All in the name of science!
OT
Golfboll med tennisrack är väl det närmsta jag provat att mixa redskap.
Det är dock en jävla bra kombo för att slå långt.
All in the name of science!
OT
Golfboll med tennisrack är väl det närmsta jag provat att mixa redskap.
Det är dock en jävla bra kombo för att slå långt.
Det är helt okej att spela med rangebollar om dom är godkända bollar, har själv köpt rangebollar av modell prov1 och spelat med. Det är helt enligt reglerna.
Ajjdå nya rangebollar på klubben, de e inget vidare för en rangebollslirare, fina o blanka men ack så kort de flyger. Typ 180m m driver, helt klart en begränsning av bollen om spel på bana.
Samma problem här, går 5m kortare varje år. Även när dom inte bytt bollar konstigt nog.
Det var kanske bättre förr när varje medlem kunde ha en liten numrerad brevlåda på klubbhusets fasad i vilken man kunde lägga upphittade bollar. Någon kanske vet om facken fortfarande sitter kvar på Norrköpings GK?
Under WW2 var detta system fortfarande i bruk på alla svenska klubbar. När försvann det ?
Nog för att @Berra är gammal, men sååå gammal?
Det var Andreas som tog upp saken. Jag vet inte hur gammal han är. När jag började spela i gränslandet mellan 60 och 70-tal fanns det inget system för återlämnande av bollar.
Spelade på 70-talet med en äldre man som berättade att det under WW2 inte fanns nya bollar att köpa i Sverige. Alla märkte sina bollar noggrannt så att man hade chansen att få tillbaka bortslagna bollar som andra hittat.
Trycker man namnet på bollarna händer det att man får tillbaka någon boll ibland. Fast slår man bort väldigt många bollar kanske man inte vill skylta med det.
Om man skriver “Tillhör NN, Telenummer. Återfunnen boll återlämnas till ADDR eller Polis” blir det då rent juridiskt lagligt att knycka den eller kan det anses som att bollens ägare kräver sin ägarrätt?
Ett bra svar på det vore ju givetvis att golfbanan valde att fakturera ägaren för upplåtelseplats eller miljöbrott. Kanske även för skada på utrustning (ex klipparaggregat).
Hade man haft lite tid över kunde man iscensätta detta i tingsrätten för att se vad utfallet blev.
En golfboll är fortfarande något av “ringa värde”. Köper du en dagstidning och skriver ditt namn på den och lämnar på en plats är nog att jämställa med bortslagen boll.
Såg en gång ett skämtsamt anslag i stil med:
“Förbjudet att ta upphittad boll som fortfarande är i rörelse”
Nästan alla minigolfbollar är förbjudna enligt golfreglerna, den har oftast mindre och för liten diameter.
Minigolfbollar är mellan 37 och 43 millimeter i diameter.
Förbudet mot stora och små golfbollar gäller sedan 2013. De skall hålla sig mellan 1.68 och 1.72 inches.
I millimeter räknat blir nedre gränsen 42,672. Dvs det kan möjligen finnas minigolfbollar som är tillåtna att spela med rent storleksmässigt.
Dock är jag tveksam att stora minigolfbollarna finns med på USGA List of Conforming Balls.
OT… och det bär emot att skriva det här.
På ett annat närliggande forum så blev jag varse om att de flesta branded bollar som dykt upp på senare tid … ni vet de där postorder-företagen som hävdar att de ”gjort” en egen boll som ”visst är lika bra som V1”.
De är inte inlämnade till USGA och därmed inte med på conforming list.
Grejen är dock att de, trots det, får spelas på sällskapsrond och i tävlingar som inte klassas som för bättre amatörer eller proffs.
Egon
Det enda sätt som finns att avgöra om en boll är tillåten för spel är väl att kolla i conf.listan ?
Är den inte med på listsn så är det väl bara på icke handicap grundande rundor du får använda den ?
Nej, tyvärr inte.
Bollen kan vara (och borde vara) tillverkad för att uppfylla alla dessa regler.
Förklaring: Jag vet inte vilken bransch du jobbar i eller hur så men det är ofta som man stöter på normer och direktiv som ska följas. Dessa kallas standarder och utformas globalt.
Det är samma inom tillverkning av golfbollar. Det finns en standard. Följer man den så är bollen att räkna som godkänd. Är den sen testad av USGA så hoppar den upp ett pinnhål till i sin ”conformity” och får användas på ”högre/viktigare” tävlingar.
Det är i teorin TK som bestämmer när det ska till att man måste ha en ”conforming ball” för att få deltaga men i praktiken så är det förutbestämt av USGA/R&A. Klubbtävlingar, sällskapsronder är befriade. Proffs/scratchtävlinar Not. Där emellan … gråzon.
Egon
Så det du säger är att det är OK att spela med vilken boll som helst på en tävling på lägre nivå då det inte finns något sätt för TK att avgöra om bollen uppfyller golfreglernas kriterier ?
Nja, det kan säkert tolkas som fn läser bibeln!?
Men visst, det finns ju normer för att en range-boll hamnar utanför. De kan se exakt ut som en riktig boll men dess enda markering är ”Range” och då blir det ganska tydligt att de är tillverkade för range och inte spel.
Är det däremot en V1 pactice eller en vanlig boll där någon screentryckt dit range och nån reklam, men tillv. identifikation finns kvar… i praktiken ok.
Btw.
Hopps du fattar att jag inte gillar det jag skriver alls utan inte vill annat än att ”conforming list” ska gälla.!?
Egon
Ang. 13 hålet Augusta med frisbeekorg i hålet. Tricket lär blir nog vara att placera tee på lagom avstånd. Och att spela det senare på året så att det blir ordentligt med sly balom green. Tee… 100 m?
För att utvidga lite, vi stoppar i en korg i varje hål på AN och samma tees som på masters. Vilken blir scoren för en skicklig spelare?
Hur är det på old course på söndagarna? Frisbee lär man få kasta?
Tio öre bollen 1904. Farfar, född 00 brukade (återkommande) berätta om en dröm han hade som barn, att det låg femöringar i rad framför honom på vägen, en efter en, och glädjestrålande plockade upp dem vartefter. Han sade sig aldrig blivit så ledsen över att vakna. Tio öre var nog ett bra incitament för att ta en sväng i ruffen själv då husbonn letade i skogen.
Och de takterna har överlevt tre generationer folkhemsresa. Det var jäkligt gott att få prata med Barsebäcks Gösta Carlsson om det innan han gick bort. Han var lärling under Farfar på mekaniska verkstan. Hade gärna pratat mer med den sympatiske gamle mannen, som säkerligen hade en ganska osnobbig inställning till bollar hittade i ruffen.
Men bra hittat, Vattu!