Millenium (IT-haveriet i VGR)

Idag byter man till Millenium i Södra Älvsborg.
Borås Tidning följer upp live (Obs! Känsliga personer varnas)

1 gillning

Bagdad Bob finns det tydligen många av…inte helt oväntat anser projektledarna att utrullningen är en succé och helt utan problem :flushed:

2 gillningar

Hoppla.

1 gillning

Här kan du läsa massvis med kommentarer från de drabbade + alla artiklar och möten som hållits:

Detta verkar i mina ögon var det i särklass mest katastrofala IT-projekt som genomförts…

2 gillningar

… och dyraste?

1 gillning

So far …

Äsch då, jag har för mig att jag läste att dom ansvariga tyckte att det var en lyckad start av det.

3 gillningar

Det hade dom sagt även om hela sjukhuset hade brunnit upp…

3 gillningar

Värre än GIT?

Finlandsvenskens versionshanteringssystem?

AXE-N (hemml hemml kallat) måste ligga bra till på listan över Svenska IT-floppar.

Nu verkar det som Millenium pausas. Hoppas för alltid!

1 gillning

Jag tycker synd om de som jobbat med projektet och hela tiden vetat att releasen inte kommer att hålla

2 gillningar

Skattepengar åt pipan igen.

Även om man är härdad så blir man fortfarande förbluffad över den monumentala inkompetens som samlas när offentlig sektor ska driva IT-projekt. Och när den initiala förvåningen gått över så förbluffas man än en gång över de ansvariga som står och Baghdad Bobbar vilt och påstår att allt är finfint.

När det sedan, några miljarder senare, havererat helt och man ger upp rycker man på axlarna och äger att visst kostade det lite pengar, men vi har lärt oss mycket på det så det är en investering i framtiden. Och det gemensamma är att ingen nånsin har lärt sig nåt av det.

1 gillning

Nej nej, skattepengarna ser ju till att tusentals IT-konsulter har trygga jobb. Dessa hade ju varit arbetslösa annars :nerd_face:
Skämt åsido så har jag själv varit med i flera IT-utvecklingsprojekt som slutat i rejält fiasko varav minst 2 av är mer än en miljard i sjön - dock inte skattepengar.
I flera av projekten har Oracle varit inblandade och dom är experter på att försöka slingra sig ur alla problem och skylla på kunden - inte ens när man kan peka på vad som inte fungerar och tom hur det borde lösas.
Nu hoppas jag verkligen att VGR kan häva avtalet med Oracle eftersom det uppenbarligen inte fungerar enligt kraven.
När inte ens en så kritiskt viktig sak att du måste ha ditt inloggningskort i satt i kortläsaren för att ens kunna jobba i system fungerar - du kan glatt jobba vidare efter att du tagit ut kortet - så inser man att detta system inte kan vara AT-testat överhuvudtaget. Hål i huvudet så visslar om det.

1 gillning

Jag tycker inte synd om de som jobbat med projektet OCH vetat att det skulle bli diket. Man hoppar av sådana uppdrag om man har ens en minimal möjlighet att ordna sin försörjning ändå.

2 gillningar

Om man inte kan få in ganska basala krav och inte har genomfört ens en hygglig accesstest (ref id-kort etc) och acceptanstest, så tror jag knappast man har vattentäta klausuler för att häva. :wink:

2 gillningar

Nja, som inhyrd konsult så…
Dilbert - Västlänken

2 gillningar

Ett kungarike för att höra diskussionen på styrgruppsmöten och få läsa vad projektledaren skrivit i sina rapporter.

1 gillning

Det är ju just den typen av kritiska fel som tyder på att man inte har testat systemet skarpt överhuvudtaget.
Flera som kommenterat på BT.se säger att det enligt kontraktet är Oracle själva som talat om vad som testas.
Men test är dyrt och jag varit med i offertskrivande där vi tagit höjd för det vi tyckte var skälig testtid men där offertansvarig i princip strök större delen av tiden med motiveringen “Vi ska inte göra fel”. Då har man inte heller förstått vad testningen till för.

2 gillningar