Jag måste erkänna att jag idag rullar på 2 par jeans och 2 par finbyxor till vardags/fest.
På golfbanan har jag säkert ett 10-tal byxor/shorts att välja mellan.
Piké ska vi inte tala om …
Mao. Jag klar upp/ut mig för golf och även om jag gillar att se ”Egon-snygg” ut så är det funktion som är den största prion.
Om man ska spela med folk, nån av byxorna modell chinos man haft på jobbet i veckan upp till 16-17 grader, däröver typ tailored shorts. Nån piké. Behöver inte vara krånglgare än så. Vill se så oansenlig ut som möjligt.
För att försöka svara på frågan så finns ju få ”regler” förutom på riktigt exklusiva klubbar. Sedan är det väl mest att vad man se vad folk ikring sig har på sig, sen kan man ju bestämma sig för hur mycket man vill sticka ut. Blev inte så mycket annat än tidida morgonrundor i år, där vi alla gubbar lufsar runt i nåt murrigt praktiskt, förutom EG open(Där var det väl nån LIV tröja, annars inget uppseendeväckande, alla hade typ tailored shorts och piké som jag minns det).
Brukar alltid finnas nåt som ungdomar vill sticka ut med, man får väl sortera in dessa …joggers i den kategorin. Vet att det är Van Rooyen som varit ambassadör för detta plagg, och han har väl känslan av en lite övervintrad 25-åring, lite som Parmevik då han sportade sina rosa brallor.
Skulle påstå att en 35-åring i såna brallor skulle få ögonbryn att höjas. Sen kanske modet dras åt det hållet, då åker åldern upp. Man kanske vänjer sig så pass att man skulle dra på sig såna själv, men de ser ut som nåt för svartmuskiga rent bekvämlighetsmässigt.
Men igen Jarmo, JT, Van Rooyen, Parnevik, det var i 30-35 årsåldern de lekte fashionistas.
Nike körde ju den där looken för sina golfatleter för ett par år sedan. Långkallingar/tights under shortsen, men den fick nog aldrig riktigt fäste hos den breda massan.
Tror faktiskt jag aldrig köpt ett plagg för att se ut nåt på golfbana. Lite osäker, var lite fashionista under sent 80-tal, lade mer på kläder en månad då än ett år nu och säkert fem gånger mer på hår… men jag kan inte minnas nåt enda klädinköp med modeinslag för golf? Däremot har jag vunnit en del.
Vann ett par rutiga byxor en gång för säkert 10 år sedan. Jag vet att de kostade typ 200:- i inköp men de håller fanimej än både i passform och färg.
Runt 2000 köpte jag ett par Nike flatfront precis såna som tiger hade. Bara 32 i midja kvar så jag fick dra in magen lite.
Någonstans runt 05-06 gick det upp för mig att striden var slut. Lämpade över dem på svågern som använder dem än idag.
Om man ska säga något om golfkläder så är det att de flesta håller extremt bra kvalite.
Ett tips är sneakers… köp golfvarisnten av Adidas eller Nike och de håller betydligt längre i komfort.
Det behöver du inte övertyga mig om.
Det har jag kört sedan 1972. Enda problemet är om man är 5 år och vägrar ha kalsonger under… den dragkedjan visste var den tog.
Hålla på att diskutera hur byxor ser ut och sedan får man syn på John Daly i TVn.
Byxor i ett mönster man inte skådat förut och en tröja som såg ut som något Birgersson ratade under 90-talet…
Det är stor skillnad på att ”spöka” ut sig som Daly eller sticka ut lite som Poulter vs glesbygdskavaj eller förortskostym.
De som nyttjar de sistnämnda på golfbanan tror ju på något sätt att det är ok.
Lite som gamla sko-diskussionen avs vita eller svarta skor.
Ingen bryr sig egentligen men gliringarna haglar ändå. Kommer någon med förortskostym och vita gympapjucks förklädda till golfskor så är färgen det sista man funderar över.