Medlemsavgifter 2025

För 7 år sedan drabbades jag akut av en autoimmun vaskulit som gick på andningsorganen. Det är helt okänt vad som utlöser sjukdomen med avseende på genetiska/andra faktorer. Drabbar ca 1 på 100 000. Vaskuliten behandlades och jag har varit relativt symptomfri med avslutad behandling sedan ca tre år. I somras började jag bli rejält ansträngd med rejäl andfåddhet även vid lätt ansträngning (jag fick ju avbryta min skottlandsresa i höstas). Undersökningar visade att proverna var negativa för min vaskulit men efter bronkoskopi och lungbiopsier har jag fått diagnosen kronisk lunginflammation, mer specifikt organiserande pneumoni. Den finns i olika varianter med varierande prognos från lovande till morbid. Även dom här sjukdomarna är mycket ovanliga med okända orsaker men kan ev. kopplas till autoimmuna orsaker. Som gammal forskare har jag kontaktat forskare på Karolinska för att ställa mig till förfogande för mer specifika undersökningar och självklart som försöksperson inom forskningen. Det känns som en riktig högoddsare att drabbas av två så ovanliga sjukdomar med okända orsaker.

1 gillning

Har själv Kol sedan 25 år tillbaka efter ha varit storrökare sedan tonåren så jag förstår lite hur du känner. Hoppas på bättring för oss båda.

1 gillning

Ok, tack.
Har en kompis som har råkat ut för något liknande. Iaf. avs. behandling.
Ingen aning om vad, men hur kan väl jämföras som liknande tillstånd och varaktighet.
Konstigt. Helt utan förvarning.

Egon

Nu får ni snart starta en ny tråd gubbar…

Jag är klar.

3 gillningar

Det fick bli under tusenlappen. Så under 3k för familjen. Med fritt spel. Gött med skräpbanor.

Edit efter pm. Nej det är inte lagan :joy:

Med de här ökningarna verkar det vara bra löneutveckling för medarbetarna på golfbanorna?
Eller har gräset och sanden blivit dyrare?
För några kvalitets förbättringar har det väl inte blivit?

Löner, el, gödsel, maskiner, gräs, …
Ungefär allt blir efter hand dyrare

Mtp. alla kreativa medlemsformer:
Jag skulle vilja ha halvårsmedlemskap. Den andra halvan av året kan jag vara gf-medlem.

Egon

Det är väl bara att du drar igång ett företag som har en golfbana och erbjuder kunderna det?
Eller är du för lat och vill att någon annan gör det? :smiley:

?
Jag tänkte nog mer på att när nu alla ska få välja mellan en uppsjö av medlemskap så borde kanske ”det ursprungliga” benämnas rätt?

I praktiken så är banan öppen för spel på greener ca. 6månader/år så varför begränsa sig till helår då?
Kostnaden blir säkert densamma, give or take, men då kunde de verkligen motivera öppning o stängning.

Som det är nu så har jag ”kunnat” spela golf nästan varje månad hela året… dvs. om det hade varit öppet. Fine, då kan jag tänka mig att betala för, och inte minst, velat att medlemskapet ska heta det.

Eller säg så här.
Använd vedertagna begrepp och inför medlemskap för sommar-/vinter-golf.
Jag spelar ogärna vinter-golf men sommar-golf kan jag spela mitt i vintern om det är öppet.

Egon