Funderar jag på vilka restauranger som skall besökas vid en kommande tripp (inte riktigt i närtid) till Hufvudstaden.
Matrosen eller Nybroe kan det nog bli, en lunch.
Vin- & spritmuseet med lunch.
Brasserie Astoria är redan inritat för ett av kvällspassen.
Sedan skall det bli ytterligare ett kvällspass. Mancini, Allegrine, Cucolo, Zinc, … Decisions, decisions.
Vi har blivit åtsagda att finansiera superdyr middag i Linköping, av alla ställen.
Superdyr (per person alltså). I Linkeboda. Finns det ens?
Jord är fine dining i Linköping och man kan göra av med en ansenlig summa pengar där. Härlig upplevelse. Pris/prestanda säger jag Dahlboms. Deras råbiff är magisk. De har rätter som är mellan en förrätt och en huvudrätt i storlek. Precis lagom och man äter 3-4 per person. Senast sa jag att nästa gång tar jag 4 råbiff och fick svaret att jag inte skulle vara den första med den beställningen. Priset på Dahlboms är styvt 200 per rätt så relativt pricy enligt Linkeboda mått mätt men halva priset mot Jord.
Webben säger 1495/pers för menyn. Tillkommer ett glas skumpa, ett vinpaket, kanske nåt extraval, en espresso och en bra stänkare. Landar väl strax norr eller strax söder om 3 kkr/person kanske.
Okej, det kvalar in som ganska dyrt. Uppfyller nog Anders kriterium.
Jag har inte ätit där. Inte heller på Dahlboms då det var fullt där den gång jag hade hade möjlighet. Numera är jag väldigt sällan i Link, så där blir knappt några tillfällen alls.
Att lägga sådär 800/pers för maten är såklart kännbart och inget man gör varje vecka, men det är inte ens i närheten av Anders “superdyrt”. Dahlboms skall jag absolut testa, om jag får möjlighet.
Inspirerad av @KalleVej i annan tråd.
Favoritställen, av olika slag och av olika orsaker:
- Matrosen, Sthlm
- 28+, Gbg. Ostarna…
- Tjabba Thai, Sthlm
- Vandal, Palma
- Manero Molla, Alicante
- Hunger och törst, Umeå
- Rauhrackel, Lund (läänge sedan jag var där)
- Schønnemann, Cph
- Astoria, Sthlm
- El Camino, Palma
Egentligen kanske favoritställen skulle finnas i en egen tråd men jag fortsätter här. Jag har blivit av med en del favoritställen men har ett nytt, som ännu inte åkt in på min lista eftersom jag bara varit där en gång men då var det magiskt. Det blir ett besök nästa gång jag har ledig kväll i Stockholm:
- La Patagonia, Stockholm.
Annars är det ett stående besök varje gång vi är i huvudstaden:
- Nybroe smørrebrød, Östermalms saluhall, Stockholm. Som att vara i Danmark…
Måste nog besöka Nybroe då.
Inlägg hamnade inte o tidsordning vid flytt från andea trådar (de gör inte det, utan hamnar i flyttordning). Man kan fixa mha att flytta de som ligger högst upp, de äldsta, till temp tråd och sedan tillbaka. Det ids jag inte. Ni får leva med läget som det är.
Tror jag skall nämna Washoku Tomo, Sthlm, i den här tråden. Ett ställe med riktigt bra sushi/sashimi/annat och med Sake-paket till det.
Pyttelitet och populärt så man behöver boka en tid i förväg.
Om du passerar oplanerat eller med kort varsel så har Dahlbom även “Kusinen”. Ligger vägg i vägg och har delvis samma meny(ink råbiff). Mer barkänsla och tror det ej går att boka så är man där i tid så är det lätt att få bord. Dahlboms kräver nog minst någon månads framförhållning.
Det är Jord det är tillsagt om
Rolfs Kök är alltid värt ett besök.
Det blir bra. Varit där 2 ggr. Härlig upplevelse även om ironikern i mig hade en tuff resa när de presenterade maten. Mitt starkaste minne var att något var toppat med Fänkålspollen. Hade missat att ta upp min pollenallergi på allergilistan.
Sneglar på Arzak för möjligt besök i samband med vår turné i de trakterna, till hösten.
Bokat bord på dede. Två stjärnor i Guide Michelin. Turkisk restaurang. Långt ute på obygden i sydvästra Irland.
En tvåstjärnig med meny för, i sammanhanget, bara 180€. Trevlig prissättning. Blir spännande få se recensionen här sedan.
Städade lite i tråden.