Senare delen av 80-talet gick jag regelbundet och permanentade mig för en tusenlapp. Kunde lägga 500 spänn i dåtidens pengar på en skjorta och var mycket medveten om märket på alla kläder jag satte på mig. Gick till föreläsningar i lång rock, två halsdukar och kunde ibland bära hatt.
Nu - bryr jag mig inte alls. Ser jag mig i spegeln känns all form av flärd helt bortkastad. Har neutrala jobbetkläder som inte sticker ut och allt typ dressman. Nu då jag lagt alla ledarroller på hyllan aldrig tjusigare än typ piketröja. Samma på golfbanan då jag spelar med folk. Så intetsägande som möjligt. Under mina morgonrundor och till vardags klär jag mig i säck och aska. Ser jag mina vackra barn förstår jag deras moderiktighet, minns.
Frugan och dottern känner annorlunda och ger mig alltid en massa modekläder till födelsedag eller julklapp
Kan ni motivera er till att sätta på er nåt annat än svart, vitt, blått eller khaki?
Är definitivt inget modelejon, men bryr mig om vad jag sätter på mig och hur det sitter.
Skulle aldrig lira golf i en urtvättad piké bara för att det är en piké, då tar jag hellre en snygg t-shirt.
Angående mode och då speciellt på golfare på PGA.
Nu i år när Jason Day börjat rosa marknaden igen berömde kommentatorerna (engelskspråkiga) Days klädval på banan, just att han alltid var så välklädd.
Lite senare presenterade han sitt eget (?) klädmärke blev det väldigt tyst …
Köper kläder när de gamla går sönder typ. Ser regelbundet 10+ år gamla bilder på mig själv och känner t ex igen skjortan som fortfarande hänger i garderoben.
Köper några nya pikétröjor varje vår då de gamla blir så lätt urtvättade.
Dvs jag är inte alls intresserad. Jag vill vara hel och ren och inte sticka ut.
Mode på golfbanan kanske är sådana där pyjamasbyxor. Det är troligt att jag aldrig kommer ha ett par sådana på mig.
Hellre då ballongbrallor.
Men helst shorts eller kanske klassiska långbyxor à la golf.
Jag kan erkänna att jag saknar det! Men det liksom försvann, dels i arbets-familjeliv med få tillfällen till att klä upp sig och med den falnande skönheten. Nu skulle det kännas groteskt att sätta på sig något som hör ungdomen till. Då jag blir lite äldre ändå kan det kanske bli lite tweedköret
Har då och då tänkt en anti-mode tanke att skaffa mig en minimalistisk garderob där inget plagg är överflödigt och där man köper nytt när något är utslitet.
Min minimalistiska garderob
2 långärmade skjortor
2 kortärmade skjortor
2 pikétröjor
2 t-shirts
2 par jeans
2 par andra långbyxor¨
2 par kortbyxor
1 kostym (Kanske kan man hyra kostym när man verkligen behöver en)
1 varm tröja
Underkläder
En varm jacka
Möjligen någon form av träningsbyxa med långa ben.