Oj, råkade du känna på sanden?

Jag tycker att problemet är uppenbart. Jag upplever att motspelaren gör en tveksam sak på banan. Jag tänker naturligtvis inte hävda att det bör vara plikt. Speciellt inte som jag inte hade en aning där och då utan mest kände “så där får man nog fan inte göra”.

Så kollade jag regelboken och blev klokare men fortfarande inte 100% säker.

Därför ställdes frågan till er som är klokare.

Och som vanligt blev några arga på mig :slight_smile:

Men jag kämpar på!

Har nog inte tolkat svaren som arga, mer bestämda runt vad som faktiskt står i regeln? :smiley:
Håller med dig i sak om att det är tveksamt beteende men tyvärr gör regeln det svårt att hävda något utan att vara tankeläsare.

Tveksamt beteende hos Bill och brist på tankeläsning hos Bull är själva grunden till alla fina resultat i poängbogey-rundor landet runt!

1 gillning

Det finns ett antal tour-incidenter genom åren som lett till plikt.
Att vispa omkring orimligt mycket med fötterna när man tar stansen har lett till plikt i något fall.

Man tar sin stans och rör lätt fötterna fram och tillbaka för att stå stabilt, det är tillåtet.

1 gillning

En sak ska du ha, du tycker väldigt mycket.
Problemet är att ditt tyckande mest handlar om vad du tror men väldigt lite om hur en regel ska tolkas. Att regeln ”kan tyckas” tolkas på sjuttielva olika sätt, gör inte dessa tolkningar rätt.

Edit/
Detta var adresserat till vattenmannen.

Egon

Jag tycker ingenting. Däremot “påståendefrågar” jag rätt ofta. Det är stor skillnad på detta.

Och eftersom jag inte har film på det som skedde i bunkern får jag försöka förklara så gott det går i skrift.

Läser du Berras svar precis ovanför ditt, som så ofta lätt infama, ser du att folk på tourer pliktats för att de hanterat golf-livet i bunkern på tveksamt sätt.

Men du får en chans till.

Får man släpa krattan efter sig genom sanden genom bunkern?

Vad sade han när du frågade varför han gjorde det?

Oj, det tänkte jag inte på. Typ så.

och då var ju inte uppsåtet att känna på sanden. Ingen plikt.

1 gillning

klart han visste vad han gjorde

i sällskapspel funkar det
men skulle aldrig röra en grej i bunkar på tävling

Var det du?

2 gillningar

Lite som Patrick Reed tänker du?

1 gillning

nope. då hade vattenmannen inte behövt fråga

1 gillning

Men, du får ju ta bort lösa naturföremål i bunker!?

Egon

Det kan bero på syftet men det är inte avhängt det.

T.ex Rätta till sina egna fotspår på väg till bollen.
Jag skulle definitivt säga att det var det som skedde oavsett vad personen tänkte/inte tänkte.

Han förbättrade inte sitt läge och man känner mer mha. sina fötter än en kratta släpandes i gruset.

Det skulle kunna vara en skillnad om han krattade andras fotspår (utan att förbättra sitt läge) eftersom det likväl kan göras efter ist.f före slaget.
Då kommer syftet ”i spel”. Troligt en test av ytan. Klumpigt, dåligt maskerat - plikt.

Och… krattar han runt bollen, stansen etc. Så förbättras läget.

Egon

Kära Egon.

Jag spelade alltså i bollen. Det krattades inga fotspår.

Det släpades en kratta några meter under en promenad i bunkern som kanske var 7-8 meter.

Du, och andra, behöver inte fundera ut massa händelser och tankar som inte existerar.

Krattan drogs genom bunkerns sand. Fotspåren som spelaren gjorde var kvar.

När spelaren tillfrågades varför han släpat krattan svarade denne att han inte hade tänkt på det.

Utgå från skrivna fakta och svara sen på ursprungsfrågan.

Läst.. och undrar vad du inte förstår?
Det står ju i texten klart och tydligt.

Huruvida han misslyckades, inte ämnade eller bara var okunnig, spelar ingen roll.
Det är inte förbjudet att vidröra sanden med krattan. Punkt!
Det är förbjudet att medvetet testa marken eller att förbättra sitt läge.

Egon

Egon.
Nu pratade vi om krattan.

Om det inte är förbjudet är det alltså tillåtet att dra krattan genom sanden. Med piggarna ner. Hyfsat djupt, alltså nån/några centimeter eller så. Helt utan syfte att kratta fint efter sig.

Bra. Då vet jag!

Då låser vi eftersom det går på tomgång.