Det är väl oftast bättre att slå ett nytt slag från första läget än att droppa i flagglinjen.
Är det inte den regeln de gjorde om. I flagglinjen inom en halvcirkel?
Agree. Hela regelsystemet (och handicapsystemet) gjordes om för att kreti och pleti skulle ”tvingas” in i golfen och fylla på kassakistan hos diverse organisationer. Skit.
Om man slår en P-boll så borde det hur man än vrider på det vara det fjärde slaget som ska slås i nästa skede oavsett om bollen är out eller inte. P-bollen är för den händelse man inte kan konstatera var bollen är, väl?
Regelkunskapen bland golfare är inte bra och det är inte kul att behöva påpeka uppenbara regelbrott under tävling då det ofta blir tjafs och sur stämning i bollen och/eller man betraktas som paragrafryttare eller värre saker
I vanliga sällskapsrundor brukar jag inte bry mig så mycket om medspelarna bryter mot reglerna mer än att påtala uppenbara regelbrott och att på tävling får du 1-2 slag plikt för det du gör, t ex grunda klubban i bunkern, skänka puttar “Den är klar” eller det kanske mest vanliga att inte markera bollen vid identifiering eller lägesförbättring.
Men på tävling när man ofta spelar om priser värda tusenlappen så är det en helt annan sak.
Nu på hösten har vi haft lägesförbättring med ett scorekort. Trots att det på senaste tävlingen tydligt påtalades att bollen SKA markeras innan man lyfter vid lägesförbättring - så gör folk inte det.
Til slut tröttnade jag och påtalade för min medspelare att “Nu får du ett slags plikt för att du inte markerade bollen” vilket han så klart inte höll med om. “Så gör ju alla och dessutom flyttade jag bollen bara 1 cm bakåt” fick jag som svar. När jag då påtalade att jag är skyldig att påpeka regelbrott surnade han till rejält och så blev det tjafs. Hur svårt kan det vara att inte ha en peg i fickan och använda som markering ?
Även regeln lättnad för tillfälligt vatten - som också är vanligt nu under en regnig höst - bryts det ofta mot vilket också medförde tjafs när jag påtalade det.
Regeln säger “närmaste punkten för fullständig lättnad” men allmänna uppfattningen verkar vara att man får flytta bollen hur långt åt sidan som helst så länge man inte flyttar bollen närmare hål.
T ex bollen hamnar i ett område med blöt lera 5 m framför green. Området är 20 m brett men bara 1 m långt. Närmaste punkten för fullständig lättnad är då 1 m bakom området och inte 10 m åt sidan.
Ett annat vanligt fel är med provisorisk boll.
Spelaren slår ut bollen i skogen som inte är pliktområde. För säkerhets skull slås då en provisorisk boll som hamnar perfekt mitt på fairway.
Sedan hittas bollen i skogen men under en buske och omöjlig att spela. Spelaren förklarar bollen ospelbar och vill då spela vidare med sin provisoriska boll. Men nej, det får han inte enligt reglerna. Provisoriska bollen får bara spelas vidare på om den ursprungliga bollen inte hittas. Men hittas den är provisoriska bollen ur spel och om den ursprungliga bollen förklaras ospelbar måste en ny boll slås från ursprungliga läget.
Men det är inte lätt när övriga 3 i bollen hävdar motsatsen - vad gör man då ?
Ah, där kom spiken i huvudet!
Det är ju klart det är så.
Men…
Tre scenarion:
1.
- Förstabollen eventuellt out 150 meter bort.
- P-bollen borta.
- Förstabollen out och droppas. Spelaren slår sitt fjärde
- P-bollen borta.
- Förstabollen borta, walk of shame tillbaka till tee för femteslaget
- P-bollen 280 meter bort
- Förstabollen out. Kan spelaren då välja p-bollen stf valet att droppa och slå fjärde från 150 eller är p-bollen automatiskt i spel eftersom den är out?
Om inte vi dåliga fanns så hade ni halvduktiga inga att slå i tävlingar.

Vägra skriva under scorekortet?
Anmäla till tävlingsledningen?
(är folk så slarviga när det är tävling?)

