Mitt begynnande Tradera-beroende

Har genom åren varit en hamster av största modell. Men i takt med åldrandet inser jag att det jag samlat på mig inte är intressant vare sig för sambo eller bonus-son.

Nu har jag så smått börjat sälja “skit” på Tradera. Det är allt från gamla seriealbum och fotbollsbilder till LP- och CD-skivor. Och lite annat bös.

Krängde en Beatles-EP för nästan 500 spänn för ett par veckor sedan. Panini-bilder till VM 1994 går som smör i solsken och ett Fantomen jul-album från 1951 betalade sig bra.

Skönt med Tradera jämfört med Blocket är att man slipper jidder och förhandling. Ett vinnande bud är ett vinnande bud, punkt!

Som många andra grejer jag tar mig för har det snabbt blivit lätt beroendeframkallande. Så snart börjar jag npg lägga upp prylar som jag egentligen vill ha kvar.

Fördelen jag ser med Blocket kontra Tradera är att det är hämta på plats. Jag litar inte på PostNord

1 gillning

Man kan skicka med Schenker också. Eller erbjuda hämtning även på Tradera.

Köpa på Blocket kan jag tänka mig. Sälja är inte lika kul.

Jo, de skulle man aldrig ha kastat på tippen…

CD är iofs knappt säljbart annat än om de fortfarande är inplastade.

Du får spara dem i 50 år till så kanske efterfrågan har ökat.

1 gillning

Säljer för 10-30 spänn sådär. Blir pengar det med.

Mycket bättre att sälja på Tradera och ok att köpa på bägge. Vinylskivor har varit “heta” länge men intresset börjar att öka även för CD men vägen är nog fortfarande lång för CD…

ang vinylskivor.
Jag fick lära mig härom veckan att bootleg skivor inte betyder vad det gjorde förr, dvs en icke officiell skiva inspelad på t.ex. konsert.
Numera betyder det tydligen när man pressar en vinyl från en CD :slight_smile:

Man kanske kan kränga barnleksaker också. Är det bökigt att skicka iväg grejerna?

Inte så bökigt men ganska hög fraktkostnad. Nuförtiden finns det ju många alternativ till Postverket (Postnord) för paket.

Inte så dyr frakt. Tradera samarbetar ju med diverse transportbolag

Har aldrig testat att sälja nåt som märkes. Man packar ner vad det nu är i en kartong med lite bubbelplast. Sen? Kommer nån från Traderas transportbolag och hämtar upp varan?

Du får själv lämna paketet hos representant för transportbolaget. Typiskt Ica eller bensinmacken.

Jo, frakt är dyrt i Sverige.

1 gillning

Andra tradera-köpet på 2veckor.
Kalkyl modell ”beg.bil som ny vs listpris” ger 4500:- i ”vinst” på två par skor.
Nu var det iofs. ett par nya av fjolårets modell från ”bilhallen” och ett par demos, men ändå. :wink:

Blocket:
En Callaway rogue st td 8.5.
Finns bara 9.0 retail vilket serienumret bekräftade. Ibland ska man ha tur att folk inte kan utrustning. En tour issue i bra skick för 1800:-. :wink:

Egon

Sant. Det är dyrt. Men mkt billigare om man bokar frakten i Tradera än om man köper den själv.

Jo, det är ju bra.
Det som jag hade i åtanke är jämförelsen med fraktkostnaden när man beställer något från långtbortistan, det brukar vara ungefär samma fraktkostnad att beställa från Kina som från Säffle.

Ett tips för de som säljer mycket småsaker på Tradera och skickar i vanligt brev med frimärken är att det går att köpa oanvända frimärken för ungefär halva frankeringskostnaden.

Kan man köpa dem på Tradera då?