Nyckelordet är “Deliberately” dvs avsiktligt. Kolla svenska versionen om du vill. Dvs fanns det en avsikt så är det plikt. Hyggligt svårt att bevisa. Gör han alltid så? Låter otroligt såsigt om det är så.
Nu är jag inte hundra procent säker på detta men om jag minns rätt är det okej att kratta i bunkern innan du slår slaget, om det rimligen inte kommer påverka ett eventuellt framtida läge.
Typ om du plockar upp en kratta i början av bunkern så är det tillåtet att kratta efter dig där innan du går till slutet av bunkern för att slå ditt slag.
När jag tog grönt kort fick jag lära mig att man alltid gräver ner fötterna i sanden för att få en bättre stans. Sen att man “råkar” känna hur sanden är, det håller man för sig själv
Jag har för mig att någon asiatisk tjej på LPGA-touren blev “pliktad” för ett gäng år sen för att hon gjorde några upphopp i sanden. Hon hävdade att det var för att se den upphöjda greenen, men jag kanske minns fel.
Som Skalman skriver, om man hämtar krattan i ena delen och ”gör rent” efter sig på vägen till sin boll, fine. Ingen plikt. Syftet är klarlagt och ev. hittepå eller ”orättvisa” pseudo-syften kan ignoreras.
(1) När man vidrör sand och detta leder till plikt. Innan spelaren slår ett slag på en boll i en bunker får han/hon inte:
avsiktligt vidröra sand i bunkern med en hand, klubba, kratta eller annat föremål för att pröva sandens beskaffenhet för att få information inför nästa slag eller
vidröra sand i bunkern med en klubba:
när man gör en övningssving eller
när man gör en baksving inför ett slag.
Här skulle jag säga att det än så länge, enligt det fetade, är plikt för min motspelare om man tolkar det som att krattan släpades med avsikt.
(2) När man vidrör sand och detta inte leder till plikt.Utom vad som täcks av punkt (1) förbjuder inte denna regel spelaren från att vidröra sand i bunkern på något annat sätt inklusive:
att gräva in sig med fötterna för att ta en stans för en övningssving eller för slaget,
att jämna ut i bunkern av omsorg om banan,
att placera klubbor, utrustning eller andra föremål i bunkern (antingen genom att slänga eller lägga ner dem).
Här faller kanske krattan in under “andra föremål”, men frågan är om det är att placera när man drar krattan genom sanden.
Om motspelaren släpade krattan av omsorg av banan får man säga att hen utarbetat en fascinerande teknik för ändamålet.
Att man skulle kratta bakom sig på väg fram mot bollen för att sen ta en annan väg upp ur bunkern kan förstås vara en idé. Möjligtvis skulle man spara tid på det, men det känns inte direkt som “ready golf”
Min tolkning: att man ska inte pliktas om inte syftet är att prova sandens beskaffenhet. Så, att kratta efter sig på väg till bollen, bör inte vara pliktgrundande.
tanke: Om min boll ligger omgiven av fotspår, varav ett av dom har gjort som en hög vid bollen (ganska nära), får jag då, med ett argumentet att jag bara gör det med omsorg om banan, kratta till den?
Krasst förbättrar jag ju inte bollens direkta läge.
Nyss hemkommen från spanien kan jag säga en sak, att med de banorna i minnet så är vi iallafall inte dåliga på att kratta bunkrar i SE… Men jag måste säga att jag tycker att vi i SE har en del att jobba med, både gällande bunkrar och nedslag och torvor.
Fast då är ju intentionen att just känna på sanden så jag hävdar nog att regeln fortfarande är korrekt.
Om någon vill fuska medvetet ja då är det svårt att plikta för det här men det gäller även många andra regler i golfen.
Men då krattar du ju för att känna på sanden?
Är det inte jobbigt att sitta och uppfinna hittepåsituationer för att hålla diskussionen igång?
Om du krattar för att känna på sanden så är det plikt, krattar du en solig sommardag för att att andra inte har krattat så är det inte plikt.
Det är ju syftet med krattandet som är det primära och eftersom du är din egen domare så…
Match på hemmaklubben. Motspelaren lägger sig mitt i en fairwaybunker med cirka 100 meter till green.
En dags regnande har gjort vår fina sand lite lurig. Är den porös och fin eller lite mer tung och fuktig.
Motspelaren tar med sig en kratta till sin boll och råkar som av en händelse dra krattan bakom sig ett par tre meter. Med taggarna ner.
Lyckas sen slå ett mycket fint slag upp på green.
Frågan är? Plikt för att han, kanske omedvetet, kände på sanden?
Är det plikt om han gör det medvetet men ingen plikt om han råkar eller “råkar” dra krattan genom bunkern. För han stannade inte, vände på sig och krattade i ordning. Utan han just drog krattan.
Nästan omöjligt att förklara situationen i efterhand.
Och den bör/ska egentligen mest fungera som en illustration för liknande händelser. Alltså kratt-släpningen och inte om det var 20, 40 eller 100 meter till green.
Men sen finns det förstås folk som slår både längre och kortare bunkerslag än vi forumiter gör. Men mest kortare naturligtvis…
Förstår inte problemet? Är det omedvetet och utan intention att känna på sanden är det ingen plikt, är det med intentionen att känna på sanden så är det plikt.
Problemet här är snarare att du inte kan avgöra det på egen hand och utdöma plikt för någon annan. I mitt tycke vore det bättre att ändra regeln så det blir tydligare för att undvika denna typ av situationer.