Pet peeves (och diskussion om frost och/eller dimma)

Det var frost i helgen.
Alla tider som inte kan gå ut “fryser” inne, så långt är det solklart, de finns inte, det är ingen faktor.

Men hur blir det sen?
Och nu måste jag utveckla lite, för vi fick med ansvarig göra en liten variant.

Det var bokade bollar på plats som skulle ha gått 7.10, 7,20 till 7,50 vad jag vet, dvs minst fem bollar.
8.20 var första tid på ettan.
Vi fick tillåtelse att gå ut på 4:an och spela därifrån och in, alternativt gå från 10:an.
De 4 första bollarna kom gemensamt fram till:
Nu borde vi se på det i någon typ av bollränneordning, först på plats har bästa platsen, dvs hål 4, och så placerar vi oss framåt i banan.

När boll 5 kommer ut så anser de att det borde vara de som ska ha en tidigare plats på banan, för 7.10 tiden borde ha kommit längre än vad dom borde ha kommit. Vidare hävdar de att om det kommer ut fler bollar skall alla flytta framåt i banan.

Här uppstår problemet för boll 1-4, för det finns inget borde i det här fallet, eftersom det varit frost och tiderna inte ens finns. Boll 1-4 anser att det såklart ska vara ett mer bollränneliknande förfarande, då de stått i kylan och väntat på sin tur att kunna spela.

Jag kan säga att det blev lite “hetsigt”. Men hur borde man ha gjort, finns det någon praxis?

Jag tycker nog det fungerar som det ska med det vi har nu, dvs frost → tiderna finns inte. Punkt.
Alla vet om att tiderna försvinner vid frost.
Inget bollränna, dra i tofsen, ringa en kompis eller andra chansen. Frost → nope!

3 gillningar

Låter som en “kladdig” lösning och säkert orsaken till att klubbar låter tider brinna inne helt och är tydliga med det. Börja på 10:an i den startordning man hade kanske kan vara en ok lösning .

2 gillningar

Finns en intensiv diskussion om just detta i Alberts gamla inlägg med rubriken Pet Peeves. Fortsätt gärna där :slight_smile:

Äh, jag gjorde det själv :slight_smile:

Intensiv, inget sedan Okt -24, och en i sammanhanget klart otydlig rubrik, men visst…

1 gillning

Ja det var det inget snack om, alla tiderna är borta, det var alla överens om, men nu fick vi tillåtelse att starta, fast från 4:an så att fältet med ordinarie tider inte hindrades.

Frågan blev att vem som då skulle ha rätt till något, och då kom man fram till att närvaro borde vara den mest logiska lösningen.

Det fanns inte otydligt i det heller, men eftersom vi fick gå från 4:an, då uppkom en situation jag inte upplevt tidigare.

Ena parten menade att närvaro skulle räknas just för att de tidigare tiderna inte ens var tider att beakta, andra partten menade att de fortfarande skulle räknas i ordningsföljden varefter de kom.

Nu förstår jag inte riktigt?
Varför skulle inte närvaro räknas för de tidigare tiderna? Tänker de att spelare ska ringas in?
Förstår inte riktigt

Trams. Tiderna har frusit(!) inne. Dumt av klubben att släppa ut folk från fyran och så låta dem själva bråka om förfarandet.

2 gillningar

Ena parten tycker det, att närvaro ska vara den primära aspekten när de tidigare tiderna inte ens finns som spelbara.

Den andra parten tyckter att man ska ha de utgådda tiderna som en aspekt till plats på banan.

“Problemet” var egentligen inte ens ett problem. Alla på plats var rörande överens om förfarandet, tills ytterligare en boll kom in i diskussionen.

När ett logistikproblem inte hänger på logistiken: Om man nu har en bana öppen och det tillåts att spela överallt utom på ord. green vid frost, så är saken biff. Det går alltså att spela på endera ordinarie eller provisoriska greener och de som chansbokat lite för tidigt får gå o hacka på ”vintergreener” de första hålen. Problem solved, inga tider försvinner. Att sen folk är så korkade att de inte fattar när de kan spela ord.greener eller ej… är ett problem för de som släppt ut dem på banan.

Egon

För att vara tydlig, det var inte öppet förrän de sa att de var frostfritt, då kunde första boll på plats med en tid spela. De tidigare tiderna har förverkats eller hur man säger.
Men, då kunde man spela på hål längre fram i slingan, vilket GK sa var ok, så länge de som hade tidigare bokningar och förverkade tider inte sackade det bokade fältet, därav fick man starta på hål 4.

Sagt och gjort, det blev inte 18 hål, men man fick ju lira lite iallafall.

Det förstod jag och allt ni skrev ang. tider som fryser inne är ok/rätt.

Det jag ville förmedla/utveckla är att man skapar sig problem om man inte löser saker praktiskt. En golfklubb/styrelse etc. ”Borde” veta bättre.

Egon

1 gillning

Det går inte att släppa ut folk när det är frost. Det blir ofelbart märken på greenerna “vi trodde att det hade släppt”.

2 gillningar

Alla gick vid klartecken från GK i detta fallet.
Och greenerna var avdragna och härligt gröna samtidigt som det var frost i det längre gräset på ett antal hål, så det var bara att vänta, vilket vi givetvis gjorde.

Precis.. men då är det ju ändå inte fel, tekniskt sett, på att släppa för tidiga tider. Alltså, jag inser att de inte tänkt och/eller flyttat över ansvaret på andra.
Jag tycker att man som ansvarig borde fatta det och ta konsekvenserna av sitt beslut. Varenda människa har ju väderappar så…. Man kan inte både ha kakan och äta den. Att sälja/erbjuda golf men inte ta ansvaret .. blir bara fel.
Har man bokat t.ex 10:00 så ska man få gå ut 10:00 och inget annat.

Egon

Nej.

1 gillning

Just detta resonemang känns inte hundraprocentigt enligt mig.
Först och främst, varför starta så långt fram som hål 4?
Varför inte kanonstart på hål 2,3,4,osv samtidigt som första bollen släpps ut på hål 1.
Varför ska man vara garanterad att slippa vänta på bollen framför bara för att det varit frost?
Sedan går det alldeles utmärkt att spela ikapp en boll även om dom startat på hål 4 om det är fel personer i den bollen.
Om det inte varit frost så hade bollen som nu gick ut som första boll haft bollar framför sig och därmed riskerat att få vänta på framförvarande boll oavsett.
Om jag bokar 1 timme efter första bokningsbara tid bör jag förvänta mig att det finns bollar framför, precis som att jag får räkna med att det kan vara frost om jag bokar riktigt tidigt.

Jag förundras varje år över hur våra nio hål på Högantorp överlever “året runt-spel” med sommargreener. Framåt februari-mars brukar isbarken ligga tjock, men när sommaren kommer är greenerna åtminstone 3+i betyg.

I övrigt är jag av åsikten att man får skylla sig själv om man bokar tidig tid när det är risk för frost. Man bör inte ens få tillbaka sin greenfee. Möjligtvis kan man få det i form av en greenfee-check.