Mua eller pliktområde?

På min hemmaklubb Hofors GK finns ett angenämt problem på ett hål som det ser ut även i år kommer leda till diskussion. Saken är den att på hål 16 finns ett pliktområde vilket i sig inte är ett problem. Däremot har det utmärkts mua som sträcker sig in i pliktområdet och här börjar tolkningscirkusen. Tävlingsledningen har uttryckt att det inte finns mua i pliktområdet men pinnarna sitter klart och tydligt inom just pliktområdet. På tävling har jag sett spelare som ligger i muan droppa sig fria och jag har sett spelare som hävdar att det är pliktområde för det kan inte finnas mua i pliktområdet och då är det dropp med ett slags plikt. Att ännu en säsong behöva höra på alla tolkningar känns sådär och tänkte att om någon här kan hjälpa att klargöra detta så jag kan gå till klubben och klaga innan det blir dessa regeltolkningar som kan avgöra en tävling…:grin:

Du kan väl gå till klubben oavsett och fråga varför det är mua inne i pliktområdet och hur dom har tänkt.
Jag antar att det är på vänster sida från utslaget sett där man gärna sneddar lite över om vinden är gynnsam?

Pliktområde från vänstra fw-kanten och bort mot fw-bunkrarna? MUA nere i kröken där man rensat upp? Eller vad? MUA i pliktområde är skumt. Klubben borde givetvis veta varför man markerat som man gjort.

Jag har frågat men tävlingsledning säger en sak person från styrelsen säger annat.

Nere i kröken!

Problemet är väl av akademisk art om bollen är spelbar i pliktområdet samt tillika inom mua?

Egon

Person från styrelsen har ungefär lika mycket vikt som vaktmästaren på simhallen. Det är TL som avgör regelfrågan i tävling, punkt.

Förresten, om disput uppstår så här, spela alternativ boll från det givna läget och skriv två scorer i scorekortet, så får TL avgöra i efterhand.

Om resultatet ändp blir lika (bogey-bogey t.ex) så kan man ju skriva ner ett resultat men ändå ta upp det med tävlingsledningen så ingen tror du går och tjuvtränar på ett hål :wink:

Håller med men vidhåller att det låter som ett misstag från klubb/greenkeeper som egentligen inte har något större värde.

Är de, däremot, är så korkade att de muat in en bäck eller en damm … så ska de konfronteras bestämt.

Egentligen och faktiskt… så finns det alltid rim och reson att tillgå. Man kan fanimej inte skylla på banpersonal om man misstolkar deras ”misstag” med vilje. Är det orimligt så är det.

Egon

1 gillning

Man ska väl följa reglerna… Och är det markerat som mua kan man inte själv hitta på andra regler även om det känns mer rimligt.
Jag tycker inte det är rimligt att ha outgräns mellan olika fairways men det betyder inte att jag kan spela från fel fairway som enligt banmarkeringar är out of bounds.

Kan du ge en frysa bilden på hål 16 och rita in MUA?

Jag tror inte du går fri om någon sommarjobbare muat in en damm. Såpass ska du kunna reglerna själv.
Irl. Om någon spoling med konstnärliga talanger satt en Etta på 30-skylten så tror jag polisen tar dig ändå.

Jag fattar att rimligt inte finns i allas vokabulär. Det är väl det som är det mest trasiga i samhället öht.

Egon

1 gillning

Om det sett likadant ut hela förra säsongen bör det snarare jämföras med att trafikverket(eller vilka det nu är som sätter upp skyltar) satt upp skyltar som är orimliga och att jag därmed kan bortse från dessa.
Nånting säger mig att den förklaringen inte hade funkat om jag blev stoppad av polisen för att jag håller 60 på en väg som är skyltad 40.

Vill inte klubben ha mua inom pliktområdet tar det mindre än 1 minut effektiv tid att plocka bort denna markering för den är uppenbarligen välkänd.

1 gillning

Jag hade hävdat at mua går före pliktområde, d.v.s droppa för mua. Inte spelarens fel var mua befinner sig.


Eftersom man får gå, stå och slå i ett pliktområde finns viss logik i att ett pliktområde kan vara Mua.

1 gillning

Möjligen, och som jag skrev tidigare… det är troligen av akademisk art.

Det är väl klart att om ett område är under arbete så bör det ”muas”.
Om sen pliktområdet inte har digniteten av ett pliktområden från början så är det väl mer att det är ”felmarkerat” än mua.

Ex. På feltänk.
På skogaby har de gjort oändligt pliktområden till vänster om fw. på första hålet. Därmed är numera rangen inte ob som den varit tidigare.
Där kan man absolut snacka om en feltolkning.
Banans gräns är ob och thats it. Rangen är inte på banan.

Jag fattar inte hur de tänkt… ska folk gå tillbaka över bron och in på rangen för att leta efter sin boll? Man får ju spela bollen som den ligger

Egon

1 gillning

Du skulle se reglerna för pliktområde, out och annat på Frozen Egon. Du skulle implodera.

Reglerna just för out går väl inte att feltolka ens av ett gäng forumtomtar. :laughing:

I det fallet isåfall kanske ha röda pinnar med grön topp? Pliktområde som ej får beträdas? Om man vill vara snäll mot golfare som slår snett på första slaget dvs…