Pågående tourtävlingar *Spoiler*

Hade hon spelat poängbogey hade hon vunnit ändå.

2 gillningar

Haha! Funny edit!

Är det inte fruns kusin också?

Hade hon spelat bloodsome med sig själv hade hon kunnat återkalla slagen.

WUSO verkar tufft. De leder på -1.

tre i vattnet…

Kollar leaderboarden på U.S. WOMEN’S OPEN.
Av topp 25 är 20 från länder i Asien, av de övriga 5 har 3 asiatiska rötter.

Inte helt oväntat men dock anmärkningsvärt. Varför är det så (relativt) många asiendamer i världstoppen, jfr hur många herrar det är i världstopp?

Nu har jag inte någon statistik från alla länder, läste häromåret kring en undersökning gjord i sydkorea, vad vill småtjejerna bli när de blir stora? sjuksyster-nej, flygvärdinna-nej, golfproffs-ja.

Det är ju givet av antalet i toppen att golfproffs är högt på många önskelistor där bort. Det jag undrar är varför det är så, i jämförelse med västvärlden.

Womens USO:

• Av de 15 i topp är 13 från Japan, Sydkorea, Thailand, Kina. De övriga två är Minjee Lee (AUS) och Andrea Lee (USA).
  • Av de 30 i topp är 22 från länderna ovan.

En förklaring är ju att vi i väst är bortskämda och lata. Tjejerna går till entimmesträningen två gånger i veckan och spelar ett par rundor per vecka med kompisarna, det räcker många gånger för att vara “elit” i den lilla klubben.

I Sydkorea går/åker barnen till golfträningen direkt efter skolan varje dag och är kvar där tills föräldrarna hämtar dem vid 18-tiden.

2 gillningar

Det är en tänkbar förklaring.
Jag såg en artikel på nätet som menade att det handlar om precision och repeterbarhet och inte (lika mycket som på herrsidan) om slaglängder. Massor av svingnötande ger mer stabil prestation etc.
Min egen gissning är att golf är en tydligare och mer attraktiv karriärväg “där borta”, än det är “här”, för kvinnor. Det leder till fler som satsar och kombinationen med @Berras tanke ger då de resultat vi ser.

2 gillningar
1 gillning

Håller med om detta. Små, tunna asiater borde rent teoretiskt inte kunna hävda sig men dom kompenserar med mycket högre precision i sina slag.
Och på just Lancaster verkade just detta vara avgörande då det verkade räcka med 10 m snett för att man skulle få problem, t ex hål 12 som krävde att du verkligen prickade greenen rätt för att inte hamna i bunkern bakom eller bäcken framför green.
Nelly Korda lär sent glömma detta hål…

Kollade nattens sändning nu. Känslosam intervju efteråt. Coolt

Oavsett ledning så blir det nästan alltid spännande de sista hålen

2 gillningar

Det här var rätt kul :grinning:
Shibuno ser Saso på storbildsskärmen när hon puttar på hål 16 och hejar på.
Sedan får hon se sig själv på storbildsskärmen när hon hejar på och garvar :laughing:

Vad ser ni mest fram mot? Memorial på Muirfield Village eller US Open på Pinehurst?

US open.

Memorial bryr jag mig bara om ifall någon svensk slåss i täten. US Open söndagstittas på ifall den visas på någon kanal jag har tillgång till, i annat fall blir det sporadiska tittar på leaderboarden.

Edit. Är på frankrikeresa med sambon under US Open, då kommer tävlingen att ignoreras helt.

500:- spänn för entré på Scandinavian Mixed. Lite sugen på att se Linn Grant och möjligtvis Vincent Norrman, men lite trist att Norén inte peggar upp i år (dock förståeligt). Priset, Noréns frånvaro och att jag har 1h körning gör nog att jag skiter i att gå i år. Inte speciellt imponerad av Vasatorp som bana heller.