Nu fick jag googla - visset inte vad PED stod för.
Fullt möjligt att mina exempel var dåligt valda, menar du att Messi är dopad och att Bolt var det under sin karriär? Det har jag missat i så fall.
Att träna mer och är det väl många som försökt med, ändå är det ibland vissa individer som står ut i världstoppen. Tror inte alltid att det är så lätt som att den som tränar bäst och mest är den som till slut blir bäst. För att dominera en sport tror jag det krävs ytterligare någon ingridiens som man inte riktigt kan ta på. Vissa har bara en enorm fömåga/talang.
Rätt sorts kopplingar i hjärnan (tex öga-fot-hand om man avser “bollsinne”). Det kan man inte träna sig till utan att ha fått rätt genetiska förutsättningar.
Rätt fysik. Den här parametern kan man inte heller träna sig till utan att ha fått rätt genetiska förutsättningar.
Alla i världstopp har allt det där. Någon enstaka råkar ha lite mer av främst de två sista. Då blir det Bolt, LeBron, Sotomayor, Duplantis och liknande.
Det är ju lite olika syfte med samma slags doping…
Messi fick tillväxthormon i ung ålder pga. att han var småväxt. Helt ok medicinskt men då det skedde i samband med att det var en viss fotbollsklubb som erbjöd kontrakt till en liten men talangfull kille… hmm. Detta i den åldern när träningen verkligen är en kamp mot pubertet och allt annat som ropar på kroppens energi.
Bolt och alla i världseliten är lite shady… Det är bara losers som Ben Johnson… som juicar fel/för mycket. De andra håller sig långt före i sina val av medel vs Wada’s testmöjligheter.
Just Bolt har aldrig trillat dit… men alla samtida sprinters från Jamaica har det.
Tittar man på Bolts utvecklingskurva så ser det rätt normalt ut till 2007, han blir lite bättre varje år men förbättringarna är små, han närmade sig nog sitt dopingfria max. Från 2007 till 2008 blir det ett rejält skutt nedåt resultatmässigt, vilket är osannolikt för den som redan är bland de bästa i världen.
3 tiondelar bättre på 100 meter och drygt 4 tiondelar på 200 meter.
Han läkaren som gjorde the clear och är helt öppet för ped hade en otroligt läsvärd blogg. Att tro att någon är ren i toppidrott är som att tro på tomten.
Jag vill ju gärna tro att personer som Annika Sörenstam, Ingemar Stenmark, Sara Sjöström och Sandra Näslund faktiskt är ärliga idrottare som hållit sig till reglerna.
Självklart så vet man vad begreppet doping innebär…. men inom elitidrott så söker alla fördelar och den mentaliteten är i grund och botten orsaken till att det existerar öht.
Vi pratar ofta om att det krävs egoism för att bli bäst i en idrott. Egoism handlar i grund och botten om att man bara ser till sig själv och därmed inte tycker att en fördel som bara man själv får/har/tar är fullständigt legitim.