Mäh, hur kan man städa bort en artikel om ÖVERVIKTIGA fotbollsspelare i en mat-tråd?
Risk för lite urspårning, helt enkelt.
Kommer ju bara bli en listtråd/skryttråd iaf.
Listtråd? Ja, kanske det - jaha.
Skryttråd? Ligger helt i betraktarens ögon.
Jag jobbade som krogtestare i nästan 10 år. Det har tagit bort en hel del av glädjen med att gå ut och käka tycker jag.
Har suttit på Franzén och Lindeberg och käkat 14-rätters, på Esperanto när den var ny och stekhet.
Men också testat Kina-krogar och rena syltor.
Vi gick ut fyra personer och åt fyra förrätter, fyra varmrätter och fyra efterrätter. En av oss skrev sen själva recensionen under vinjetten “Gourmet och Gourmand”.
Nuförtiden käkar jag helst ute på typ grekiska kolgrillar eller schyssta asiater. Det är inte så dyrt och förväntningarna är inte så stora heller.
Jag är alldeles för kritisk när det kommer till finare mat pga erfarenhet genom åren. Det tar bort en del av glädjen.
Sen dricker jag ju inte alkohol heller, och till en del “fin mat” krävs kanske “fint vin” för att det ska bli komplett.
Kul grej är att jag 2004 skrev en recension på Ming Palace på Södermalm, och rubriken blev “En riktigt bra Kinakrog”. Den artikeln hänger fortfarande i deras fönster, 20 år senare.
Jag tycker, som du också antyder, att man får skilja på krog och krog. Det är viktigt.
En kina som har bra mat kan ju vara en väldigt trevlig upplevelse. Man kanske går på lokal bara för att just äta lite mat utan större krav?
Jag har inte ätit hos Frantzén och gissar jag inte kommer göra det heller. Svårt få plats och kostar rätt stora belopp. Noma, strax innan de blev hissade till världstoppen och vred upp priserna, är nog “bäst” hittills av de ställen jag besökt men en riktigt bra wurst med senap och surkål kan ju också vara mycket bra. Eller blandade tapas med kvällssol och vy över Medelhavet.
En burgare från BK eller ngt annat ställe man gillar har absolut en plats, lite då och då. Hav är hav och utsikt är utsikt.
Funkar fint. Men gillar korvkioskburgare bäst. 150-meny.
Vilka ställen i Gbg är värda en liten omväg?
Behöver definitivt inte vara fine dining men skall servera mat/rätter som håller god kvalitet.
Ställen jag besökt och som jag gillar: Tavolo, 28+, Bhoga (som väl har klappat igen?), Tizne.
Jag har inte varit så mkt i Gbg så mina egna besök har inte blivit så många.
Då säger vi lycka till att hitta den menyn kring medelhavet. Men håller med dig rent generellt, en klassisk sibylla 150g är väldigt bra.
Åka in på donkan då man är på väg nånstans, köpa 4 cheeseburgare som man sen äter medan man kör…
Tyckte tråden hade tagit en sympatisk vändning… äta där man trivs. Men okej då. Jag kommer lägga ut tio långschalar+ på att bara sitta och le ansträngt. På en Krog.
Spelar det någon stor roll? Restaurang eller Bar ligger väl nära till hands. Nyckelorden är “värt mödan”. Sedan får man givetvis skriva om McD och BK om man vill. Men om där behövs möda så kanske dessa inte ligger jättehögt på listan? Iofs är det bara min egen åsikt och jag respekterar att andra har annan åsikt. Jag äter givetvis också burgare från snabbhak ibland och då oftast med välbehag.
Varför ett ansträngt leende? Om du skall tugga mat på restaurang med hög klass så gäller det ju att (försöka) njuta av maten som serveras och det tänker jag att du kan.
Tyvärr inte. Bara om det är jag och frugan. Enda människan det funkar med. Eller jag och farsan.
Ah, ett sällskap som inte direkt inbjuder till bekväm vistelse. Kan vara lite kämpigt.
Finaste krogen jag käkat på är nog Finca Cortesins golfklubb. Inget jag är villig att betala extra för egentligen men spelar man golf där hör det ju till. Chokladefterrätten var magnifik och gjorde det värt det.
Det värsta är känslan av att ha bränt pengar för 3-4 trevliga middagar ute med hustrun. Men men ibland får man offra sig.
Bra upplevelse behöver inte kosta skjortan. Ett besök på Schönnemann eller St Annae i Köpenhamn kan vara en utsökt upplevelse utan att det gör något direkt hål i plånboken.
Jag tycker att en för dyr prislapp förstör upplevelsen. Då sitter jag bara och tänker på hur dyrt det är. Snål som jag verkar vara.
När min exfrus farmor fyllde 80 bjöd hon hela släkten på Edsbacka Wärdshus som det hette på den tiden. Var väl 15 år sedan ca. De hade iaf en stjärna i GM.
Då var det ju fantastiskt eftersom man helt slapp tänka på kostnaden. Det stora med den upplevelsen var väl ändå inte maten, som var riktigt bra, utan servicen. Det liksom cirkulerade personal runt bordet utan att det märktes. Man behövde aldrig vinka åt sig någon för att be om mer vin eller något. De såg sånt ändå.
Jag tänker likadant om semestrar. Jag slappnar av mycket bättre på ett enklare ställe då jag vet att det är ekonomiskt hållbart typ.