Millenium (IT-haveriet i VGR)

Men det förstår du väl att om du t ex skulle vilja utveckla en helt ny putter att du inte kan blanda in sådana som @Puttaren @Egon @Berra m fl i utvecklingsprocessen ?
Du får du ju inte alls den puttern du hade tänkt från början :smile:

Bra jävla poäng. Finns nästan ingen användare som inte ser det gamla systemet som facit.

Och hur många system, särskilt i offentlig sektor, utvecklas med fokus på flådiga funktioner och fråcka buzz words som inte efterfrågas i verksamheten och inte tillför mer än krångel?

Det vet jag väldigt lite om.

Tänkte mer på egna erfarenheter.

Idag (och i morgon) blir det 2 dagars regelutbildning.

1 gillning

Det där är så sant. Efter min återkomst från ryggskadan har jag helt ändrat mindset. Alla golfrundor är bra rundor, även när jag spelar som en nybörjare. Alternativet för mig, trodde jag, var ju ingen golf alls.

2 gillningar

Följer honom sedan 2 veckor tillbaka.
Även @OGAlMukhtar är väl värd att följa.

Vi börjar väl närma oss en egen tråd för Millenium men…

Jag åker ofta på just arkitektur och att ta in/förstå vad folk vill ha. Men här är det rätt ofta som det gamla citatet “people want faster horses” som gäller. Jag har sett system som har varit helt trasiga - med data racing, undefined behaviour, krascher etc etc. Men personalen älskar det, för det har inte uppdaterats på länge. För oss inom IT är det rödflaggor. Men för operations är det underbart när inget ändras.

När du då kommer och säger “jag skall göra ett nytt system som är modernt och bra!” -kommer du få med dig säkert majoriteten av användarna/operatörerna, som förstått att det är total skit det dom sitter i, men dom gamla operatörerna som lagt 10-15+ år på att bli experter på skiten dom har idag kommer se dig som fienden.

Projektledningen kommer sen skicka dig främst till de äldre gardet, för “dom har ju varit med längst och förstår vad dom skall ha”. Men det är också dom som är helt ointresserade av att få något nytt.

Så i alla intervjuer, öppna frågor och kundförslag skall du egentligen försöka ta fram en lösning som inte det äldre-gardet vill ha, utan det som deras ersättare vill ha/behöver. Samtidigt måste du få med det äldre-gardet att använda det nya systemet fram till pension, vilket inte sällan kan inträffa mitt under projekttiden.

Ifall det nya systemet fungerar brukar det äldre gärdet försvinna (pension, uppsägningar -whatever). Så dom kommer naturligt göra allt för att bevisa att nya systemet är skit.

Det vi ser idag från Milleniumdebaclet kanske inte har något med det jag skriver ovan, men det kan finnas en jävla många sidor på myntet och vi vet inte om dom som är “starka och pratar” nu försöker bidra till en bra framtid för personalens itmiljö eller om dom bara är arga extremister som i sin tur skapar en storm i ett vattenglas.

2 gillningar

1 gillning

Vi får väl se om allt är sant. Lätt att skriva vad som helst nu. Har inte kollat detaljer men om det är Oracle som utfört det har dom garanterat haft en hel del stora företag “mot sig” i upphandlingen.

Nyttiga idioter är tyvärr inte ovanligt här heller. Detta är en hårt reglerad bransch i hur man lämnar anbud och tekniska lösningar, tyvärr är det svårt att syna.

Jag vet om flera offentliga upphandlingar som är skrivna så att ingen borde kunna leverera något alls. Men ändå vinns det och faktureras. Har bett myndigheter förklara men ingenting, alternativet är då att gå via rättssystem. Något vi inte har medel till. Men är det Oracle vs Annan Stor Aktör, så kan detta bara vara början.

Men i slutändan betalas det via skattesedeln.

1 gillning

När upphandlingen gjordes var det Cerner som var leverantör.
Cerner köptes sedan av Oracle 2022 för ca 300 miljarder SEK.

Redan 2022 - strax innan Oracles köp av Cerner var genomfört - var det rejäl kris i projektet

1 gillning

Välkommen till min värld

“Vi tar till oss kritiken och tar med oss till nästa gång”
Vilka tror ni är kvar och vill jobba med en omstart av projektet?

Det är lite svårt för mig att förstå varför man valt ett system som:

• Är ganska gammalt
  • Inte används av någon annan region i Sverige (än VGR + Skåne)
  • Dyrt? (jag gissar vilt för jag har ingen aning om vad ex Cosmic kostar).

Lägger man sedan därtill att projektet:

• Saknar import/integration för att få in data från existerande system
  • Uppenbarligen inte testat/verifierat ens tilllnärmelsevis tillräckligt mycket
  • Verkar ha saknat en testkörning i “skarp” miljö (svårt att göra på riktigt men kan såklart göras i en uppsatt testmiljö som är pseudo-skarp)

Det måste ha varit dikeskörning från start till mål, under flera års tid.

Den bästa testmiljön jag jobbat i var när vi tog ner produktionsmiljön för alla ingående system tryckte in i test. Inget litet jobb men väl värt pengarna!

1 gillning

Då kanske du känner igen dig här?
Att Cerners konsulter under implementeringen av Millennium hela tiden säger att “det inte går”, “det är inte så systemet är byggt”, mm är ju hål i huvudet. Deras uppgift ju att se till att kundens krav i kontraktet är uppfyllt.
Känner igen beteendet från Oracle där vi själva ofta fick lösa det som Oracle inte ville eller kunde göra.

I vilket eller vilka steg kraschar de här stora sjukvårds-IT-projekten? Inblandad i mindre projekt, men mot liknande verksamheter. Alltid verksamhet med under hela loppets gång, blir alltid minst hyfsat.

Svårt vara agil gå man producerar en koloss kanske. Men sånt som frontend måste väl göras modulärt, antar jag? Och där borde väl verksamhet kunna vara med under hela racet?

Och då brukar beställaren besluta att “vi bygger det som inte fungerar själva” och helt plötsligt så matar man grundsystemet med data som inte tas hand om på rätt sätt.
Om nu leverantören säger att det inte går så kanske det helt enkelt inte är gjort så och då kanske man ska göra på ett annat system…
Problemet blir ju när “det går inte” kommer en bra bit in i projektet

Ja, ett gemensamt system för hela Sverige måste ju ha varit det bästa alternativet.
Har svårt att tro att VGR vårdar människor på ett helt unikt sätt jämfört med resten av landet.
Ett gemensamt system hade ju även gett fördelen med möjlighet till import/insyn i en persons journal när de flyttar eller uppsöker vård i annan region vilket jag vet har varit problem tidigare.

3 gillningar