aktuella spelare kunnat förklaras som mentalt efterblivna.

Det jag antar är att det var under viss påverkan som personalen tog beslutet. Läs “ORKA MED DOM HÄR TJATIGA GUBBJÄVLARNA. SLÄPP UT DOM PÅ FYRAN ELLER VAD DE NU FÖRESLÅR”.

Det enda egentliga vettiga om ni/dom nu skulle få lira hade varit att erbjuda nio hål med start på tian.

Allt annat bäddar för irritation/konfrontation den närmaste timmen.

Det var BARA en diskussion mellan spelare, vem som skulle få starta var, inget tjafs med personalen. Och det var EN person som tyckte tvärtemot alla andra. Igen, läs vad jag skrev…

Att starta på tian var också ett alternativ, men om man kan, vill man ju spela så mkt som möjligt.
Och “tjatet” kommer väl ur att man står där, redo att lira på en fin höstdag, mot att få åka hem utan spel öht, det kan ju knappast anses konstigt?
Man har åkt kanske 45 min till en timme om man kommer söderifrån enkel, stått och väntat, så blir det inte spel.
Eller det kanske är konstigt för dig?

För mig kallas det lösningsorienterat. Det finns möjlighet till spel och man tar den även om det innebär inte fulla 18 hål, mot att få åka hem utan spel en vacker höstförmiddag.

Så ni gjorde alltså själva upp att ni skulle kliva ut på 4:an med stor risk att ganska snart vara i vägen för bollar som går ut på korrekta tider :rofl:

I övrigt hade boll 5 lika rätt/fel som er andra.

Det enda rimliga om ni nu skulle gå ut före ordinarie tider hade varit att lotta om vem som börjar var.

Boll 5 kom ju i lagom tid för sin bokade start. När den frös inne ska väl inte dom missgynnas?

eller ska folk börja komma 45 minuter tidigare på höstmorgnar om några trallgökar bestämmer sig för att kliva ut på diverse hål enligt devisen ”först får spela mest”.

Boll 5 har ju varit klokast och bokat med störst chans för frostfritt. Boll 1 har gjort precis tvärtom men får belöning för det.

För att citera @Kroken : Herregud!

3 gillningar

igen, läser du inte vad jag skriver?

ALLA bollar var i god tid för sina bokade tider… Vad är skillnaden mellan boll 2, boll 3 eller boll 5 menar du?

NÅGON kom överens med personalen, alternativt fick förslaget att vi kunde gå ut på hål 4, punkt.
Varför det blev tal om hål 4 tolkade vi som att det inte var klart om det skulle bli start 8,20 eller 8,30 eller 8,40, så för att inte vara ivägen om starten gick tidigare än förväntat så blev 4an en kompromiss som man trodde skulle hålla utan hinder.

RESONEMANGET var att ALLA tider innan frostgränsen dras är en ickefråga, de är borta och blir irrelevanta i sammanhanget.
I denna nya situation borde då närvaro (i det närmaste bollränna) vara i spel.

De bollar som fanns på plats kom då GEMENSAMT överens om att då alla frysta bollar var ur spel, och att då bollrännelogiken var att föredra i den här märkliga situationen.
Boll 5 (eller egentligen en spelare i den bollen som var en sammanslagen boll) var av en annan uppfattning, därav hela diskussionen.

Jag läser vad du skriver. Och kan inte förstå varför den som hade den först bokade (och inställda) tiden skulle få spela flest hål. Varför det skulle vara “rättvist”.

Alla var ju i tid till sin boll, och då hade det varit mer schysst att lotta vem som skulle få spela mest.

Eller?

Min tanke är att om klubben ska göra något sådant(vilket lätt får sidoeffekter som är svåra att överskåda) så är väl en robust lösning start från 10:an enligt tidsbokningsordning och endast nio hål under förutsättning att alla hinner ut innan första frostlösa boll når 10an. Även om klubben hittar kreativa lösningar så borde de lösningarna vara genomtänkta och tydliga så ingen stackare på plats dvs varken banarbetare, receptionen eller spelare själva ska behöva diskutera fram en lösning. Frosten innebär ju också att banarbetet begränsas så att de behöver komma ut senare än planerat och är det då ”kanonstart” lite överallt på banan då blir det väldigt svårt för dem. Generellt lösningar där det finns utrymme för tolkning är dåliga eller dåligt kommunicerade

3 gillningar

Hm… fan tolkar bibeln eller?

Jag tänkte väl, i mitt stilla sinne, att någon har ansvar för bokningarna på klubben och kanske nyttjar den eminenta funktionen i GIT att kunna meddela de som bokat OM något oförutsett sker med t.ex vädret.
Det kanske är för mycket begärt och då har man ju möjlighet, som jag skrev tidigare, att begränsa tidigt spel till endast spel mot provisoriska sk. ”vintergreener”.

Om det, som Puttaren skrev och som jag nämnde tidigare, är smått omöjligt att få folk att inte spela mot ord. green när det är frost… så får man ju stänga av bokningen i tid och, naturligtvis, meddela enl. ovan.

Egon

Eftersom du uppenbarligen diskuterar med idioter kanske du ska skriva ut vad du menar och inte förmoda att alla förstår vad “…” ska innebära.

Vad var det du trodde vi alla skulle förstå med att “alla har ju väderappar…”

Många banor har ”vid frost är banan stängd” istället som förr ”frostiga greener får ej beträdas”. Vet för lite om gräs för att veta om detta är pga nya rön eller idioter som inte följer instruktioner eller andra skäl. Sedan finns det ytterligare komplexitet att det kan vara olika på olika greener och det finns väldigt lite personal att göra en korrekt bedömning. Svårt att veta på 200m om en green har frost eller ek

Aha, ja det kanske ser ut/var lite raljerande. Sorry, men jag är väl inte den enda som retar mig på allas tjöt o relaterande till väderappar?
Numera måste jag dock tillstå att de är ganska ok med sina prognoser.

Ärligt talat, är det nån härinne som inte ”kollar upp” vädret om de ska boka golftid? Sen kollar man väl en extra gång dagen innan?

Nåja, referensen syftade till personal på klubben. De borde väl kolla vädret i frost-tider? Nåt annat vore väl tjänstefel!?

Egon

Nåt i den stilen hände oss på en bana för några år sedan. Det var fullt med gf-gäster som övernattat på stället. Fullständig kaos men det löste sig med lite välvilja.

Egon

Ah.
Jo, jag har några gånger fått mail innan om att det finns risk för frost och att tiden i så fall försvinner.
Det tråkiga är ju när man får malet om att det är stängt när man är på väg till banan, då har man ju bränt en sovmorgon. Man som sagt, det “visste” man ju om kvällen innan så det är ju bara att svälja

Ja du tycker det ja, men nu var det inte så vi kom överens, och det kan jag inte ändra på.
Vi kom överens som jag beskrev det, att vi gick på bollränneprincipen.

1 gillning

Skulle man kunna ha en anordning, termometer på ”kallaste stället” på banan som rapporterade frost/inte frost och lade ut på klubbens facebooksida och det gällde? Kunde vara med lite säkerhetsmarginal om banpersonal kände sig orolig. Det plågsamma är att åka ut en lördagsmorgon efter en hård arbetsvecka om mötas av en sån skylt. Stå och vänta. Kunde man se det redan hemifrån kan man skippa rundan och ta en löptur istället.

Att de öht lägger ut frost på klubbens facebooksida är en stor förbättring.

1 gillning