Känsla vs svingvikt

Jag tycker att mina nya Apex TCB är hur fina som helst även om jag slår dem aningen kortare än mina Mavrik Pro, men det är nog loftet som skiljer lite.

Det som är lite besvärande är att känslan inte riktigt är vad jag skulle önska. Wedge till åtta är OK, men sju och uppåt (trean är värst) känns fladdriga trots att det är AMT Tour White S400-skaft.

Jag mätte några klubbor för att jämföra, de är i princip lika långa, men svingvikten skiljer sig en aning eftersom S400-skaften nog är lite tyngre. Kan det vara där problemet ligger? Går det att göra något åt?

Mavrik Pro
klubba, totalvikt, svingvikt
J6, 439, D2,5
J8, 440, D2,5
PW, 450, D3 (det här är en av mina favoritklubbor, den här känslan vill jag ha!)

Apex TCB
klubba, totalvikt, svingvikt
J6, 440, D2
J8, 442, D3
PW, 467, D3,5 (den här är inte dum heller)

väntar med spänning på @Egon s svar🖖

@Egon får gärna svara. Är det blytejp som gäller eller något annat?

Märkligt att svingvikten går från D2 (inte bra) till D3 (bra) och sedan D3,5 med de tyngre skaften. Eller är det jag som inte fattar hur det funkar?

Förenklat: 5g grepp,10g skaft och 2g huvud. Där har du vad som ändrar 1 swp (allt lika).

Förskjuter man balanspunkten på ett skaft mha. tillverkning av skaftet så ändras även svingvikten. Därför kan man inte säga att om ett 120g skaft t.ex ger D3 att ett 100g skaft kommer ge D1 i ett och samma huvud. Det beror liksom på.

För att få göra det än värre så har du ett skaft modell ascending mass technology dvs. Olika vikt på skaften ( hittar bara S300 som ligger på 106-130).

Så… enkelt och generellt: Håller man 7g viktskillnad/huvud och vi bara räknar in skaftets vikt.. så kommer din pw vara 2.5 swp högre än din j3.

Egon

Ja eller nej på blytejpen. Teoretiskt bör det blyas många gram på mitten/jämt fördelat på skaftet för att avgöra om det är vikten på hela paketet som stör. Efter det kan man skifta och lägga några få gram på klubbhuvudet och försöka känna om det bara är känslan/balansen (svingvikt) som stör mest. Rent teoretiskt kan det vara så enkelt … hoppas, men tror inte det. Möjligen kan du hitta en kompromiss som duger. Jag känner på mig att tunga skaft lirar bra med din sving. Det är det jag hör från dig. Vad det sen gör på längre järn och/eller senare på ronden … är iofs en annan sak men dock väl värd att ta i beaktande.

Egon

1 gillning

För att spinna vidare på detta. De som spelade EGO med mig vet att tog jag fram T5/7 så kostade det ett slag minst. Hade ingen känsla för var jag hade klubbhuvudet. Hade bytt till midsize grepp, +15g, vilket jag tror fick allt ur balans. Har lagt på 6g blytejp på huvudet och nu börjar klubborna leverera som de skall. Kommer att testa med 2 gram till om det blir spel i helgen. Enligt vad du skrev så är min känsla för vad som behövdes, började med 4g och la på 2g till, +15 på greppet och +6 på huvudet, 60g skaft, i rätt härad förenklat. Kommer att testa liknande, 2-3g, på järnen, även de har midsize grepp men då detta sattes på av Titleist efter utprovning bör(?) det ha tagit med det i beräkningen. Synd att SV vågen gavs bort några år sedan…

1 gillning

Här finns iaf en förklaring till varför jag slår mina Mavrik längre.

Absolut och i den bästa av världar skulle du slå mavrik lika högt och bra. Nu är inte mavrik såååå hjälpsamma men i jämförelse med TCb lite iaf.

Sen.. och det här glöms ofta bort, TCB är inte lika heta som mavrik. Nu är de inte mega-heta men lite lägre spinn/samma loft och sen adderat med nedskruvat så får du HELA sanningen.

Nu är det ju bara upp till dig om någon av modellerna presterar optimal bollflykt. Inge problem att stronga TCB och kanske jämna ut lite med nån meter närmare iaf. .. om nu längden är viktig. :wink:

Egon

Ja, lite viktig. Jag vill nog langa ut J6 155 meter carry iaf. Och med vettig landningsvinkel.

