Oskrivna regler inom golfen

Ja vad har vi för oskrivna regler för schysst uppträdande egentligen?

• Får man medlemsrabatt/gf-biljett bjuder man medlemmen på dricka/lunch.
  • Går inte i folks puttlinjer / står inte i folks förlängda puttlinjer.
  • Inte ge tips på banan (sving)
  • Bettar man om käk efter varvet ingår drickan till maten.
  • Inte röra andras utrustning utan lov.
  • Man får en mulligan, man tar den inte.
  • Pratar inte om sina tidigare rundor. Speciellt inte slag, längd, etc
  • Kastar inte klubbor
  • Har inte markeringsknapp på kepsen
  • Kommer i tid
  • Ödslar inte tid, t.ex genom att fiska gamla bollar med bollhoven. (däremot ok om det är egna bollen)
  • Avboka inte i sista ögonblick

Keep em coming.

Den där är bra. Hur intressant är det att höra ngn återge alla slag den slagit under rundan man nyss spelat? Noll!

Trampa inte i puttlinjen!
Mosa inte hålkanten när du plockar upp bollen eller sätter tillbaka flaggan.

Då spelar jag ibland med personer som pratar om slag dom slog som juniorer varje gång vi passerar ett visst hål… ingen nämnd ingen glömd :wink: Alltså 40 år sen.

Ge inte beröm om du inte har full koll på medspelarens kapacitet.

4 gillningar

“Du fick ju åtminstonde ur den ur bunkern!”

• Prata inte med motståndarens boll

Jag håller med om de flesta punkterna, dessvärre hänger jag mig själv åt flera av dessa etikettsbrott… Skäms - lovar att bättra mig! :slight_smile:

Så mitt mantra blir, håll i klubban och håll käften! :slight_smile:

2 gillningar
  • Sluta prata med din med/motspelare när hon eller han tar sin stans.

Den går faktiskt att vända på helt och hållet. Om någon vill berätta om sin tidigare HIO eller eagle eller liknande så är man en god lyssnare för det är artigt och trevligt.
Men det får inte gå till överdrift så klart.

2 gillningar

Då ska du spela med mig. Minns hälften av slagen efter rundan ungefär.

1 gillning

Man tar ordentligt sikte om bollen hamnar i spenaten eller djungeln.

Man håller käften då nån gör ett skitslag, om det inte är en kompisrunda där tex. tråkningar är en ingrediens

Inte för att jag brukar ha det men vad är det för fel med markerinsknapp på kepsen?

Undrar jag med. Bättre det än att ständigt hålla på att gräva i fickan efter något lämpligt att använda som markering.
Eller är det för att det är en typisk tjejgrej ? På tourerna så har nästan alla tjejer markeringsknappen på kepsen medan nästan inga killar har det. Kan ju iofs bero på att att en kjol saknar fickor :slightly_smiling_face:

/ TT

Då utgår jag ifrån att ni bär laserkikaren på bältet också och har airpods i öronen.

Det är en stilfråga.

Det är precis som allt annat en avvägningsfråga. Sen hör jag hundra gånger en rolig historia om ett en dråplig incident än någon som haft flax och lyckats göra hio på sin topp :wink:

Merpo hade ju t.ex hundratals historier på lager men ingen av dem handlade om hur han smekte en j7 på en runda med frugan för 7 år sen.

1 gillning

Så den här är inget för dig då ? :grinning: https://shop.theopen.com/products/151st-royal-liverpool-cap-clip-and-ball-marker-set-black-and-white-26303

1 gillning

I och för sig undviker jag att gå i folks puttlinjer - men är det egentligen något problem om någon råkar göra det (på sällskapsronder)?

1 gillning

Det mesta är fair game för att vinna matchen. Bara losers tar åt sig…

2 gillningar

Man ber aldrig om att få en putt.
Man svär inte på golfbanan.

1 gillning

Side Eye Meme GIFs | Tenor

Det borde vara underförstått att man inte bettar om pengar. En öl eller boll räcker för en riktig golfare.
Golf är en alltför fin sport för att besudlas med spel om höga insatser…
Trevligast är när vinnaren bjuder på öl!