Krattan i bunkern eller inte?

Ändå kan du på google maps sattellitbilder se att dom t.om på Old course lägger krattorna i bunkrarna.

Albert

1 gillning

I bunkern i spelriktningen till att börja med skulle jag säga, men det finns sätt att lägga en kratta tvärt mot spelriktningen så att den hindrar mindre, för man vill väl att den ska hindra så lite som möjligt?
De med böjda skaft kan ju läggas på ett sådant sätt att det är ett minimalt hinder, lägger man en sån kratta i spelriktningen kan ju en boll fastna i krattan, även om krattan ligger i en bunker.
En kratta med ett rakt skaft kan ofta lägga mot spelriktningen och på samma sätt med skaftet mot gräskanten inte ligga mot sanden, utan bollar kan rulla under skaftet.

Linksgolf med krattor i vägen för att rulla in bollen känns bara helt idiotiskt. Bättre ta bort bunkrarna isf om krattorna skall ligga och drälla utanför bunkrarna.

2 gillningar

… och detta gäller inte alla banor då?

Jo, enligt mig så gör det ju det. Men jag kan förstå hur man i usa med parkbanor tänker att man hellre prioriterar att bollen rullar ner snällt i bunkern. Detta då banorna ofta är designade för långa höga järnslag in mot relativt platta greener.