Tror inte det, tyvärr.
Man bör veta att vikta om huvud innebär påverkan på flex. 1swp = 1cpm (10 cpm = 1 flex).

I praktiken märks kanske inte en flexförändring på 2-5 cpm men i teorin är det dessa små saker man leker med för att få bukt med feel och ev. små skillnader i dynamiskt loft.

Jag vet att det låter som mumbo jumbo men en klubba där spelaren t.ex inte ”känner klubbhuvudet” på toppen fixas enkelt med ett lättare grepp. Vice versa… som du märkt. Det intressanta är att böj på skaftet är det man känner mest och jag kan svära på att böjen känns mer med ett lättare grepp. Jag vet dock att det inte böjer sig mer.

Egon

1 gillning

Ok… tror i ärlighetens namn att 1-2 grader ner på TCB inte ger dig allt det du söker men du måste testa själv för att veta. Lätt att bocka.

Sen, allt är ju fine att lyssna på någon som ”vet” men trial and error rules. :wink:

Egon

Kanske är de här järnen inte för mig då. Så jäkla synd, jag gillar verkligen hur de ser ut. Mycket snyggare än de här järnen som jag fått rekommenderade.

Absolut… TCB är skitsnygga. Vill ha.
De du länkar till är väl hollow (?). Isf. räkna med trampolineffekt.

Jag är inte du och kan inte tillgodogöra mig ”längre/lättare/lägre loft” (ihop med hollow/trampolin) men om jag kunde det hade jag likväl behållt de kortare järnen i TCB.

Egon

Jag ska ta fram mina Ti Fusion och dra på nya grepp. De har jag slagit många fina slag med. TCB-järnen får jag putsa upp och sätta på väggen.

Hmm, konstig infallsvinkel. Varför j6? Varför inte j7 eller j5? Spelar det egentligen någon roll?

Jag kör på med trial n’ error rules, verkar funka för mig :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ett exempel, Helge.

Vad är det som inte är bra med D2 i svingvikt? Vad man tycker om att känna är ju helt och hållet personlig preferens. Brysons järn har en svingvikt på C3.5.

Själv är total vikt viktigare för mig. Samt att klubban ska kännas balanserad. Inte tung åt varken buttänden eller huvudet på järn. Driver är en annan sak. Där gillar jag att ha D4-D5 i svingvikt.

En liten klocka borde ringa… :wink:

Svingvikt är en konsekvens av viktfördelning och inte ett värde som visar något mer än det.

En driver med som får sw D4 har t.ex 200g huvud, 70g skaft, 50g grepp och är byggt till 45.5” spellängd. En lika lång klubba med 20kg huvud, 7kg skaft och 5kg grepp får också D4.

Kontrollfråga: Är du säker på att du gillar D4 och att det är det enda som gäller?

Nu till fakta (och du får gärna zooma ut här om du inte orkar lära dig);
Svingvikt är ett värde som använts till att kontrollera/justera flex på klubbor i ett bygge.
Man har klubbhuvud med hyggligt korrekta vikter (7g mer/huvud från startpunkt j3 ned till j9) och sedan skaft i rålängd som kapas (tippas) enl. mall för att prestera tänkt flex i tänkt klubba.

Allt vägs, som sagt, och om allt är inom toleranser.. check. Väl där kapa, torrmontera och upp i svingviktsvågen. För låg sw = addera lite torrvikt på huvudet om det inte lirar, som sedan noteras. Alla värden ok, preppa huvud el. tip med extra vikt o limma ihop.

Upp med klubban o mäta flex via flex board. Fel = demontera och justera vikt.
När allt är rätt enl. flex är det klart. Skulle man sedan mäta dem i svingvikt så skulle det ofelbart skilja. Ju mindre .. desto bättre grundflex på skaftet.

Sen.. man kan naturligtvis minutiöst tippa in flex exakt genom att gå utanför tip-mallen och således ta bort ev. tolerans på skaftet. Krångligt är bara förnamnet.

Så… varför gå på flex… jo, för det är det som är det största faktorn som känns. Men svingvikt då.. eller balans. Jo, det visar iofs. på förändringar i balans men det förutsätter att allt är anpassat innan den lilla faktorn kan sia om kännbara skillnader. Ergo… det går att bygga en driver med L-flex i D4 som definitivt inte känns som en x-flex driver i D4.

Egon

Kan man mäta så här

1 gillning