Regelkunskapen bland golfare är inte bra och det är inte kul att behöva påpeka uppenbara regelbrott under tävling då det ofta blir tjafs och sur stämning i bollen och/eller man betraktas som paragrafryttare eller värre saker
I vanliga sällskapsrundor brukar jag inte bry mig så mycket om medspelarna bryter mot reglerna mer än att påtala uppenbara regelbrott och att på tävling får du 1-2 slag plikt för det du gör, t ex grunda klubban i bunkern, skänka puttar “Den är klar” eller det kanske mest vanliga att inte markera bollen vid identifiering eller lägesförbättring.Men på tävling när man ofta spelar om priser värda tusenlappen så är det en helt annan sak.
Nu på hösten har vi haft lägesförbättring med ett scorekort. Trots att det på senaste tävlingen tydligt påtalades att bollen SKA markeras innan man lyfter vid lägesförbättring - så gör folk inte det.
Til slut tröttnade jag och påtalade för min medspelare att “Nu får du ett slags plikt för att du inte markerade bollen” vilket han så klart inte höll med om. “Så gör ju alla och dessutom flyttade jag bollen bara 1 cm bakåt” fick jag som svar. När jag då påtalade att jag är skyldig att påpeka regelbrott surnade han till rejält och så blev det tjafs. Hur svårt kan det vara att inte ha en peg i fickan och använda som markering ?
Även regeln lättnad för tillfälligt vatten - som också är vanligt nu under en regnig höst - bryts det ofta mot vilket också medförde tjafs när jag påtalade det.
Regeln säger “närmaste punkten för fullständig lättnad” men allmänna uppfattningen verkar vara att man får flytta bollen hur långt åt sidan som helst så länge man inte flyttar bollen närmare hål.
T ex bollen hamnar i ett område med blöt lera 5 m framför green. Området är 20 m brett men bara 1 m långt. Närmaste punkten för fullständig lättnad är då 1 m bakom området och inte 10 m åt sidan.Ett annat vanligt fel är med provisorisk boll.
Spelaren slår ut bollen i skogen som inte är pliktområde. För säkerhets skull slås då en provisorisk boll som hamnar perfekt mitt på fairway.
Sedan hittas bollen i skogen men under en buske och omöjlig att spela. Spelaren förklarar bollen ospelbar och vill då spela vidare med sin provisoriska boll. Men nej, det får han inte enligt reglerna. Provisoriska bollen får bara spelas vidare på om den ursprungliga bollen inte hittas. Men hittas den är provisoriska bollen ur spel och om den ursprungliga bollen förklaras ospelbar måste en ny boll slås från ursprungliga läget.
Markera bollens läge
Vad gäller om spelaren behöver identifiera sin boll eller lyfta den av någon orsak, hur skall den markeras.
De nya golfreglerna från 2019 ändrades reglerna här, så nu behöver bollen bara markeras om den skall återplaceras på samma plats, exempelvis på Green eller vid identifiering av bollen.
Den behöver därmed inte markeras vid exempelvis lägesförbättring eller när man skall droppa bollen.
Det är OK att markera bollen även om det inte behövs enligt reglerna men det kan vara praktiskt i vissa situationer.

Spelar en alternativ boll och lämnar det till TL. Blir det samma resultat på båda bollarna kan man ignorera men ändå fråga efteråt så man lär sig något.
Mycket bra sätt att undvika konflikt. Bara säga jag tror inte du får göra så, spela en alternativ så kollar vi det efteråt.

Ett annat vanligt fel är med provisorisk boll.
Om man inte kan detta och det blir diskussion får de väl spela en alternativ boll och avgöra utfallet med domare efter ronden?
Stämmer detta verkligen?
-
Konstaterad out
Svar: droppa för out, slå fjärde vid skärningslinjen -
Är bollen EVENTUELLT borta så vet man med säkerhet inte om den är out eller förlorad.
Svar: Alltså, walk of shame, slå femte från tee. -
Om man EVENTUELLT slagit out och slår en provisorisk för den händelsen den är out så borde den provisoriska vara i spel?
Om inte så är det väl aldrig läge att slå en provisorisk?
Tror jag…

Konstaterad out
Svar: droppa för out, slå fjärde vid skärningslinjen
Vilket innebär att du får en fördel på banom som tillåter dropp vid out jämfört vid “vanliga” banor.
På en “vanlig” bana hade du ju tvingats till samma walk of shame som i exempel två.
Undrar om man kan få reda på vad killen heter jag gick med igår? (för att dels meddela honom att det var ett riktigt förfarande men mera för att få reda på vilken bana det var)

