Ludvig Åberg

Jag tycker att Ludvig fötjänar en egen tråd.
(Anders: Det är Eslöv för dig)

Jag har inte sett honom i live-sändning.

Är han en svensk spelare med spelstil som bara passar amerikanska parkbanor i bra väder ?

Kanske det bara var olycksfall i arbetet med lite trötthet efter mycket spel de senaste veckorna och därpå en atlantöverfart ?

Någon med åsikt i frågan ?

Eslöv - 'cause first-impressions-last (vad var det reklam för nu igen? Som byggd med en skalle som reagerar våldsamt på ord och uttal så blev hans första intervju på svenska - hade bara hört hans ganska vårdade engelska uttal innan lite av en impressions last. Helt i klass med Kal P Dal. Älskar skånska, sen jag var halvt ihop med Svedalas (då) vackraste. Och i klass med en projektledarkollega jag suttit i samtal med nästan en hel dag i Breda, Holland med och då jag frågade vad subsidiary betydde, sa han “doåttöbolaug”, blev inte klokare… folks dialekter kommer lite som en chock då man bara pratat engelska), eller vi skall väl säga Ludvig eller Åberg, lång och reslig pojke som känns lugn och trevlig i alla intervjuer, absolut ingen Annika utan till synes ganska belåten med rampljuset. Och man får inte känsla av samma vinnarskalle som henne heller. Det är mycket “jag får se var jag hamnar med det spel jag har”.

Drivarna är fantastiska men ju närmare green man kommer ju större risk är det för att det blir små katastrofer. För tidigt att säga nåt egentligen, men hittills har det varit lite väl mycket huvudhäng då slagen inte betett sig. Tror det är något han håller på och lär sig. Men att ha de inspel han har i snitt är nog många av topproffsen rätt avundsjuka på. Vi har aldrig sett en svensk med såna drivar. Har ingen aning om hur han spelade i Skottland mer än den där driven som gav en tap-in för eagle. Lite var nog Skottland ovant för honom.

Jag har sett en del av Åberg på TV senaste tiden. Jag tycker han verkar ha alla rätt!

Svingen ser klanderfri ut. Han slår långt, riktigt långt. Jag tycker hans psyke verkar riktigt bra. Spelar förvånansvärt snabbt och okomplicerat. I intervjuer är han “amerikanskt vältalig”, säger rätt saker men inte överdrivet.

Han hyllas unisont av dom amerikanska kommentatorerna och dom svenska kommentatorerna är försåt översvallande.

Det är självklart för tidigt att utropa honom till världsstjärna men jag skulle inte bli förvånad om han faktiskt infriar förhoppningarna och blir en vinnare även i proffslivet.

Jag tror svensk herrgolf håller på att kravla sig från bottennivåerna och att lite av den forna glansen kan återvinnas.

2 gillningar

Japp, och det är inte bara Eslövssonen. Norrman och ett par andra som gör bra ifrån sig på den sidan pölen också. Och ett par yngre killar verkar komma bra både på Challengetouren och i amatörledet.

(Ang Åbergs psyke får vi se. Han har redan visat att han inte är en Tiger, än i alla fall. Han har spelat väldigt bra då det går bra men det har varit lite huvudhäng och sämre spel efter små katastrofer. Kanske bare lite hårdhet att utveckla? Att slå sämre slag inför tv-kameror är något ett tourproffs måste lära sig ta. Harman på BO visade den hårdheten och kylan.

Just den där, hur folk reagerar på skitslag(relativt sin vanliga standard), hur man själv reagerar på skitslag är mycket av det som fascinerar. )

En dag då allting flöt och riktigt låg score. Håller koll på scoren hålen efter hans bogies. Harman rörde inte en min då slagen blev dåliga. Siem och Hatton.blir förbannade. Hänga med huvudet,som många svenskar gör, kanske kulturellt, tycks inte generera bra slag. Stenson var den värsta. Söderberg en annan. Då Stenson missade en kort putt på 17:e på Troon sista dagen sa han Fan, bättre.

Golfen är rolig då den funkar, men intressantare då den inte riktigt funkar

Ludvig hade det tungt på 18:e idag, 2 ggr i vatten och slutade med en 9:a.

Ja, han var riktigt cool, men så slog han inte så många dåliga slag heller! :slight_smile:

Dom flesta storspelare är väl rätt coola och mycket talar för att det är en bra egenskap. Men tar man just Hatton så tycker jag det är uppenbart att han kan fortsätta att vinna även när han fräser och gormar på sig själv. Även Rahm har (eller hade) en ganska tuff attityd mot sig själv och det har ju funkat rätt bra. :slight_smile:

Återigen en tävling med minst en lite sämre runda.
Man väntar med spänning på en tävling där han får till 4 bra rundor, då lär han vara med i toppstriden.

Varför kickar han sin caddie?

Gissar att han vill ha en mer rutinerad caddie - och nu verkar det dessutom bli så då han ska ha paxat Joe Skovron som sin nya caddie.

1 gillning

Ludvigs knäoperation, vad är det han ska göra?

Menisken

Undrar om han svingat sönder den, verkar tidigt att börja med golfrelaterade skador i hans ålder. Men han kanske har åkt skidor eller spelat korpfotboll.

Golf kan vara ganska tufft för det “främre” benet och knät. Det skall ta upp kraften i svingen samtidigt som det blir vridning och en del böj+sträck.

Richard Boxall vet.

Kan inte minnas att Phil varit skadad en enda gång sen han slog igenom, och han är ju still going strong minst sagt mer än 30 år senare. Medan Tiger verkar svingat sönder sig helt. Varierar från golfare till golfare?

Självklart. Precis som det gör i andra sporter. Genetik/fysik, utförande, otur, …

Enligt artikeln länkad ovan så har det hänt under “workout”.

Fysisk träning utförd fel kan orsaka skador, lex Tiger.

1 gillning

Skada på menisk är lite mer otursbetingat. Självklart ökar risken mtp belastning.

1dag efter min op spelade jag golf. Smärtan efter op var likvärdig den innan. Samma dag (före ronden) började jag rehab med benspark och curls. När stygnen skulle tas tog jag hjälp på jobbet med ena titthålet. Det andra släppte redan dag3. :pensive:
1-2v efter op var jag bättre än de senaste 3-4 åren.

Egon

Många regioner har slutat med operation av meniskskador om inte skadan orsakar låsningar. För många personer har för dålig fysik eller för dålig mental kapacitet för att göra tillräckligt bra rehab. Detta tillsammans med stor risk för komplikationer gör att bara cirka 50% blir bättre efter operation.