Vore intressant om man objektivt tänkte igenom sitt set innan man började… typ “j8:an har aldrig varit en favorit” och sen upptäcker att den är en outlier gällande svingvikt eller lie.
Det där borde väl funka jättebra =) Härlig rednecklösning.
Vore intressant om man objektivt tänkte igenom sitt set innan man började… typ “j8:an har aldrig varit en favorit” och sen upptäcker att den är en outlier gällande svingvikt eller lie.
Det där borde väl funka jättebra =) Härlig rednecklösning.
Fattade jag direkt. ”Alltid” en klubba som presterar bättre avseende känsla och resultat. Anpassade resten efter den. Med det sagt måste kvaliteten ökat markant senaste 20 åren då det är mer: funkar en funkar alla eller ingen alls. Men att låta favvoklubban vara mall för resten av setet är absolut det bästa man kan göra själv.
En fälla jag gick i en gång var att inte väga gamla greppet innan jag beställde nya. Den gör jag inte om..
Tror också det kan vara livsfarligt att mäta upp sina klubbor, märka att j7 ligger lite utanför spec och sen står man där och tänker på det… Så har den inte varit dålig innan…
Därför jag skrav som jag gjorde, tänkt igenom före…
Personligen vet jag att jag kan nörda ner mig till Egonnivå på sånt här. Därför jag gick till fitter… antingen det eller köpa komplett utrustning till garaget.
Precis som du upptäckte kan jag verifiera att det var precis det Brejan gjorde som du pratade om, vägde upp klubban före greppsbytet för att få exakt samma efter bytet (eller åtminstonde till önskad svingvikt då jag antar att slitage och skit kan ändra svingvikten).
Jag tror man skall mäta med en våg en bit ifrån greppet och sätta butten mot ett stopp… alltså inte hitta balanspunkten… men egon o xxxx77 vet mer om det där.
Hadde inte en tanke på det när jag bytte grepp på wilson stickorna.
Man lär sej varje dag.
Den svingviktsvåg jag använder ger just balanspunkt. Butten sitter mot ett stopp och så skjuter man en vikt fram och tillbaka tills man hittar jämviktsläget - och så läser man av vad markeringen på den skjutbara vikten visar på svingviktsskalan.
Här har du en fil att jobba med, mycket överkurs i den men första tabben räcker. Ja la till en kolumn för mm → tum så att det gick att mata in balanspunkten direkt i mm.
Avståndet till balanspunkten behöver du mäta exakt, mm hit och dit gör stor skillnad, prova i filen så ser du.
De här är mina siffror, J6 är den som känns bäst så kanske sikta på en bra sw slope baserat på den ![]()
Off-topic: Ofattbart att ha drive-spoon-träfem-träsju och sen täcka 48-60 grader med tre wedgar.
På vad sett då ofattbart?
Fullsving + Pelz kl 7,9,11 sving, +nergreppning täcker mina behov från 100 och in.
Hade 50,56,60 tidigare men med T100s loftning blev det för mycket glapp mellan P och 50.
Har letat efter en svingvikt tabell men inte hittat.
Finns det ens
Vad för tabell tänker du på?
Värdet på beräkningarna får du slå upp för C,D värdena. Excelfilen jag länkade till har den listan i en av flikarna.
Klart man kan. Sw är ju balanspunkt. Sen bör man kanske veta att vikterna i alla delar överensstämmer och att den tot.vikt man har är den man presterar bäst med.
2 svåra frågor att bena ut därav får du ex: Om du har 4g diff på vikt i huvudet krävs det 20ish gram i skaftet för att kompensera. Jag är 100 säker på att den skillnaden märks när du svingar klubban TROTS att din balanspunkt hamnar på samma ställe.
Ang. tot.vikt så är det så att kroppen enkelt klarar och behöver mer vikt i de kortare järnen. 7g (progressionen på klubbhuvud) blir skillnaden på tot.vikt, men ber. även på val av skafttyp. Det är (om jag räknat rätt i hastigheten) 28g skillnad j9 vs j5, rakt av via huvudvikt. Dvs. mha. parallell 20ish, constant weight 30ish och ”amt” 40ish gram.
Vad är rätt för dig?
Egon
Låter bra. Har använt samma ”sheet” förr, så det funkar.
On topic: progression från D0-D3 (3-9) är rimligt. Är man en hardhitter kan/bör man kunna öka tot.vikt så att de börjar på D1-D2. Mer vikt ön det som mynnar ut i D3 brukar inte behövas i j9.
Off topic:
Jag har kört Moi-liknande slope eftersom jag gillar en 50-52graders wedge lite längre än 35.5” (35.75” körde jag). Min pw började då på 36” men j5 hölls kvar vid 38”. Kontentan blir högre sw på alla järn från j6-pw. Obs. detta pga. gradvis längre skaft (inte vikt), men ändå.
Idag har jag pw o 52 lika långa eftersom det är ett köpe-set. ![]()
Egon
Om TeMo har den i excel (med ber. o allt) kanske den går att dela? Min försvann vid byte av dator för en herrans massa år sedan.
Egon
Länken i mitt inlägg är till filen.
Det är det svåra.
Fråga: Den klubba som känns bäst är en AW - beror det på att min sving är bättre för korta järn/wedgar eller på att den klubban passar mig bäst?
Personligen utgår jag nästan undantagslöst från just den modellen, utan grepp.
Check där den ska vara typ basic “service” på med greppet. Gissar att han även checkade lie? Påverkar sw om än lite.
Ni har fortfarande samma klubbor? Isf imponerande de måste spelats…800 rundor?
Vet inte vem Ni är i sammanhanget men jag spelar samma klubbor sedan 2016 10 säsonger har dom fått… förmodligen som du säger … wedgarna börjar såklart bli lite väl slitna så man har funderat på ett återbesök eller bara köpa ett par… men det tar emot, man är ju så nöjd med dom man har =)