LIV Tour - Saudi-touren

Det är bara pengar som gäller.

2 gillningar

Det är det väl på alla nivåer.
Handicaptävlingar promotar mygel pga. dyra vinstbord. De bästa amatörererna tar steget ut på Tourer med finansiell back-up, tränare och gamla tour-spelare i ryggen. Tror du att de jobbar gratis?

Elit/Juniorer på hemmaklubben ska ha gratis träning och lite smått o gott.
De är ju såååå duktiga!
Fine… men är det min lott som vuxen medelmåtta att sponsra?

Jag betalar gladeligen men kom inte o gnäll över att de som väljer LIV är något annorlunda än nån annan. Allt handlar om pengar oavsett nivå.

Egon

Tävlingsrutin är en sak, många tävlingar en annan. De bäst rankade på LIV touren har ju de flesta rätt mycket rutin. Det går nog bra att prestera på hög nivå även om bara ett fåtal tävlingar spelas. Tänk Hogan 1953. Kommer jag ihåg rätt spelade han 5 tävlingar och vann alla.

Det är ju sånt där som kommer visa sig. Men att man skall hamna i nån slags “holiday on ice”-tillvaro undrar jag om de där pengarna kommer att motivera spelare för.

Tycker just att LIV skulle kunna fungera just som WWF eller Holiday on Ice. De som inte riktigt platsar i världstoppen och de som har nått peaken går dit, och man får verka i ett småmysigare koncept där trippel axel inte behövs. Men heller inte anses vara världsstjärna och få all glory. Rory vill ha glory.

Hur som helst tycker jag att det är bra att något händer som förhoppningsvis får PGA-touren att förnya sig. Nu är det nästan så att jag dammsuger hellre än att titta på någon av “små”-tävlingarna på PGA touren.
Något man borde se över är “kravet” att spela minst 15 tävlingar per år och det tillhörande kravet att man någon gång under 5 år spela alla återkommande tävlingar.

Ett av grundproblemen vad gäller intresse är detsamma som för fotboll, ishockey, NBA etc.
Det är helt enkelt för många tävlingar för att man skall kunna vara engagerad hela tiden.

NFL är kanske enda undantaget men det beror ju på att lagen inte pallar fler omgångar rent fysiskt.

B. Koepka verkar vara klar också. Trist utveckling enligt mig

1 gillning

Abraham Ancer har signat för LIV. Startfältet blir bättre och bättre…

Man kan undra om ledningen för PGA-touren sover gott.
En bunt Saudi-miljarder köper ihop spelare och holkar därmed ur PGA-touren.
Det lär medföra irriterade TV-bolag med åtföljande problem.

Hade inte PGA touren vart så äckliga så hade det ju vart bueno, nu trodde de att de hade nåt typ av leverage, haha.
Ser fram emot pudlingen.

1 gillning

Ändå har dom utökat till 18 omgångar om jag inte minns fel. Ett steg i fel riktning. Det är härligt när vartenda match gäller något (och så är det väl fortfarande).

Det är svårt med hävstång när motparten har (i praktiken) obegränsade tillgångar.
Köp fler spelare. Och fler. Och ännu fler. Till dess PGA inte har något val.
Någon “tänkare” på PGA hade inte riktigt tillgångsläget klart för sig.

Ancer och Koepka. Lite för bra, lite för unga. Tror inte det är bra för oss som gillade att se reaktionerna sista nio i söndags. Undrar om det är bra för golfen på något enda sätt.

Nej inte på nåt sätt

Det beror på…vad LIV och US PGA till slut kommer överens om och hur man kommer samexistera och hur det påverkar US PGA

Jaja homo economicus eller etisk egoism i ett nötskal.

Hoppas på att liv spelarna ansluter till dp. Dags att Europa får tillbaka lite status i golfen. PGA med deras tråkiga parkbanor, fake välgörenhet och militärhyllningar kan dra något gammalt över sig.

3 gillningar

Ja å då räcker det med viaplay också :sweat_smile:

Fast vill du se LIV Golf i fortsättningen blir det nog att köpa ett abb hos DAZN för 95:-/månaden. Gratissändningen på livgolf.com och YouTube var som jag förstått det en engångsföreteelse.
Däremot verkar man ha svårt att få till ett TV-avtal i USA. Här är en intressant artikel i ämnet: https://www.nytimes.com/2022/06/16/sports/golf/liv-golf-tv-deal.html

/ TT

Viaplay har rättigheterna i Norden.
De sände tävlingen som var sist och sänder nästa i Portland.