Pet peeves (och diskussion om frost och/eller dimma)

?

Så tider ska inte frysa in?

Egon

Inte betala tillbaka greenfee känns väl hårt med tanke på hur oförutsägbar frost är. Jag spelar på dessa tider i princip alltid. Ytterst svårt att förutse om det ska bli frost och hur länge den sitter i men definitivt ska man undvika kladdiga lösningar som påverkar övrigt spel resten av dagen. 90% av oss som spelar på dessa vet risken under mars-april och från september här där jag befinner mig. Givetvis en bollränna tidigt, väl tilltagen skulle kunna vara en lösning men risk att man tappar gf-gäster.

Tider ska frysa in. Den som chansar och bokar tidigt får stå sitt kast. Ingen ska gå ut ”på eget ansvar” och bedöma om de ska lira vintergreener eller ordinarie greener.

Stängt så länge minsta risk finns för frost på greenerna. Naturligtvis ska ingen betala om de inte får spela.

Fattar inte hur en sån här diskussion ens uppstår. Antingen är en del inte läskunniga eller också saknar de helt kunskap om vad som händer på en green där gräs med saftspänningen kvar beträdes.

1 gillning

Tänker mest att om man inte får tillbaka stålarna så minskar nog benägenheten att chansa. Men jag kanske är för hård.

Det är ju inget fel i att boka en tidig tid. Men är det frost blir det inget spel och det är bokarens risk.

Iofs, men jag tänker på det tjafs som ofelbart verkar uppstå i frost-tider. Tvi vale för att vara receptionist…

Idioter är ingen bristvara.

2 gillningar

Alltid aktuell

En bra fråga som vi diskuterade lite.
Troligen om de skulle behöva hålla ytterligare 10-20 min över beräknat så kunde de bollar som man trodde skulle komma ut, gå ut mot hål 2 och 3, så resonerade vi.

Min antydde plusgrader under natten. Men det finns ju avvikelser i vad de förutspår mot utfall, det har hänt förr om man säger så…

För att man kan ha otur?
Personligen tycker jag givetvis att man ska få tillbaka GF, vilket också är policyn hos golfstar tror jag?

Men är det bara otur när man bokar en tidig tid efter en kall natt när det finns femtioelva väder-appar?

Diskussionen uppstod inte i huruvida vi kunde spel eller inte, det var aldrig en issue, vi inväntade klartecken från personalel som godkände starten. Men kylig var väntan…

Diskussionen uppstod i vem som kunde börja spela var, och då borttaget ur diskussionen de som hade en tid som passade på ettan.

I övrigt är jag rörande överens om förfarandet att alla tider givetvis fryser inne (ute :rofl: )

Ett förslag kan vara att ha bokningsbart från 9 eller senare, och bollränna på eventuella tidigare tider.

Det slog mig, faan vad länge sen man ens upplevde en bollränna, det finns väl knappt kvar?

Har man tydliga bokningsregler finns det inget underlag för diskussioner i repan.

Så enligt din outgrundliga vishet, vid vilken prognostiserad morgontemperatur är det ok att boka för att inte vara idiot!
5 grader, 10 grader över 20 grader?
Bara för att ta Golfstars banor norr om Stockholm, vissa banor kan ha frost samtidigt som vissa andra, samma morgon, inte har det.
Ska man för att inte bli idiotförklarad låta bli att boka alls?

Kalla det vad du vill, men igen, det var ingen fråga om att det var frost, det var ett faktum som vi förhöll oss till. Det blev en fråga om vem som skulle spela från vilket hål när vi väl fick spela.

Ursäkta en yngling, men för mig verkar det helmuppigt att ni ska då där och diskutera på vilka hål ni ska ut och spela (trängas).

Kan man göra så även andra morgnar utan frost? Komma till receptionen klockan 7 (påhittad första bokningsbara tid) och föreslå att man kliver ut och börjar lira på hål 4 eftersom ingen bokat nån tid innan klockan 7?

Som svar till Old-T säger jag (även om frågan var riktad till Egon) att man naturligtvis inte är idiot för att man chansar och bokar en tid. Men man är, och bör vara, en förlorare den dagen.

Det är oerhört svårt att prediktera. Jag har gjort detta i 25 år och är hyfsat bra på att gissa. Hatar dessutom de gånger jag stannar hemma och gissat fel, bättre tvärtom. Det har med temperatur, vind, klart/halvklart, värme från marken etc att göra. En väderprognos säger om det är frostrisk men temperaturen är ett enskilt klent verktyg för om det blir frost eller ej. Dessutom om en prognos säger 5 grader och halvklart men sedan blir det molnfritt så sticker temperaturen kraftigt och frosten kommer som ett brev på posten.

1 gillning

Klart det är svårt. I söndags när jag åkte till Salem från mer centrala delar var det 9 grader hemma men +2 som kallast på ängarna innan golfbanan.

Vid själva anläggningen var det +4 och frostfritt.

Salem har bokningsbara tider från 06 på helgerna, och de som bokade så tidigt hade lika gärna kunnat köpa trisslotter. Den här gången vann de dock.

Nu väver du in ett resonemang som blir lite snett, igen… För vi hade bokat.
Och det var personalen som tillät det för att få ut bokade medlemmar för iallafall lite spel antar jag?
lösningen var inte fläckfri, men det var ett sätt, och IGEN!
Diskussionen uppstod i vem som skulle starta var.