Rankingen på PGA-touren är ju inspelade poäng (olika vikt för olika tävlingar) och världsrankingen har ju sin egen beräkning. Spelar alltså ingen roll om man spelar 15 PGA och resten DPWT i sig, även om viktningen är olika och “kostar” en del.
Hade också gärna sett PGA- touren mer globalt . Även om de reser mycket som det är så fram o tillbaka till Asien / Europa hade nog inte lockat många. Är väl bara British Open o veckan innan som är intressant.
Hade vart kul med en Europa - månad med kanske 4 gemensamma tävlingar PGA/DP
Undrar om resandet egentligen är ett problem. Tänker att man inom racing reser jorden runt på ett år. Självklart blir ju familjelivet lidande i någon grad, men varför det skulle vara värre för golfare att resa förstår jag inte.
Handlar nog mer om den Amerikanska publiken och sponsorer tror jag.
Är mer eller mindre totalt ointresserad av att titta på golf, förutom sista dagen av Masters, iofs somnar man oftast innan sista hålen men ändå lite intressant.
RC är ju klockrent, dvs var i alla fall det.
Väl etablerad antagonism och en skaplig historia bakåt. Det skapar intresset när världstopparna i golf möts.
LIV innehåller toppspelare men den där riktiga wow-känslan infinner sig inte. Samma gäller för dussintävlingar på PGA-touren, dvs måttligt intressant.
RC
Masters, BO, US open
Players, PGA champ, DP-final
LIV
…
Dussintävlingar
Samma resonemang för damernas, fast ingen LIV där.
En del intressanta tankar här tycker jag! En Europamånad är en intressant sak att spinna vidare på. Tänker dock på att vi i nuläget har Irish Open, Scottish Open följt av The Open och den sträckan väljer många av de stora spelarna att vila under Irish-veckan för att vara i så bra form som möjligt för The Open.
En hel månad i Europa låter som sagt intressant, men jag är lite tveksam till hur spelarna ställer sig till att i praktiken tvingas att spela 4 veckor på raken?
Tänker inte ens dra upp hur LIV-spelarna skulle resonera kring det?!
Samma här.
Man får se alla spelare och slipper all reklam.
En extra bonus är att man får se den bästa golfen blandat med den känslomässigt sköna från alla old timers. Det är ju fö. dessa och deras Champions tour - format som verkar locka fler och fler tittare/sponsorer.
Inte så konstigt att LIV tagit till sig mycket därifrån.
Eftersom alla golfproffs är sell-outs (ber. på vilken filosofisk inriktning man tar) så är det föga konstigt att de går med på motkraven ett medlemskap innebär.
Du har hakat upp dig på ett ord ist.f den praktiska betydelsen.
Det är som när egenföretagare sockrar sitt val med att ”de minsann själva bestämmer hur mycket de jobbar”. Inte hur lite…
Bara 15 tävlingar är i praktiken ren bs. Några få klarar det… de flesta andra behöver varenda start de kan få för att klara top-75 så att de får spela nästa år igen.
På DP räcker det med 8 tävlingar (eller var det 6) … och det klarar bara de som cashar in på nån major eller WGC.
Alltså… för att klargöra så har du rätt i sak men verkar också vara lyckligt befriad från förståelsen av den praktiska betydelsen av det.
54 hål inte längre ett problem
Begränsat startfält inte längre ett problem
Möjlighet att kvala in till touren funkar nu i och med att ettan på Asientouren får en plats.
Cut på de flesta tävlingarna är det som återstår att fixa. Jag tror att LIV kommer att införa 36 håls cut för individuella delen av tävlingen men att spelarna kan fortsätta i lagdelen.
Enligt OWGR skall övervägande delen av tävlingarna ha cut, det går med andra ord bra att ha många tävlingar utan cut.
Logiken kring cut och ranking känns egendomlig då det huvudsakliga syftet med cutten från början var att samtliga spelare under helgen skall kunna starta från samma tee.