Krattan i bunkern eller inte?

Jag körde ju en föreläsning på restaurangen i Klaipeda och försökte mästra er i konsten att återplacera en kratta.

Då blev jag rättad av några av er som påpekade att det inte alltid är så att krattan ska vara i.

Och nu är jag osäker. Finns det “regler” för olika typer av krattor? Det är ju trots allt glasklart när krattan är försedd med texten “HELA KRATTAN SKA LIGGA I BUNKERN I SPELRIKTNINGEN”

För en gångs skull är jag nu inte ute efter att FÅ eller HA rätt utan vill lära mig GÖRA rätt.

som man fann den.

1 gillning

Alla banor har fritt fram att ange sin egen metod. Vissa har i sanden, några i gräset utanför, en del har hållare att hänga krattan på och vissa har ingen som helst aning hur dom vill ha det!

Det avråder jag från. För då ligger den i 70% av fallen framför bunkern, halvvägs nedstoppad.

Men hur vill spelarna ha det?

Inte på banorna jag spelar.

Men om jag får välja- i hindret.

2 gillningar

Varför skulle det spela nån roll, det finns ingen risk/chans att finna samsyn på denna frågan heller… :roll_eyes:

2 gillningar

En teoretisk idé, varje spelare får vid start en kratta (teleskopskaft och hopvikbart “blad”) som medföres på rundan och återlämnas när det är färdigspelat.

Under covid var det ju en del banor som tog bort krattorna. Kommer dock inte ihåg hur bunkrarna såg ut.
För många tror jag inte det påverkar scoren heller

I.
Om bunkrarna är väl krattade så är det ok oavsett i eller ur.

Med tillägget att den inte ska ligga precis vid kanten så att bollen stannar mot krattan för att sedan ligga nästan ospelbar.

1 gillning

Personligen skulle jag tycka det var toppen om krattorna togs bort helt. Värsta som finns när de som går ut tidigt på morgonen har ok bunkrar som vart efter är som slagfält efter folks ”krattning”. Har hellre ofixade bunkrar hela tiden så de spelas lika jämt.

Grejen är ju att de inte är “lika” om man låter bli att kratta. Hamnar man i en grop/fotspår så blir det svårt. Råkar man hamna där det är skapligt slätt blir det inte alls lika svårt.

Bunker är ju ett hinder och de gånger jag spelat banor med fina bunkrar har jag som är weekend warrior inga problem att slå slag som även en scratch spelare skulle vara nöjd med. Om bunkrar är okrattade kommer till slut hela bunkern spelas svårare och golf är ju inte rättvist, jag menar om du slår ner i bunkern är ju ett fotspår i sanden inget att klaga på. Bara att undvika bunkern från början, annars ta din medicin och gå vidare…

Tillbaka till ämnet folk. Krattans placering.

I.

1 gillning

Finns ingen regel. Däremot är rekommendationen från regelmakarna att krattan ska ligga utanför bunkern, i spelriktningen.

Tyvärr är svensk banpersonal för lata för att gå ur sina maskiner och därför ligger krattor i bunkrarna på många banor.

Jag anser att krattan skall ligga i bunkern, i spelriktning. Ifall man inte är i bunkern skall man inte störas /fastna på en kratta. Är man i bunkern får man “skylla sig själv”.

3 gillningar

USGA tycker tvärtom att krattan ska ligga utanför bunkern… hmm

1 gillning

R&A är lika tydliga med sin rekommendation, krattan skall ligga utanför bunkern.

1 gillning