Det finns massor av oskrivna regler men även skrivna som få bryr sig om.
Häromdan stod en spelare 2m från en transportväg och höll på att waggla in sig för sin pitch. Jag såg klippraren komma farandes 100, 50, 20 och 10m från spelaren utan minsta tanke på att stanna. Jag ställde mig klart i förarens synfält med armarna i luften… ingen respons.
Spelaren slog och 2 sek efter var klipoaren i höjd med honom.
”IDIOT” skrek jag, vad fan gör du!!??
Ingen respons.
Det var vår greenkeeper.
Eftermälet väntar jag på än… han ska inte få komma undan. Respekt går åt båda hållen.
Eller snarare : man försöker att inte svära på golfbanan. Minns särskilt en tävling på 80-talet då jag fick puttyips från helvete. Till slut kokade det över, och medspelaren sa bara ” jag förstår dig”
Vi hade en föräldrar-mot-juniorer-tävling ett år då någon i bollen bakom tyckte att det gick för långsamt och kom upp på vår green och svor något så fruktansvärt att jag nästan tappade hakan. Jag uppfattade att honom som väldigt upprörd och på gränsen till han handgripligen skulle göra något åt saken.
Du behöver inte dryga dig. Det du inte vet bör du inte uttala dig om.
Bönder är fö. trevliga men stadsbönder begriper inte sånt.
Vi har fn. snabba och jämna greener i klass med de finklubbar du pyntar 1500:- i gf för.
Det håller naturligtvis inte i längden och det är nackdelen med låg budget/år.
Banan är som den är och gillar man flashy så tror man att de fiiina och dyra banorna är bättre. Det går int förklara….
Huruvida en agronom jobbar i nuet eller för framtiden handlar bara om pengar. Inga problem att hålla god klass och jobba för framtiden med perfekt bevattning och miljoner i gödningsbudget.
Grejen är väl mer att de som jobbar inte vet vem de jobbar åt. Att jobba på en golfbana är ett service-yrke varesig man står i kanslit eller kör trimmer i ruffen. Att visa respekt, vara trevlig och hälsa på alla kommer man långt med oavsett yrke.
Egon (som i yrkeslivet är trevlig men privat inte alltid lyckas med det)
Har nog aldrig betalat 1500 för golf, bönder är mest som bönder är dock, gnälliga och ouppmärksamma på världen runt i kring. Men nu är vi rätt offtopic från oskrivna regler inom golfen.
Vore tacksam om du inte drygade dig och prompt känner dig manad att outa mig.
Trodde faktiskt du hade mer takt än så.
Allt annat tar jag…
Besök från Jönköping idag… nyligen hemkomna efter en sejour i Skåne. Många 3-puttar för de låghandicaparna
De gissade på 11-12 på stimpen.
Sen… har möjligen många svårt att begripa att snabbt inte = bra. Greenerna har tendens till häxringar. svamp och besitter ett dåligt rotsystem. De ”dör” nån vecka efter stängning och varje vår är det ”snömögel” som gör att vi måste öppna sent. PP är aldrig över 9 och håller betydligt bättre trots alla olagrade nedslag och att de spelas på 10-11 månader om året.
Håller med och vill tillägga … inför andras okunskap.
Inte så att man ska fuska å deras vägnar och se mellan fingrarna alltför mycket men det är faktiskt inte livsviktigt utan bara en lek.
Stör inte andra!
För mig så finns det många scenarion runt tee där folk inte kan visa på god sed.
Man knallar inte fram till andra som håller på att slå ut.
Man går inte upp på tee och väntar demonstrativt OM man inte har goda skäl för det.
Jag ser ofta en brist i hur folk uppfattar situationen på banan. Om folk framför knappt kommit av tee så har de troligen väntat på framförvarande. Att då börja veva och sneglo på tee med händerna i sidan är ett oskick.
Finns det fog är, som sagt, oskicket legitimt… men även då kan man göra det med stil.
Btw.
Jag brukar sällan ta råd av AlbertS men idag höll jag så tyst jag kunde när andras bollar var i luften eller i rullning.
Det finns inget värre än när någon tar ut segern åt dig i förskott och sen dimper bollfan ner i bunkern eller limpar ur hålet. Jinx!