Krogbesök värt mödan

… och den ogräddade pizzan?

På en sylta på Dalarö. Vi sa ifrån på skarpen, och fick svaret att vi aldrig var välkomna igen :joy:

1 gillning

De som antingen är i området eller passerar till/från fjällen rekommenderas ett besök på Janus bistro i Ljusdal.

Mycket bra mat till rimliga priser.

Fredag och Lördag bör bord bokas.

Batteribilsägare har laddningsstation 200m bort.

1 gillning

Svårt ämne med många vinklar. För egen del gillar jag att äta på ställen som inte påminner om skolmatsal.
Det bör inte vara snofsigt heller. Bås uppskattar jag liksom en lägre ljudnivå.
Matmässigt väljer jag buffe om det finns, kan rentav utesluta ställen som inte har det om jag inte vet vad jag får för pengarna.
Priset är inte avgörande, men har oftare blivit besviken när man valt dyrare ställen. Bygger en större förväntan som är svårare för stället att leva upp till tror jag. Maten är inte så mycket bättre att det täcker upp för kostnaden eller så.

När du testade mat, var det för en tidning, ty DN el SvD?

Japp. Lokaltidningen Mitt i.

Och nu har jag gjort ett återbesök på La Patagonia, på Kungsholmen i Stockholm. Nu är jag säker på att den platsar på min favoritlista! Med 4,7 i betyg på google är jag ju dessutom inte ensam om att tycka så.

Relativt liten, intim, restaurang. Kanske kring 40 platser. Engagerad personal, vällagad mat och bra pris (två personer, fördrink, förrätt, huvudrätt och en flaska vin, ungefär 1500 kronor).

Det är ju normalt svårt att avgöra om maten är genuint chilensk/sydamerikansk men här var det flera spansktalande gäster så det är i alla fall ett kvitto på att det inte är alltför försvenskat.

1 gillning

Det blir Matrosen, Chelas, V&S-muséet och Astoria.

En rekommendation: Washoku Tomo, som jag nämnde tidigare i tråden. För den som gillar sushi, sashimi och japansk mat.
Jag var dit för ganska precis ett år sedan och tyckte det var riktigt bra. För några dagr sedan skrev SvD så här, som slutkläm på en recension: “Vi enas om att det inte är en krog för alla och att det krävs ett visst mått av nördighet för att till fullo uppskatta upplevelsen. Men för Japankännaren, eller den som vill fördjupa sin kunskap om det autentiska japanska köket, är det en riktigt prisvärd fullträff.”

Min drömresa rent kulinariskt skulle vara att få en mycket komfortabel amerikansk bil, bo på mycket komfortabla amerikanska hotell, sen planera trippen efter Diners, Drive-Ins and Dives, och käka på ställen som hyllats i serien. Fasen vad smarrigt allt ser ut där. Och alla ställen känns som trevliga ställen att käka på. Runt hela USA och foka på att käka. Guy har verkligen förfinat konsten att hylla käk på ett sätt som får det att vattnas i munnen på en.

Vi hittade en riktigt bra diner nere i Jupiter.
Den såg inte mycket ut för världen men maten och servicen var fantastisk

3 gillningar

Drar in Vattenmannens Idag-inlägg. Det platsar fint här.

2 gillningar

Chelas överrskade positivt. Kan rent av vara värd en repris, nån gång.
Matrosen är bra, som väntat.
Astoria mycket bra, som väntat.