Nostalgitråden

I min familj kastar vi ingenting. Därför blir jag inte förvånad när jag hittar fakturan på mangeln farfar köpte våren 1939.

4 gillningar

Min mormor hade samma “åkomma”. När dödsboet rensades ut hittas flera bananlådor fulla med använda fönsterkuvert, varsamt uppångade så att de skulle gå att använda dem igen.

Coolt! Förvånansvärt “fin” faktura för att vara från 1939 enligt mig. Hade jag gissat så skulle designen, logotyp m.m. inte vara så lik som en faktura ser ut idag.

Började med pärmar för alla räkningar så fort jag blev räkningsmyndig, pärmar som fortfarande är i funktion. De första ser lite ut åt det hållet… Man har ju varit med på den tiden då betala månadens räkningar var att köa på posten.

På tal om gamla dokument så tittade jag i ”arkivet” - en låda i släktens gamla torp.
Hittade bl.a farfars far inskrivelsebok för tjänstgöring från 1916

Och denna t.ex

1 gillning

Får nog gå igenom allt nån gång

Farsan är en sån där sparagamlapapper. Måste få läsa breven fån farfars superröde, moskvatrogne bror som skrev hem till västergötland från Vancouver på 20-talet och försökte få syskonen att överge kristendomen för den rätta tron…

(Hagelskadeförsäkringsförening… blyhagel eller ishagel…)

Många av dessa gamla dokument/kuvert/kvitton/fakturor/…
kan ha ett rejält samlarvärde.

Populärt är t.ex järnväg och sågverk.

Ett fönsterkuvert från 1900 talets början med en logga från något gammalt sågverk kan ibland inbringa ett antal hundralappar vid försäljning.

Annat med samlarvärde är t.ex. ASEA-material med gamla loggan (svastika)

Hittade lite sånt med. Bl.a en aktie i den sen länge nerlagda tågsträckan förbi torpet.
Dessutom massa ransonerings-biljetter från 1920-talet.
Inte för att jag ska sälja men man kanske kan göra nåt annat av dem.

Mer ur gömmorna. Jag gick uppenbarligen aldrig dit :grin:

1 gillning

Nej det hade du inte behövt visa papper på… :wink:

3 gillningar

Här började golfen…

Min frus familj har ett intyg om införskaffande av rusdrycker som var utanför den ransom som man annars fick. Givetvis inramat.

En dagstidning från 1975:

• Högrev kostade under 20:- per kilo.
  • En 24" TV med touchkontroll (inte fjärrkontroll) kostade 2995:-

Underbar titel!
Tycker även att vi borde kalla finansministern för Skattmästare istället.

Fruktansvärt dyrt med en TV på den tiden.

Köttet kostade motsvarande 137:-/kg. Det kan du nog hitta högrev för idag också.

1 gillning

Det var mest hur priset har utvecklats som jag tyckte var intressant. En usel skit-TV med minimal skärm, för idag motsvarande över 20k.

Ja precis. Det kan vi tacka Kina för. Och effektivare tillverkning.

Men det var inte kattskit då, 24 tum var nog topline då.
Vad kostar en toppmodell nu? Bortsett från ohyggligt stora kostar de bästa runt 40 tkr.
Finns nog mer ”skit” nu till billigare pris.

Mitt bidrag till nostalgi blir en bild på en själv för ett tag sen.
Hängslen skämdes man för. Mest för att morsan köpte några storlekar för stora brallor för att spara pengar. Upprullade ben me. Men det funkade ju faktiskt.