Ludvig Åberg

Kul med en ordentlig fjäder i hatten iom vinsten på Genesis Open. Bra motstånd, bra vinst. Nu hoppas vi det släpper ordentligt på resten av årets tävlingar!

5 gillningar

Ja, detta var ju ärligt talat hans första stora seger. RSM i all ära, men det här är ju något i en helt annan klass.

4 gillningar

Stort!

1 gillning

Svagt OT - Norsk som intervjuade. Reagerade lite på den här som på det lite längre referatet från Björnstad och den här Espen - Pratar de skändinävisk? Eller har min norskförståelse blivit så pass mycket bättre? Jag fattade varenda ord av vad de sa då de båda kommenterade några hål som Åberg spelat. Och även om Norskan är rena kristallvattnet om man jämför med tortyren av en Köpenhamnare(de är värst) så har inte Norska alltid varit så där alldeles enkelt för mig.

Men frugan har en gammal språkresekompis från Trondheim som besökt oss några gånger sista åren, och hon bryr sig inte om att ens norskifiera sin trönderrotvälska. Och jag har fått med mig de här måte, vanskelig som man behöver. Kanske jag kan säga att jag förstår norska nu fullt ut?

Norska kommentatorer förresten, jag tänker - oljepengar.

Mer on topic - visade de hela den intervjun på Discovery?

D+ hade en intervju med Balionis och en då Tiger steppade in i handlingen.

Och den sista var med Norsken? Hann bara kolla att han vann, felpussa sin tjej innan det var off to work.

• Prata med reportern
  • Skaka hand med Tiger och tack för gratulationen med med ett brett leende
  • Snabbt vända sig tillbaka till reporterna och med en allvarlig min fortsätta intervjun

Är killen mediatränad?

Minen när han går mot scoring office säger väl det mesta?

Ja det där var en mediatränad grimas.
Om jag fattar det rätt så har farsan jobbat på Sydsvenskan så media har han i blodet då.

När du gått hela landslagtrappan har du garanterat fått träning i att hantera media.

Skilland på att ha fått träning och att ha blivit tränad…

Det bästa med den här segern var ju sättet den kom på. Att det inte var en 3-dagarsledning där Åberg kunde fis-spela dag 4, utan att det snarare var en “oj, här står jag med en knixig par-putt för -8 medan ledaren ligger på -12, nu måste vi lägga in en till växel”, vilket han gjorde med bravur. Så gött!

3 gillningar

Idel världsspelare både framför och bakom på banan och han hanterar det så otroligt självklart. Sån otroligt stor fetlajk!

1 gillning

:joy:

2 gillningar

Tänker på det Nick Hornby skrev i Fever Pitch, i och för sig om motsatsen, en i Arsenal som alla tyckte var dålig, men som stämmer in på både Ludvig, Thompson, Thorbjörnsen och alla andra som kommit ut på touren från college relativt snabbt :

Då de var 6-7 fick de på klubben höra oohs och aahs om deras talang. De har varit elitjuniorer, gått på golfgymnasier och varit med i landslag. Intervjuats av lokaltidningar, och så småningom av större media. Och på college har de varit stjärnor vilket jag inte direkt sker utan att man blir föremål för en hel del uppmärksamhet. Att Åberg inte står som en bonnapöjk från Eslöv och storögt ser uppmärksamheten, är det egentligen så förvånade? Flera nya på touren talar om att det inte känns sådär helt klockrent att spela inför TV kameror och stor publik, men den fasen har han nog kommit över.

Att han sen har en vinnande personlighet och helt uppenbart inte har Thompsons grad av intoversion, det kan man också konstatera.

Från Golf Digest ( via Tobias Bergman )

”His game is a masterclass in controlled power, his swing a symphony of fluid motion. Built like a Nordic god—chiseled jaw, athletic frame, impeccable polish—he seems engineered rather than born, as if Sweden had commissioned a golfer from the same minds that designed Volvos. Yet what completes the package is his charisma: he is golf’s James Bond, though with a hint of the elegant menace usually reserved for 007’s adversaries” …… ”golf has found new royalty. Not a prince in waiting, but a king in the making.”

3 gillningar

Kan fan inte tänka på Åberg utan att hela tiden få in “Good old Ludwig van…” i skallen.

Han får byta namn till Ludvig van Åberg tycker jag.

Som är?

2 gillningar

Ahh.
Nu kommer jag ju inte få den där ute huvudet…

2 gillningar