Idrottsutövares oförmåga att åstadkomma något vettigt efter karriären

Som lite kommentarer ovan så lär de flesta gynnas av ”skomakare bliv vid din läst”.
Det är något fint med en pensionerad elitspelare som ger tillbaka och lite fult över en dito som ska mästra.

Att som fd. elit bli tränare är ett givet val. Kritiken är tyvärr inte nådig när de ”misslyckas”. Lite väl oförtjänt, tycker jag.

Att utnyttja sitt dalande kändisskap är ok. Inte minst i reklambranschen. Att starta eget och tro att kändisskapet ska överbrygga högtflygande idéer… not!

Egon

Läser intervju med f.d. höjdhopparen Stefan Holm. Inte helt lyckat försök att jobba som lärare. Har 3 timmar i veckan där han har betalt arbete som tränare, lite föreläsningar, men lever till stor del på sparpengar, från höjdhoppartiden, som inte räcker livet ut.

Han skriver feelgood! Läser faktiskt en nu

Han känns ju inte som en person man hade velat jobba med iaf. Är nog rätt många idrottsstjärnor som tar sig lite på för stort allvar för att passa in bland vanliga människor.

Rory McIlroy syntes i Las Vegas i Alpines garage. Dom lyckades förra helgen med 2/3:e plats på Interlagos i regnet vilket var lite av ett mirakel. Dom passar väl på att iom det bra resultatet jaga lite sponsorer. Rory McIlroy stod som “Alpine Investor” samtidigt som han stod lite yr i garaget.

Alpine kvalade 3:a och 11:a i Las Vegas. Ändå bra för att vara dom faktiskt.

Läser idag om företaget Sunroof med tidigare skidåkarna Jon Olsson och Jens Byggmark som stora investerare. Den svenska delen av företaget sattes i konkurs 23/12. 400 miljoner från olika investerare är borta.

1 gillning

Har läst en del i höst om paret Klüfts träningscamp i Jarvsö.
Gjorde kk och många lokala småföretagre fick inte betalt för sina jobb.

Första inlägget i tråden handlade om just detta.

1 gillning

Filmtips, Broke som är en dokumentär om NFL och NBA-spelare där över hälften är panka inom fem år efter att karriären är slut. Nu är det rätt extremt i de ligorna men det finns någon studie som kollat på Premier League-spelare och där är det inte mycket bättre. Fd elitidrottare är nog inte dummare än andra men det är rätt få som satsar på skolan och när diverse agenter och rådgivare som mest vill åt pengarna flockas runt dom som flugor så är det upplagt för dåliga investeringar. Med det sagt så får man sällan veta om de som gör bra investeringar utan att göra så stor grej av det och den gruppen finns ju också.

1 gillning

Finns de som lyckas. Flamini t ex.

1 gillning

I sportlagen i skolorna i USA är det många som kommer från fattiga familjer som draftas in för att prestera för skollaget. Dom passeras med godkända betyg genom klasserna utan att göra ett skit och lärarna bokstavligen bönar för att dom skall öppna en bok. Men dom vet dom får godkänt ändå eftersom laget vill ha dom.

Sen har man turen att bli draftad av ett lag och du får x miljoner mer pengar än du någonsin haft. Äntligen är det din tur.

Tro fan dom inte kollar oranga kuvertet först.

2 gillningar

Men det där gäller väl bara de riktiga stjärnorna? De andra måste fortfarande prestera skolmässigt

Vem vet. Har dom scholarship in så vill dom nog ha dom så länge dom presterar sportsligt. Poängen var mer att man kommer från fattiga förhållanden och har därför en annorlunda syn på pengar.

Med det sagt är jag inte bättre själv. Någon på forat skrev dom hade 40’ i månaden. Då hade jag ägt en sportbil.

En kompis son är väl inne på sitt tredje år på ”college”. Ingen stjärna än men chansen finns. Vad han ”major’ar” i vet jag inte men är det ett hyggligt ämne så är ett högre betalt jobb kirrat om golfkarriären inte tar fart.

En gamble, ett äventyr och lite tidiga skulder på kontot som troligen leder till något även om det inte leder hela vägen till fame and fortune.

Nej, en del får verkligen plugga och därtill betala för sin chans.

Egon

LAG och de lag jag tänker på är (amerikansk) fotboll och basket som har extrem collage-status.

Streamern mrllamasc snackade om det i en video. Hur det kändes orättvist när han fick betala och plugga och footballers på stipendie fick bönas att ens dyka upp på nån lektion men klarade sig ändå.

Men det var inte en diskussion om det där förekom inte, utan vad dom har för syn på pengar.

Intressant är ju att de i college numera får ta emot pengar, dvs de är rika innan de ens signar proffkontrakt

Fast de skulderna skulle de väl ha haft även om de pluggat hemma?
Jag är grymt “avundsjuk” på de ungdomar som får/tar chansen att komma iväg sådär.
Fyra år av att se om man pallar/håller för att satsa så högt men ändå få en utbildning att bygga på om det inte fungerar.
Simmare var väl de första som tog chansen att åka över och träna på mycket hög nivå samtidigt som de fick en utbildning

1 gillning

Jag har barn som haft athletic scholarship på amerikanskt college och känner minst 20 till. Golf, simning, basket, track-and-field, soccer. Det som slog mig efter flera besök på skolan:
Collegesport är galet stort
Resurserna för athleticseleverna är stora.
Amerikansk fotboll var absolut störst och viktigast, sen kom andra stora lagsporter
Trots väldigt fina stipendier kostar det ändå.
Många läser ”Business administration” och det är brett. De jag känner har fått söka många jobb i hård konkurrens här hemma innan de landat något. Min avkomma gjorde två år på college, kom sedan hem och läste något helt annat.
Svenskar har bra rykte, eller som en coach skrev som svar i ett ansökningsmail, ”people from Sweden excel in the classroom”. Han ville INTE tjafsa med elever som inte skötte sina studier och svenskt gymnasium förbereder väl.
Jag har ingen insikt i om man ser genom fingrarna med talangfulla fotbollsspelare som slarvar med det akademiska men det skulle inte förvåna mig om det är så. Athletics är så viktigt för skolornas funding och det är en stark rangordning mellan sporterna.
Jämfört med andra sporter där det inte går att studera på högre nivå och seriöst träna en sport så är college en supermöjlighet.
Att utföra ansökningsprocessen till skolan helt utan köpt hjälp från ett företag var en utmaning i sig men med noggrannhet, envishet, folk att fråga och lite tur och tajming gick det bra det med, jag har en tjock pärm kvar med alla papper.

2 gillningar

Jag följer lite college football (amerikansk), inget här ovan är relevant för dom. Antar samma gäller basket men sen är det nog lite random beroende på college, lärare och talang.

Man började betala footballspelarna i college långt innan det blev lagligt och idag är dom som sagt redan proffs officiellt i college. Så istället betalar man dom och familjer under bordet redan tidigare. Blanda inte ihop det med “gå på college” som alla kan.

OJ! Vilken överaskning!