#askingforafriend
Finns det ngn övre åldersgräns för att använda så kallade joggers på golfbanan? Min kompis har svårt att hitta golfbyxor som hen trivs med trots test av flera olika varumärken och modeller. Som en konsekvens av detta spelar hen antingen i shorts eller regnbyxor. Men nu har hen alltså hittat ett par joggers men är lite osäker på om de är kompatibla med en medelålders golfare?
Bara att använda. Googlar man golf joggers ser det ju ut som vanliga golfbyxor nästan
Dum fråga incoming: vad är det man ogillar med golfbyxor när regnbyxor funkar? Tycker personligen golfbyxor är nåt av det skönaste som finns förutom när det blir för varmt.
Bra fråga och jag håller med. Har haft så många sköna byxor men aldrig lyckats hitta några som faller bra över skorna. Joggers tar ju bort den problematiken.
Golfbyxor har ju oftast riktigt bra stretch, så nära man kan komma mysbyxor men ändå se “proper” ut.
Är det såna där pyjamasbyxor som Van Rooyen och JT springer omkring i? Tror jag slutade med såna då jag var tio. Rutinerade forumister minns 00-talets debatter om jeans på golfbanan. Ett par jeans är en sardinhostning i styggelse.
Vet inte om det eller - låt oss då döpa om dem eftersom det ursprungliga tillmälet inte tål 2020 talet, så gymtantstrumpor - är värst. Har hela källaren full med såna, något färre sen dottern flyttade ut. Mitchell är marknära faktiskt värre än Van Rooyen. Med muschen är väl dock Van Rooyen väl den största juvelen.
Ja, det skulle jag säga.
Riktiga pyjamasbyxor i flanell har dock varit på modet ett tag nu för kidsen i mitt närområde.
Joggers är väl oftast ganska opraktiska för golf tyvärr, annars hade det varit ett givet plagg för att reta upp gubbarna.
Funkar bra. Vad som inte funkar är de där som har på sig byggare Bobs byxor när de går ut och spelar.
Nog för att jag är klädkodsliberal, men nån jäkla måtta får det va.
Det lyckas inte, det är vad vi ofta själva har då vi lirar tidiga morgonrundor själva, typ de gamla sunkiga träningsoverallsbyxorna, whatever byxor som ändå skall i tvätten. Det är vad man har på sig då man är i TV och skall vara ambassadör för klädmärken och god stil.
Det som faktiskt lyckades, och det var innan man blivit ordentligt gubbgammal, var ynglingar man lirade med som hade stjärtskåresynlighet i djupheten på hänget. Men det modet tycks sedan rätt länge lyckligtvis vara historia.
Jag köpte ett par som är som ett par vanliga golfbyxor i tyget. Så lite mer “dressade” än klassiska mysbyxor
Läste på internet nu att det tydligen är populärt bland skolungdomar att ha pyjamasbyxor då man är ute bland folk. Mina är för gamla för modegallimatias, någon med kids i lagom ålder som kan bekräfta?
(Man kan diskutera om sonens “häng” mot slutet av 00-talet var bättre än tajta gul och kram och träskor vintertid, men det är en annan historia)
Vad är Byggare Bob-byxor? Hängslen och arbetsbälte? Det är nog en av få saker jag inte sett ännu på golfbanan (vilket jag är tacksam för).
Edit. Kan lägga till min åsikt i frågan kring joggers: joggers ser förjävliga ut på golfbanan och borde givetvis förbjudas. Helst bötfällas.
Spelade en runda på Ringenäs med en person som hade off-white plyschbrallor modell mys med hampa-mönster på.
Kan/får man spela i det så är joggers en fis i rymden.
Egon
Kan tänka mig joggers med kamomönster, då syns dom ju inte.
Det vi vuxna kallar jogging kläder dvs. Wct modell Nike/Adidas är ju egentligen inget man har på golfbanan.
Om kidsen tycker att det är ok så gör det mig inget… men jag är inte tyst om det… bara för att.
Annars så tycker jag att det är nice när man ”spökar ut sig” dvs. går all-in i golfens mytomspunna värld.
Rutigt och förggrannt är superskönt.
Personligen så kör jag gärna en runda till affären före/efter ronden med samma mundering.
Egon
Allt för att slippa de där svamp-plockarbyxorna som vissa tycker passar på golfbanan. Ni vet, de där med en huvudfärg och sen en svart lapp där bak och en fram på låret lite längre ner.
Det ser ut som om de kom direkt från jobbet på televerket.
Benfickor har de säkert också… och vänta för snart kommer de i trekvarts…
Egon
Nej usch… nu fick jag bilder i huvudet.
Som varandes lite för stor för min egen självbild så lyckas jag ändå placera min alldeles för stora bakdel i shorts som max når knäna ±. Kompisen kör trekvarts i nåt j-a segeltyg som bara ser ut som för korta långbyxor.
Röven håller knappt upp dem och den där glipan mellan sockor och byxben är kanske 5cm och det ser för jävligt ut.
Tur att han är snäll… och aldrig slår mig brutto.
Egin
Dessa har jag och de är väldigt komfortabla, jag har även köpt shorts i samma typ. Det som fungerar för mig är att jag tycker att vanliga byxor som behöver bälte som spänns åt hyggligt hårt för att sitta ok inte är skönt att ha i flera timmar. Dessa joggers med resår i midjan är lösningen till mig och bekvämt går före looks, om andra har problem med det så får det vara så. Även ett plus för mig som är kort är att jag vanligtvis kör 30 i benlängd och behöver 34 i midja vilket inte alla märken har. Då löser dessa joggers det bra eftersom resår vid fötterna gör att du slipper trampa på byxslutet om de är lite för långa. Jag blir fyller snart 45 så jag hör väl till ungdom som refereras i tråden…
Gärna i kombination med ankelhöga vandringskängor och friluftshatt!