Men ändå imponerande.
Här e mer
.Blev pro i år
Vann på DP world tour
Vann på pga tour.
Var med o vann Ryder Cup
Verkar som ingen annan har gjort det första året som proffs
Det blev lite "nervöst ett tag, till att Hughes pluggade bollen, då kändes det bättre igen.
Men nu är frågan, vad kan vi förvänta oss av av Åberg? Egentligen finns det väl inget som talar för att han inte kommer att vara en toppspelare under många år framöver. Men nu gäller det att han som de sade i sändningen igeår, inte bränner ut sig, att han planerar bra och orkar vila.
Hur var det, får Rasmus kortet? Känns naturligt att ha tvillingarna på samma kontinent…
Ang Åbergs framtid, Morikawa var snabbare ur startgroparna, var etta och tvåa på nolltid, vann två majors ganska fort, sen en lång period utan nån seger. Wolf, Spieth, Stenson, Persson, Hal Sutton(be the right club today!), vann hela PGA-touren som typ 25-åring sen borta i tio år… Man skall nog vara försiktig med att ge honom en spikrak karriär.
Trist! Det är nog tvillingarna jag håller mest på förutom svenskarna av de nordiska spelarna. De är ju Rasmus och Nicolai liksom…
Andra som failade kort i nån mening var Norlander, och undrar om inte Hellgren som kämpat på Asientouren precis tappade kortet också. Vet inte riktig hur det ser ut för damerna om någon där tappade kort.
Unerbart att följa Åberg. Visst, det är tidigt i karriären men allt talar för att han kommer vara topp 10
på världsrankingen redan under 2024.
Han gör allt rätt! Slår långt, puttar bra, grym runt greenerna. Järnslagen superbra. Psyket verkar vara ett av dom bästa. Att jämföra med Tiger skall man inte göra men nog tycker jag hans genombrott liknar Rahm, direkt mot toppen som proffs.
Att svensk herrgolf skulle vända förr eller senera hoppades man väl på, men det är ganska remarkabelt vad som hänt i år. Åberg och Norrman vinnare på PGA, Björk kvalar till PGA. Alex klättrar mot topp 50. Åberg spelade RC. Ser ljust ut!
Matthew Wolff, kom ut samtidigt med Morikawa, vann nästan lika snabbt på USA touren som Morikawa. Känns lättast igen på tourens konstigaste uppsving… Föll ifrån rätt totalt, nu nytt liv på LIV.
Persson, Magnus Persson, ansedd som nästan lika stort löfte som Åberg skulle jag vilja säga, jämnårig med Parnevik. Hade vid Åbergs ålder spelat flera British Open redan. Enormt hypad på sin tid, klart mer än Parnevik. Men tappade allt.
Hal Sutton - " Sutton used his win at THE PLAYERS to top the money list in 1983 ($426,668) and win Player of the Year honors.". Helt klart den mest lovande i din och min generation - verkade det som då. Tappade sen allt.
Läste du inte Svensk Golf, varje nummer från pärm till pärm…?
Tack för uttömmande förklaring. Magnus Persson hade jag inte hört om.
Matthew Wolf visste jag inte att han vann direkt. Däremot är han ju på tapeten efter allt munhuggande med Koepka på LIV-touren
De pratade lite i sändningen om att ungefär Åberg skulle varit den snabbaste att ha vunnit på PGA, men Wolff vann redan i fjärde tävlingen… Osäker på om det är rekord.
Också kul i sändningen, då Schaumann skulle härma Björnstad/Haugsrud då Eslöv rullade i sista putten… blev inte riktigt… autentiskt. Svenskar är inte norrmän. Mer än Kallamannen då.
Jag vet inte vad du menar med ”djup”-faktorn men jag kan förstå att det på en tour med medlemmar som i snitt har högre ranking bör synas i vilka rankingpoäng som är tillgängliga.
Jag tycker dock (och det kanske är så?) att vilka som faktiskt ställer upp i tävlingen också ska bestämma värdet till en större del.
Ludvig Åberg nu 32:a på OWGR. Upp från 3064:e plats vid årsskiftet.
Eftersom han bara spelat 19 tävlingar och ändå måste dela sina poäng med 40 så kommer han att “jäsa” ett tag till när han spelar fler tävlingar.
/Edit: Med segern i RSM får han också tillgång till de mer lukrativa tävlingarna som också ger fler poäng. Kan gå snabbt om han fortsätter visa framfötterna.
/Edit 2: Om man roar sig med att dela hans inspelade poäng med det faktiska antalet spelade tävlingar så får han 5,70669. Det är sjunde plats på OWGR.
Nu har jag inte studerat formeln i detalj men med djupet menas att större betydelse vid poängtilldelningen för en tävling ges när det är ett stort startfält där även de lägre rankades rankingpoäng påverkar.
Tidigare var det en viktning som i princip gjorde att bara de ungefär 50 bäst rankade i en tävling märkbart påverkade tävlingens poängtilldelning.