Amerikaner lär sig att vinna…
Återigen var det utmärkt underhållning att titta sista 9 på Söndagen, hittade en fulstream så att jag slapp betala. Nästan så att man ser fram emot The Open
Jag tyckte underhållningen var bättre första 9, det kan dock bero på att jag somnade i soffan och vaknade först när tävlingen redan var avgjord.
De sista 4 avnjöts till morgonkaffet. Men Rorys puttmiss på 18 gav det en besk eftersmak.
Rory-vinst hade varit kul.
DeChambeau-vinst är kul.
Kollade sista nio nu på morgonen, och att se RM missa de korta puttarna och att just de två blir så påtagligt avgörande är plågsamt.
Å andra sidan, sättet på vilket BdC gör paret på 18:e är anmärkningsvärt.
Man förberedde sig för ett särspel, men det blev inget av med det, nästan lite trist, det hade varit svinkul, även om BdC hade kunnat få vinna där istället. Det hade varit härlilgare med de spelarna på 18:e, det hade givit ett bättre efterspel.
Efterspelet med RM visar kanske på att han (RM) trodde att han skulle vinna när han ledde med två efter 14:e? Däri finns isf också bidragande orsak till “missarna”.
Inte för att jag har nåt direkt emot Bryson, gillar hans quirks och hans inlevelse, men mina sympatier var massivt på Rorys sida. Var säkert sur i fem minuter efteråt.
Jag pudlar ordentligt och höjer Bryson till skyarna. Sen han och Brooks gnabbades lite och de båda gick till LIV så har jag sett en helt annan person komma fram. Borta är det där ”krånglandet” och hans person är nu nästan lika likable som Hatton eller Fleetwood. Han är en fröjd att se med sitt engagemang i spelet och inte minst i sitt interagerande med publiken.
Egon
Jag håller fullständigt med dig.
För några år sedan då Bryson tog över 2 minuter på sig för att missa någon 1-metersputt tyckte jag verkligen inte om honom men så som han agerar nu är han en av dom som jag gillar mest. Just interagerandet med publiken och att han inte verkar ta sig själv på så stort allvar är riktigt härligt att se.
Rory däremot har gått åt totalt motsatt håll då jag förut gillade honom, men efter att han under senare år kommit med diverse konstiga uttalanden angående LIV, och även sågningen av Stenson så står Rory väldigt lågt i kurs hos mig.
Det är nåt speciellt med en kille som står på tee och skall slå ut. Han vet att han behöver par för särspel. Han tar upp driver för han vill göra birdie på hålet och vinna.
Det är nåt speciellt med en kille som ligger skitdåligt på sitt andraslag och nu räcker det med en bogey för särspel. Han väljer att gå för det för att vinna med ett par.
Han hamnar i en bunker med 55 yards kvar och det räcker fortfarande att bara ta sig upp på green för ett särspel men slår allt vad han har och riskerar att gå långt, men lägger den vid flaggan.
Väldigt många spelare i samma läge hade spelat fegt. Både från tee och vid roten.
Tro fan folk älskar en sån spelare.
McIlroy tar en paus till Scottish Open.
Men hur hade han spelat hål 18 på Salem?
Drive ner i vattnet bakom greenen, sedan chip och 2-putt för par.
Det hade blivit bogey.
Haha, jag glömde koppla in hjärnan innan jag skrev.
Jag hade glömt att man droppade få foregreen så drive i vattnet, sedan dropp och 2-putt för enkelt par och vinst.
Om han slår en dålig drive och missar vattnet tror jag han är duktig nog att rädda paret med chip, 2-putt.
Och sanningen är ju att Bryson förmodligen slår upp en J6 direkt på green från tee
En detalj som svider ytterligare för Rory måste ju vara den helt osannolikt oflytiga bogeyn på hål 5 sista dagen. Han slår ett (nästan) perfekt andra slag upp på green, bollen är oerhört nära att stanna och ge honom en typ sexmeters eagleputt, men börjar istället sakta rulla och stannar efter lång tids rullande hit och dit i ett wasteland och ger ett närmast hopplöst läge. Han gör det bra därifrån och är millimeter från att rädda paret, men gör bogey - istället för en given birdie eller rent av en eagle.
Våldsamt och helt agörande bakflyt.
Dessutom fick han snedträff på 3e slaget från wasteland så att bollen studsade ner i bunkern framför.
Definitivt maximal oflyt och otur.
Kortputtarna på 16 och 18 är nog de han kommer att minnas längst.