Jag har provat flera järnset genom åren från TopFlite nybörjare set till Macgregor Muirfield med många set däremellan. Mitt näst senaste var ett Callaway Steelhead XR med regular hTT XP 95 ST15 skaft på 95g som köptes för jag söker längd med järnen och tänkte lättare skaft var åt rätt håll. Det hjälpte inte utan järnen var lika i längden i jämförelse med det set Ping i20 med TT DG R300 jag bytte från. Valde för två säsonger sedan att göra en basic CF på klubben och gick därifrån med ett set Titleist T300 med DG AMT Black S300 skaft som enligt pron gav bra värden med min swingspeed på 82 mph med j7. Hursomhelst så har mitt CF set inte gett något i form av längd, förlåtelse och stabilare järnspel jämfört med något annat jag testat i järnväg. Jag svingar som en epileptisk schimpans och hcp skiftar mellan 14-19 senaste åren. Min fråga är eftersom mitt senaste set hade flytande skaftvikt, är det en fördel gentemot konstant vikt? Börjar fundera på sista esset i rockärmen vilket skulle vara typ ett set Wilson Launch Pad med lätta grafitskaft men blir rädd att det blir för lätt eftersom min CF gav AMT skaften. Hur bör jag tänka här? Tunga skaft håller nog ihop min usla sving men längden kommer aldrig komma. Hjääääälp….
Du nämner inte varför du abolut vill slå längre, och du nämner heller inte en genomsnittlig carry med respektive klubbor, men det jag iaf kan säga med säkerhet är att det är inte pga 82 mph med järn-7 som du har runt 15 i hcp.
Bollträff, längdkontroll och precision är mycket viktigare än swingspeed för att få en bra score.
82 mph är riktigt bra för en amatör, men utan längdangivelser kan man inte säga nåt mer.
82 mph med j7 borde ju bli ngt som 135-140 m carry, eller? Räcker inte det?
Eftersom längdangivelse efterfrågas så slår jag min j7 som är 29* carry 130-135 meter. Med driver och swingspeed 95mph når jag runt 200-210 meter carry. Vill ha längd med järn för att från 150-160 meter slippa hybrid då jag trivs mer med järn.
Har ni låg, hög ,medel,bollbana?
En j4 eller j5 då. Att krama fram mer ss är inte så enkelt om man dessutom vill ha kontroll på ekipaget.
En längre klubba löser nog det hela enklare, tror jag.
Det första är att checka av vad din svinghastighet bör ge i längd. Rimmar dessa siffror med varandra så är den enda vägen till mer längd högre svinghastighet.
Det man tänker då är att lättare skaft ger lättare tot.vikt och därigenom kan man få upp en högre svinghastighet. Tyvärr så är det bara så enkelt i teorin. I praktiken så handlar det om tempo och att ändra ett tempo man jobbat in med tunga skaft är svårt. Lyckas man så kan man def. öka hastighet men baksidan är nästan alltid precision.
Nåja, utrustningsmässigt är det ett vägskäl. Om du vill ha klubbor som funkar med din sving så är det enklast att likna nya klubbor vid dina gamla. Det svåra är då att översätta och behålla stabiliteten i dina tunga skaft till att bli bra med lättare skaft.
I teorin handlar det om att flytta balansen och/eller softa flexet så att du får samma feel.
Däri kommer då moment 22. Om vi gör klubbor med lättare skaft och försöker likna dem vid klubbor med tyngre skaft…. Så vinner vi ingen hastighet. Det vi vinner är mindre belastning på kroppens muskler men vi ger dem inte aut. möjlighet att röra sig snabbare.
Egon
Åt det högre hållet!
SS 82 mph, 29* loft och carry 130-135m…det är inte nya klubbor du behöver!
Det du behöver är hjälp att hitta en bollträff, vilket i 99% av alla fall görs bäst genom lektioner med en duktig Pro.
–Edit–
Sen kanske “bollträff” innebär att det i slutänden krävs nya eller iaf bättre anpassade klubbor.
Tror du AMT skaften är av godo eller gör det ingen skillnad i praktiken gentemot konstant vikt på skaftet?
Jag har utifrån-in spår på svingen och har stabil fade vilket lektion skulle kunna lösa i teorin men min kropp fixar inte annat svingspår. Bidrar till kort och högt istället för penetrerande bollbana.
…och ändå är det ju det du implicit försöker göra genom nytt material. I värsta fall får det till följd att klubbans rörelsemoment och din kropp motarbetar varandra.
Förutsatt att du inte har en fysisk skada, så kan din swing förändras av en duktig Pro, och troligen mycket billigare än att köpa ny utrustning.
Hmm… det där är precis tvärtom för de flesta.
Alltså trycker du iväg bollen med ett deloftat face.
Där har du problemet. Du har köpt klubbor som iofs. går långt och högt i en fair jämförelse med andra huvud. Problemet är inte dina 82mph utan din sving. Enda sättet att få ut mer med samma sving är att lofta upp. Helst då med en modell som är gjord för ett högre loft på sin j7.
Sen tror jag inte att din sving bara är utifrån och in. Jag tror att det är en högeraxel som roterar framför kroppen i nedsvingen. Den ger out to in men skämsordet är OTT.
Btw.
Dina funderingar om skaft är helt oväsentliga i sammanhanget.
Egon
Det är inte per automatik fel att svinga utifrån och in.
Är det överdrivet mycket ställer det till problem, men annars är det ett väldigt safe alternativ att svinga med.
Att spela fade och ha problem med att bollen sticker för högt är tecken på att det gått överstyr dock.
Troligen träffar du rejält öppet med ökad höjd och minskad smash jämfört med vad du borde kunna få ut av svingen.
Alltså löser inte nytt material problemet annat än möjligen i marginalen.
Se hellre till att få ut max av din sving istället. Oftast krävs inga större korrigeringar för att leda till ett resultat nya stickor aldrig kan komma i närheten av.
Mitt tips: stärk greppet tills du konsekvent pullar raka slag åt vänster. Därefter flytta bak bollen lite i stansen, lite i taget, och se bollen starta rakare ,lägre och t.o.m med draw. Justera därefter siktet.
Gå till din PRO. Köp några lektioner.
Att det inte är fel är en korrekt analys… det är tom önskvärt och få förunnat.
Fö. ett bra inlägg men med det lilla felet att du misstolkat TS bollflykt. Det är inte en hög fade utan en låg pull. En OTT pull med ett deloftat face. Beskrivningen av vad en inifrån sving gör med bollbanan bekräftar det.
Så… läs om, läs rätt.
Egon
Många intressanta tankar här. I stort så läser jag att nya prylar i nuläget är idiotiskt och hitta PRO sunt. Då hoppas jag ju att pron kan lösa detta för min ringa erfarenhet av klubbens tidigare pro var att svingen skulle se klassisk ut istället för att utgå från mina förutsättningar så det gav lite bitter eftersmak…
Då skall du välja en annan pro.
Jag är nyfiken på om TS skrivit en sak till dig, och något annat till övriga…eller om du kanske spelat med TS och sett bollbanan!
Oavsett så skriver TS i två inlägg här i tråden att bollbanan är HÖG, så då blir det lite svårt att relatera till när du skriver att TS har en låg pullfade.
Ska testa detta vid tillfälle i simulator så fort jag har möjlighet!