man betraktas som paragrafryttare
Vilket man ju är

Det här är lite problematiskt. Många spelare verkar dels inte kunna reglerna, dels inte förstå syftet med reglerna och definitivt inte fatta varför markören (eller någon annan spelare i bollen) behöver upplysa/påpeka etc.
**[quote=“Nordan, post:33, topic:951, full:true”]
Stämmer detta verkligen?
-
Konstaterad out
Svar: droppa för out, slå fjärde vid skärningslinjen -
Är bollen EVENTUELLT borta så vet man med säkerhet inte om den är out eller förlorad.
Svar: Alltså, walk of shame, slå femte från tee. -
Om man EVENTUELLT slagit out och slår en provisorisk för den händelsen den är out så borde den provisoriska vara i spel?
Om inte så är det väl aldrig läge att slå en provisorisk?
Tror jag…
[/quote]
Fel fel fel
Som det är sagt så ev slå en boll vid skärpunkten vid OB gäller att det finns en lokalregel och vad jag vet så är det ej någon klubb i Sverige som har den.
Sen är det så att för att en provisorisk boll skall vara i spel så skall det konstateras att den föregående bollen gått out eller inte hittas alltså ett 3:e slag om den innan vart 1:a men till 99% så bör man veta om 1:a är out.
Sen pratar vi om ev prov. Boll gått out oxå eller i ett plikt område 5:e slag
Men glöm det där att droppa skärpunkt out of bounds finns inte
8e-5
**

Som det är sagt så ev slå en boll vid skärpunkten vid OB gäller att det finns en lokalregel och vad jag vet så är det ej någon klubb i Sverige som har den.
Jag har messat min medspelare och frågat vilken bana det gällde

Men glöm det där att droppa skärpunkt out of bounds finns inte
8e-5
Vad menar du med det?
sök 8e-5 lokal regel Modeller för Lokala Regler
E-5
Alternativ till slag och distans för förlorad boll eller boll out of bounds
Syfte: När en provisorisk boll inte spelats, kan det uppstå betydande problem med speltempot om en spelare måste ta lättnad med slag och distans för en boll som är out of bounds eller som inte kan hittas. Avsikten med denna lokala regel är att tillåta Kom/TL att ge ett extra lättnadsalternativ som tillåter en spelare att spela vidare utan att återvända till platsen för föregående slag.
Den lokala regeln är lämplig för allmänt spel där golfare spelar sällskapsronder eller spelar sina egna tävlingar. Den lokala regeln är inte lämplig för tävlingar som begränsats till mycket skickliga spelare (dvs professionella tävlingar och elitamatörtävlingar). För riktlinjer om när och hur denna lokala regel kan användas för att godkända resultat ska kunna lämnas in i handicapsyfte, se handicapreglerna eller SGF:s riktlinjer.
Där Kom/TL har infört en sådan lokal regel för allmänt spel och tar bort den för tävlingar, bör den förvissa sig om att alla spelare är medvetna om detta innan spelet börjar.
En Kom/TL kan införa en sådan lokal regel för allt spel på banan eller bara för ett eller två specifika hål där den kan vara särskilt användbar (t ex där spelarna inte kan se landningsområdet och därför kanske inte kan veta om de ska spela en provisorisk boll eller inte).
En Kom/TL kan införa en sådan lokal regel för allt spel på banan eller bara för ett eller två specifika hål där den kan vara särskilt användbar (t ex där spelarna inte kan se landningsområdet och därför kanske inte kan veta om de ska spela en provisorisk boll eller inte).
Spelaren får två slags plikt när detta lättnadsalternativ används. Detta innebär att lättnaden är jämförbar med vad som skulle uppnåtts om spelaren hade tagit lättnad med slag och distans.
Denna lokala regel kan inte användas för en ospelbar boll eller för en boll för vilken det är känt eller så gott som säkert att den är i ett pliktområde.
Om en provisorisk boll har spelats och varken den ursprungliga bollen eller den provisoriska bollen hittas, kan den lokala regeln tillämpas för den provisoriska bollen som inte kan hittas.

Om en provisorisk boll har spelats och varken den ursprungliga bollen eller den provisoriska bollen hittas, kan den lokala regeln tillämpas för den provisoriska bollen som inte kan hittas.
Oj, det var ganska klart fram hit men här måste jag fundera lite…(ni kan ju läsa lite långsamt för att kompensera)
Innebär det att man kan droppa-plikta-två för p-bollen? Dvs, man slår slag nummer …räknar febrilt… man slår sitt sjätte?
Jag inser nu att vad som skrivs är att det inte bara vid OOB som regeln gäller utan även när bollen inte kan hittas. Det visste jag inte om.
Öhh, jag skrev ju det för 19 timmar sen? (typ 25 inlägg uppåt)
Detta bevisar väl om något varför den här lokala regeln aldrig bör införas!