Marbella

Hej, vi har varit ett par höstar i Alicante/torrevieja och fick fina tips från bl a AFJ om golfen där. Nu skulle vi vilja utforska golfen mm runt Marbella, och undrar om någon här har tips om bra banor, sevärdheter, och annat trevligt i det området.

1 gillning

Vid sidan av golf: Ronda kan nog motivera en dagsutflykt.

Golf finns det andra som vet mer om men jag gillade San Roque och Torrequebrada (om man räknar dessa till Marbella beror på hur man själv förhåller sig till avstånd).

Vid flygplatsen i Malaga kan jag rekommendera Parador, lite sådär första nio, men riktigt bra och fina hål sista nio. Helt platt och lätt att gå. Utmärkta greener och precis intill stranden (med nakenbad för den som vill spana på sånt). Guadalhorce sägs också vara bra.

På vägen mot Marbella gillar jag Rio Real och Mijas Lagos samt min favorit Santana (som är en utmärkt bana för den som vill gå).

La Calas tre banor är mer av alpin karaktär, men kanske ändå spelvärda om man gillar sånt. Rekommenderar golfbil!

I Marbella har jag bara spelat Los Naranjos och den tyckte jag var sådär. Däremot gillade jag Atalaya Old skarpt (även New, men den var lite mer tung att gå än Old).

Längre västerut är San Roque Old nyrenoverad och hade makalöst fina greener när jag var där sist. Några riktigt usla hål förstör dock lite. Likaledes nyrenoverade La Hacienda Links (f.d. Alcaidesa) var en magiskt fin upplevelse med sanslöst fint skick och vackra vyer över havet och mot såväl Afrika som Gibraltarklippan.

I Sotogrande-området finns ju sedan också Valderrama, La Reserva och Real Club Sotogrande. Det är tre pärlor som betingar ett rejält pris, men också erbjuder en golfupplevelse utöver det vanliga.

Enjoy!

I området mellan Estepona och Algeciras hamnar banorna så här, bara att se vad du har råd med.

1. Valderrama
  2. La Reserva
  3. Finca Cortesin
  4. San Roque old
  5. Sotogrande
  6. San Roque new
  7. La Canada
  8. Valle Romano
  9. Dona Julia - Spelbar
  10. Estepona - lerig annars säkert bra om det är torrt
  11. La Duquesa skitbana med bra layout (Robert Trent Jones jr)
  12. Casares skitbana

Hacienda skall in på listan innan februari, bara spelat den förra layouten när den hette Alcadeisa Links. Låg tidigare på typ 6:e plats och den lär inte blivit sämre.
Inte heller spelat Almenara än då den varit under ombyggnad men ligger i området med san roque och valderrama så lär inte vara kattskit.

Jag har kvar att finna banor mellan malaga och estepona som platsar in på 5 eller över men där är några bra jag spelat. Bl.a. Atalaya Old (bra), new (sämre), Los Arqueros (hygglig, Seve Ballesteros första barnprojekt), La Quinta (hoppa över om du inte vill ha en 27-hålsdeal). Som sagt, min expertis ligger främst väster om Estepona så där finns säkert många guldkorn att finna närmare Malaga.

Glömde nämna Finca Cortesin, superlyx, men inte riktigt min typ av bana. Bollen borta-känsla på många tee (iofs första rundan efter lite uppehåll och trassel med reumatismen).

Almenara har jag också spelat. Kuperat i alpin klass, men fint läge och fint skick (bodde på SO Sotogrande Hotel, gamla Almenara Hotel - rekommenderas varmt).

Även spelat Marbella Golf & Country Club. Caddiemastern ville inte släppa ut oss utan golfbil och när vi insisterade på att gå gav han oss några extra flaskor vatten och sitt mobilnummer. När jag sånär dog av utmattning på väg från sexan till sjuan förstod jag varför. Bergsgetter trillade omkull på en del hål. Men i golfbil hade det varit en mycket angenäm upplevelse skulle jag tro.

1 gillning

Finca Cortesin är den bana som växt mest på mig med upprepade besök så kan faktiskt vara så att du gillar den om du ger den fler chanser. Greenfeen är bara 200€ ju? Krogen i världsklass.

Spelar hellre Santana två-tre gånger för de pengarna. 200 euro är för mycket för en fattig översättare.

1 gillning

Santana 130€ med buggy. Helt klart billigt, skall kolla in.

Du ska inte åka bil där. Knappt mer kuperad än Södra.

Men va fan vi kan väl ta det lite lugnt! Vi har ju semester!

Det är bara hurtiga svenskar som tror att golf är någon sorts motionssport som inte åker bil.

Tvärtom. Man upplever banorna på ett helt annat sätt än när man går. Ska man bara sitta som en pösmunk i en bil och puffa cigarr kan man ju göra det på vilken Knäckebrödhult som helst, bara onödigt att wastea tusenlappar på fingolf då.

Sen finns en del banor där det är lite knepigt att gå, då får man acceptera bil.

4 gillningar

Eller så får du finna dig i att alla inte ser på spelet golf på samma sätt som du gör. Vi släpper det nu.

Tackar för alla tips hittills. Det vi tänker oss är hyfsat boende via air bnb typ, och golf nästan varje dag i en vecka. Så 4-5 banor inom 30 min från ett boende någonstans längs kusten. Vi har kollat lite på Nueva Andalucia men det finns säkert massor med bra ställen. GF ca €80-130 men kan tänka mig dyrare (bättre) någon av dagarna. Vi brukar åka bil bara för att det verkar vara kutym, men är öppna för att gå också.

Hacienda skall in på tionde plats.

Nu är allt bokat. Boende på la Cala golf och deras tre banor. Vi har även bokat två rundor på marbella golf club enligt rekommendation från boendets ägare. Återkommer efter september med recensioner.

Fy farao. Ta golfbil - det där är mer bergsbestigning än golf!

I Spanien åker man bil.

Calanova bredvid La cala är likvärdig men jag tycker är bättre.Och shoppen på Calanova är stor med mycket bra pricer :slight_smile:
https://calanovagolf.es/web/en/index.php

sorry felskrivningen

Jag har varit på tre dormybutiker." 2 i göteborg och outlet Ängelholm.Calanova butiken är bättre och mer utbud o billigare än dom :slight_smile:

1 gillning

Om vi är inne på “bättre och närmare La Cala” så är ju både Santana och Mijas bägge banor i den kategorin.

2 gillningar