LIV ❤️ PGA = sant

Nej, och det som styrker din tes är allt tjafs om föredettingar vilket då används som argument mot LIV’s ev. framgångar.
Champions Tour är en produkt som tidigare inte var något att hänga i julgranen men som de senaste 4-5 åren har blommat upp ordentligt. Att som golfpensionär tjäna mer på en vinst än på DP… visar lite på hur galet det är i golfvärlden.
Inget ont om Champions… tvärtom, men förutom kanonstart och ett krystat lagmoment så är LIV en carbon kopia på Champions.

Egon

Tiger.
Inflation i tävlingar och tourer.
Kanske lite lågkonjunktur.
Massor av utbud via nätet, som inte riktigt fanns pss för ett antal år sedan.
Troligtvis en högre medelålder på tittarna och med det ett mindre intresse.
Många toppspelare på annan tour (LIV alltså)

Peak Tiger…
Nästan en naturlag att intresset faller och kommer att fortsätta trotts div försök till ökat intresse.

Lägg till alla YT golfare som attraherar en yngre publik under former som inte alltid stämmer överens med 4 dagar á 18 hål och 6 timmarssändningar.

Det går snabbare idag, “man” vill ha mer action.

1 gillning

En gammal goding

In typical Trump retaliatory style, he told golfers to, “take the money now,”
predicting the Tour would eventually merge with LIV Golf.

All of those golfers that remain ‘loyal’ to the very disloyal PGA, in all of its different forms, will pay a big price when the inevitable MERGER with LIV comes, and you get nothing but a big ‘thank you’ from PGA officials who are making Millions of Dollars a year,
Trump wrote on Truth Social Monday.

1 gillning

image

Och mina 25 c är inspelning av runda istället för Loud… som de som hört mig tjata om TiVo har ni nog förstått att jag inte gillar sega TV-sändningar heller.

Loud är fel väg att gå. Det de som tittar på golf vill se är många intressanta golfslag. Inte leaderboards, inte ointressanta spelare kolla puttlinjer, inte prat med caddie inför slag.

Det idealiska vore en klippt tävling, helst av en AI som uppfattade tittarens preferenser. Särskilt torsdag och fredag. Med bara de intressanta slagen för de intressanta spelarna. Från 5 sek innan slaget slås

LIV har fattat en del av detta, men tre dagar och kanonstart levererar inte. Det blir för plottrigt, och torsdag-fredag-cut funkar. Bara det, att för en traditionell 72:hålare vill man inte följa en sändning to-fr. Man vill ha ett sammandrag. Lö-sö, kolla då ledarbollen nått typ tolvan, då blir det ofta helt automatiskt en större koncentration intressanta slag, i och med att tävlingen blir en tävling.

Oavsett format, om en spelare är för bra i tävlingen ökar tråkigheten.

Det LiV har, är laggrejen. En Tiger ensam kan inte göra en tävling tråkig.

Men Loud, en massa musik, garv och leaderboards i neon, lockar det verkligen tittare? Unga? Jag var runt 20 då jag började se golf på TV, det lilla som visades, lite mer i England som jag hade tillfälle att besöka. Och de intressanta slagen utgjorde från start 95% av mitt intresse.

Det har hänt bra saker med sändningarna sen dess, förutom det uppenbara med knivskarp sändning på platt-tv. Största enskilda lyftet tracers, men också kameraarbete, drönare och liknande.
Men jag kan sitta fortfarande och plocka fram Jack på Augusta 86 på YT och kolla från Jack på tio och framåt med stor behållning. På en IPad.

Att LIV hände. Var bra.

Nu går vi vidare.

1 gillning

Människor är olika och attraheras av olika saker och givetvis gäller det också sportsändningar.

Jag gillar att se sport men då ska det vara live.

När det gäller golfen är det alldeles för långsamt och tråkigt att kolla live. Följer leaderboardsen för de större tävlingarna och om det är någon svensk i toppen kan jag leta reda på en stream för att kolla sluthålen.

Majors kollar jag i allmänhet på sista 9 på Söndagen. Om någon leder med 5-6 slag inför sluthålen då stänger jag av.

Har än så länge bara kollat glimtar på LIV, av det lilla jag sett är det mer attraktivt än de “vanliga” PGA tävlingarna.

Tycker då i princip precis samma sak som du… fast jag kollar lite mer.

Mer exakt vad fann du mer attraktivt med LIV-tävlingarna?

Fast, man behöver inte tivo, alla sändningar ligger ju kvar, och kan ses från start istället för live. Förvisso inte hur länge som helst, men hur länge i efterhand vill man titta?

Den har vi en egen tråd för… satt och svor över den här kanadensiska där Eslöv spelar… ville bara ha en känsla för hur hålen typ 14-18 spelas, brukar vara vad jag orkar bry mig av torsdagens spel. Nu också lite se hur Eslöv spelade förstås. Men det är ett enda väntande på spinners… men det är inget för den här tråden som sagt…

Det kändes som det var mer golf per tidsenhet som visades i rutan, inte så mycket bilder på när spelare kliar sig rumpan, dricker vatten, blomsterarrangemang och annat som inte har med golftävlingen att göra.

Fast jag tycker det är ganska intressant att höra diskussionerna.
“Slå den 148 yds”
“Jag tänkte mera 152 yds till höger och låta den rulla ner lite”
“Slå den 148 yds”
“Smack”
“Som jag sade”

Precis vad jag var ute efter, att slippa puttittar och leaderboards. Men jag tror mer på att skala bort det dåliga än att försöka fylla det.

Tror ganska hårt på att AI skulle kunna göra bra saker. Inklusive för reklammakarna. Skräddarsy sändningen. Förstå vad som just visas och välja om det är av intresse för tillaren (som naturligtvis inte kan titta i realtid).

Det enda sätt jag stött på att göra golf intressant i realtid en torsdag är matchspel. Och där har vi nackdelen att det blir allt mindre intressant ju längre tävlingen går… Ryder Cup är inte störst för inget. Perfekt dramaturgi. Och visst, det har LIV-folket greppat.

Egentligen… varför inte to-lö matchspel, som kvalifiktation till 18 hål vanlig golf(slagspel eller vad det heter) för de säg 16 bästa på söndagen? Rent dramaturgiskt?

156 spelare som ska till 16 sista dagen.
156 => 78 => 39 => 20ish
Borde funka

1 gillning

Den kombon har jag också tänkt på, det vore idealiskt ur tittarsynpunkt.

72 håls slagtävlingar brukar ofta sluta i att det bara är en handfull spelare som gör upp sista 18 och att sitta framför TV:n och vänta på att få se dessa spelare är oändligt tråkigt den mesta av tiden

128 startande blir ju smartast om man vill ha 16 sista dagen.

Ett problem…
Det är ju bara sista rundan som blir handikappgrundande för dem…

1 gillning

Ja jävlar där sprack det