Laddade ner och installerade nya appen Min Golf Bokning.
Första intrycket är väl rätt OK, men den som kodade “Mina Golfvänner” måste bara ha ovänner.
Klickar man på en vän i “listan” så tas den bort
Hur ser man t ex mina golfvänners nuvarande HCP t ex ?
Obefintlig slutanvändartest kallar jag det. Felaktig UI-design, i grunden.
Man undrar ju hur kravspecen såg ut? Programmerare av känd utländsk härkomst saknar ju ofta förmågan att ifrågasätta tveksamheter och gör sin egen tolkning som nästan alltid blir fel
Oavsett kravspecifikation så måste/borde man ju göra en bunt manuella acceptanstester innan publicering. Där borde man inse att vissa saker är olämpliga. Etc.

Oavsett kravspecifikation så måste/borde man ju göra en bunt manuella acceptanstester innan publicering. Där borde man inse att vissa saker är olämpliga. Etc.
Håller fullständigt med. På min tid hade vi väldigt detaljerade och ingående AT-tester där även användare var med och testade och där alla fel skulle åtgärdas innan något ens släpptes i väg för installation.
Men testning är dyrt och numera verkar man snåla in rejält på detta.
Enda testerna som gjorts här verkar bestå av att att koden gick att kompilera utan fel och att appen gick att starta utan att krascha.
Saknar funktionen att kunna anmäla sig till tävlingar genom appen.
MIssar jag nånting, eller funkar det så att om man skall boka på andra banor än hemmabanan, så måste man betala greenfeen redan vid bokningstillfället?
Hoppas jag gör något fel, för det vore ju ett helt vansinnigt uppläg med tanke på att folk vill kunna boka och sedan vid ankomst pröjsa med greenfeecheckar, använda golfhäftet, utnyttja sponsortider och liknande.
Alltså… hur bokar man utan att pröjsa?
Om man inte kan boka utan att betala (hela GF) direkt så kommer klubbar att förlora pengar, gissar jag.
Utveckling utan use case gör bara att man får börja om från början.

Saknar funktionen att kunna anmäla sig till tävlingar genom appen.
Det kunde man väl inte i förra versionen heller ?
Men visst skulle det vara bra att ha allt i ett.
Nu ligger ju tävlingssystemet inte i GIT utan hos golfbox.dk så kanske inte helt enkelt att få in det i appen ?
Jag saknar funktionen att kunna sidoscrolla till nästa/föregående dag. Istället måste jag klicka i rutan “när vill du spela” och sedan leta fram rätt datum i kalendern.
Sedan stör jag mig på att det är fördröjning på 1-2 sekunder många gånger när jag klickar på något alternativ.
Fast även webben har störningsmoment för när jag skulle leta fram greenfee på Sjöbo idag så klickade jag i sökrutan och började skriva…
S= Abbekås,Alfta-Edsbyn,Alingsås,osv,osv…
Sj= Arvidsjaur, Bosjökloster,Dalsjö,osv,osv
Sjö= Bosjökloster,Dalsjö,Delsjö,osv,osv
Sjöb=Salsjöbaden,Sjöbo
Vill jag spela Abbekås så söker jag väl för fan inte på “S”
Går man till web platsen golf.se och “Min golf” får man ju fortfarande upp en väl fungerande websida i telefonen och bokar och gör annat där.
Visst kan man göra det, men det är oftast enklare i en dedikerad app (vilket webbsidan borde kunna göra lika bra, men ofta misslyckas med).
Att appen är so-so är ju inget som kan ursäktas av att det finns en webbsida.
Bortsett från att den sidan tror att jag vill spela Bosjökloster när jag söker efter “Sjö” för att jag vill få fram Sjöbo.
Och nu var jag precis in och kollade exakt hur dum sökfunktionen är genom att söka med bokstäverna “Go” för att hitta nån klubb på gotland, och tror ni inte att den får fram varenda jävla bana som har “golfklubb” efter namnet, plus alla banor som på något sätt innehåller ordet golf.
Sökfunktionen sorterade bort 0 banor som det såg ut.
Har laddat ner och kollat lite snabbt, är inte jätteimponerad.
Kan man tex inte längre se inmatade scorekort på sina hcp-grundande rundor, kan man inte se lika många rundor i historiken som tid(100 st) etc?
Vad har förbättrats för användaren?
När hemsidan för nåt är mobilanpassad är det sällan som en efteråt hophackad app tillför nåt.
Jo man vill ju alltid ha 3000 appar i onödan som skall uppdateras och som hänger telefonen i ett par timmar efter en uppdatering av os:et i luret. Det är allas dröm.
Tunna webinterface som bara behöver en browseruppdatering är töntigt och oanvändarvänligt. Måste ha en A-P-P!
Provade mig fram lite mer och det visar sig att man - dock via ologiskt och icke-intuitivt gränssnitt - kan boka utan att betala redan vid bokningen. Det var ju för väl, annars hade ju appen varit dödsdömd.
En skum grej är att man inte på ett smidigt sätt kan se sina handicapgrundande ronder. Nu listas de på ett “snyggt” sätt med stjärnor för topp-8, istället för den tidigare listan där de bästa var grönmarkerade. Problemet är att man numera måste scrolla för att se de senaste 20. Än mer vrickat är att man inte direkt kan se handicapresultatet för var och en av dem, utan att behöva klicka upp varje enskild runda. Det är verkligen idiotiskt, en kul grej med gamla uppställningen var ju att man enkelt kunde se vilka resultat bland de utgående rundorna man behövde matcha.
Och vad är egentligen “Mina ronder” i appen, om inte de som listas under “Hcp”? De här två sakerna känns så närliggande att de borde kunna smält samman till en kategori.
Kan de verkligen vara så att appen är byggd av folk med noll koppling till golf, och att inga vettiga användare fått reviewa den?
Byggd? Säkert. Tänk Indien, Vietnam, … eller vilken som helst apputvecklare som inte spelar golf.
Test mha “oberoende” golfare: kanske aningen osannolikt mht hur den är uppbyggd.
Eaglegolf.