Det finns ju numera en möjlighet att droppa vid out med två slags plikt om det står i lokala reglerna.
Om man nu tror att bollen eventuellt har gått out och man slår en p-boll åt h-e. Man går fram till sin första boll, det att den är out, droppar och slår sedan slår fjärde.
Då har man ju helt plötsligt ett val istället för att tvingas spela p-bollen.
Hur det det ihop?
Inser inte problemet.
Du slår ju en p-boll för att du kanske inte hittar din första boll och därmed inte vet om den är OOB. Sedan hittar du den första och spelar givetvis på den pss som vilket p-boll-läge som helst.
Mycket “det”
Förstår inte heller problemet. Varför ska man tvingas spela p-bollen?
Men om man inte hittar den första, utan bara drar slutsatsen att “då måste den vara out”?
Samma som boll i vatten? Dvs du kan inte välja.
Varför slog man isf en pboll? Om läget är sådant att förstabollen är OOB om man inte hittar den, så får man kanske inte slå en pboll? Eller?
Det var lite så jag tänkte
Har det hänt?
Ja, min spelkamrat under tävling. De andra två i bilen hävdade med emfas att det var helt korrekt
-
Lokal regel.
Sgf har tydligt sagt till att den regeln inte ska införas lokalt i SE. -
Oob eller hittar den inte, dvs. förlorad boll = same same.
Egon
Återigen, jag bryr mig inte om sgf och deras ”vilja”. Fanns den som lokal regel eller tog någon bara för givet att den gällde?
I min bok är det ett regelrätt val.
Dra bollen igen rät linje ut till fw ( ej närmre hål). P-boll bättre… gå på den.
Egon
Skit att jag inte frågade vilken bana det gällde.
Ja
Konstigt… men det var ju 2 år sedan jag var på regel konferens.
Egon
En personlig notering/åsikt.
Regler och handicap går allt mer åt att folk som kanske inte ska spela golf alls ska få ”rabatt” på deras dåliga golfspel.
Dropp utanför bunker (2 slags plikt) är ju det fjantigaste som finns. Den är ovillkorlig… (generell) och fördummande.
Egon
Jag är inte jurist, men tolkar Alternativa Lättmadsmetoder, E5 som att man antingen tillämpar regeln eller så slår man en provisorisk.
I situationen i första inlägget så hittas inte första bollen, och provisoriska är i spel. Om även den är borta så kan regeln tillämpas PÅ DEN BOLLEN.
Spelaren ska alltså i så fall slå 6:e slaget från lättnadsområdet.
Sen håller jag med både övriga skribenter och SGF i att denna lokala regel inte bör införas!
I ett av gängen nere i Spanien tillämpar vi denna regel (inte mitt beslut). Jag har då alltid utgått ifrån att man INTE kan tillämpa regeln om man väljer att slå en provisorisk boll. Tanken med regeln är väl att snabba upp spelet, om man får möjlighet att spela provisorisk faller ju det syftet.
Om du slår bort den provisoriska då?
(och spelar slagspelstävling…gör man inte det så går man vidare till nästa tee)
Då är man rökt!

En personlig notering/åsikt.
Regler och handicap går allt mer åt att folk som kanske inte ska spela golf alls ska få ”rabatt” på deras dåliga golfspel.
Dropp utanför bunker (2 slags plikt) är ju det fjantigaste som finns. Den är ovillkorlig… (generell) och fördummande.Egon
Har aldrig varit med om att någon utnyttjat den regeln. Om någon gör det får man hoppas att dom missar slaget och hamnar i bunkern igen