Järnset grubblerier

Jag har aldrig spelat med Egon. Den enda som sett mig svinga är Hofnar på gamla forumet. Han var inte imponerad…:laughing:

3 gillningar

”* Jag har utifrån-in spår på svingen och har stabil fade vilket lektion skulle kunna lösa i teorin men min kropp fixar inte annat svingspår. Bidrar till kort och högt istället för penetrerande bollbana.*”

Jag tolkar det här som att den fade som beskrivs inte är hög utan att alla andra försök blir höga och kraftlösa.

Är det syftningsfel i texten?
Har jag syftningsfel i hjärnan?

Edit/
Ser när jag läser tillbaka att bollbanan bekräftats hög, längre ner. :pensive:

Egon

1 gillning

Menar du att man inte kan läsa sig till framgång och perfektionism här?

Nästan lite less nu…
Hur kan man bli fittad till mid-high launch skaft ihop med höglaunchande klubbhuvud, fundera över att dessa lättare skaft inte ger mer längd/bättre bollbana och sen fundera över grafit och… SÅ ÄR BOLLBANAN HÖG OCH KRAFTLÖS.

Egon

Jaha, där kom det!!!

Jag löser allt åt dig … skruva lite på grejerna så visar de snart att du slår 180 carry med din j7.

Egon

Så om jag förstår dig borde jag titta på tyngre skaft med mer players CB för att få loft?

Simulatorn var mer för att testa hur flytten av bollpositionen enligt Jornhona ger lite mer än nytt material.

Nja, nu slog du ju högt… då faller det jag skrivit tidigt i tråden bort.

Rent teoretiskt är det bara att mäta klubbhastighet med olika skaft/vikter.
Väl klar där så kan du titta på bollbana och välja design på klubbhuvud samt även justera loft … om de går för högt/lågt.

Självklart så kan allt optimeras med skaftprofil, svingvikt, bakviktat etc. men, som andra nämnt, så är det nog enklast att check av så att det inte är svingen som är det som läcker längd.

Sen… 90ish mph med driver ger inte mer än 135-140m mha. J7.

Egon

Ger du det ett ärligt försök så kommer du inse exakt hur lite klubban i sig har med resultatet att göra. På sätt och vis även svingen.
Oavsett svingspår eller teknik så ger en någorlunda square träff så ruggigt mycket mer än nya klubbor, skor eller whatever.
Kolla din drivers undersida och du kommer nog se en hel del märken efter peggar och annan skit och dessa märken ska vara ”nästan” vinkelräta mot träffytan.
I ditt fall och många andras kan dessa märken vara så mycket som 45 grader fel. Och ändå ge ”hyggligt” resultat.
Viss eller t.o.m bra kontroll, men på bekostnad av längd.

Själv är out to in mitt eget sätt att spela safe. Har spelats så sen jag började och även om jag numera drawar järnen konsekvent är det fortfarande min failsafe med driver.

Exempel på hur små förändringar i setup ger stora skillnader

Ändring av stans från stängd(med fötterna) till öppen och bollen en hårsmån längre fram.

Jag vet att det inte är järn, men principen gäller även järnen. Mer effektiv träff är något nya klubbor inte kan bidra med, järn eller driver spelar ingen roll.

Undersidan på drivern har sneda pegmärken och om jag minns rätt från min CF för driver senast så låg spåret allt från 14-3 grader utifrån-in med bollträff hyggligt mitt i sweetspot. När jag trycker på med kroppen blir det OTT men samtidigt kan jag ställa upp på första tee iskall och slå en kort trygg halvbanan som önskar mycket i längd men är i spel.

Om du är lite för öppen i träffen kan ett löst slag vara spelbar. Så fort du ”tar i” är det inte det.
Generellt har man en rörelse som fortfarande är samma, men felet blir i praktiken större. Mer fart ökar spinnen vilket är kruxet.
När du träffar så pass square att du inte bananar det lösa slaget kan du också ösa på utan att tappa kontrollen.

Det är inte svingspåret som ger sneda märken. Det öppna klubbhuvudet jämfört med svingspåret gör det.
3-14 out to in är i högsta grad spelbart.

Spelbart är fel ord i min bok, speciellt med järn. Där är det något mellan tvunget till lätthanterligt avs. riktning.

Man bör ha en square-neg. AoA med järn och då säger Trackman att man med ett square blad behöver komma lite utifrån för att slaget ska bli rakt.

Utifrån och öppet blad funkar också… men då får man en skruv som landar höger om målet.

Utifrån och ett face som matchar path… rakt vänster.

Det finns naturligtvis massvis med vinklar på face och path att hantera men det viktiga är att man vet hur man reglerar out to in till att bli ”bra”. Bollplacering är den enklaste.

Egon

Harlequine, som de andra skriver så tror jag också du har mer att vinna på att jobba med svingen än utrustningen i det här fallet. Dina T300 med AMT låter helt klart som ett rimligt val. Det har skrivits mycket om svingspår och det är en ledtråd. Mitt tips är att du i Trackman också tittar på launch angle och dynamiskt loft. När jag svingar 82 mph med J7 får jag ut ca 10 meter mer i carry än vad du får. Du skriver att din J7 har 29 graders loft, min har 34. Undersök hur du levererar bladet till bollen.

Sving utifrån, kanske öppet blad? Mitt andra tips är att kolla in Monte Scheinblums “No turn cast” på Youtube, om du inte redan gjort det.

Till sist, köpa klubbor är aldrig fel… men i det här fallet är det nog mer roligt än givande så att säga :slight_smile:

:+1:t3:

Befinner du dig fortfarande i samma stad som jag? Vi gjorde affär för några år sedan då gamla forumet fanns. Skriv gärna i PM!

Kanske en enkel screening kan vara av godo, lixom ingen ide att ordinera medicin om ej orsaken är klarlagd.
Typ swingjustering om ej förmågan finnes.

Skulle kunna vid tillfälle i simulator filma swingen

Igår var mina första svingar för året vilket skedde i en Trackman. Ringrostig de lux och enligt datasiffrorna med j7 runt 80mph swingspeed, 2-3 negativ AoA, 0-8 grader in to out path men även 0-2 out to in, 4-6 grader closed face. Runt 130-135m carry, smash typ 1.10- 1,27 om jag minns rätt. Har aldrig sett så många slag börja vänster och fortsätta vänster…jo ibland med driver har det blivit på banan hemma spikraka slag vänster men de har som sagt inte hookat. Behöver nog filma swingen för att se om jag har OTT eller nu över vintern vilat in en flackare rörelse. Glömde skriva att klubban var en Callaway wok 30* loft med 95g regularskaft.