Please, berätta mer!
Vadan gör den skön?
Man tenderar ju att spela en aning mer kända banor generellt, eller jag gör det iallafall.
Please, berätta mer!
Vadan gör den skön?
Man tenderar ju att spela en aning mer kända banor generellt, eller jag gör det iallafall.
Du slipper vara där.
…är det internationella Stout-dagen. Firas här hemma med en Time & Tide Depth Charge.
Golfsäsongens slut är ju en tid för omväxling; vinterkläder mot sommarkläder, normaltid mot sommartid, grytor mot sallader, whisky mot rom och så dunkel, porter och stout mot lager och ipa. Skål!
är jag i Hufvudstaden. Dock inte för att spela golf.
Vill jag minnas att man sa ”skygg som ett rådjur” förr. Kräket som stod och käkade på våra buskar nyss fick jag fan sparka i ändan för att han skulle flytta på sig. Tog några makliga steg in på grannens tomt, vände sig och gav blicken ”bättre här”? jag nickade och gick in. Dags att stoppa in rådjuren i nån annan liknelse.
Undrar om det finns länder där jakträtt råder på egen tomt? Rådjurssadel smakar gott. Men jag och grannen får väl stå och lira rådjurspingis över häcken, blir det nån nytta med den.
Kolla med Runar…
Det var på den tiden man var tvungen att skjuta från sovrumsfönstret… Äh lite skoj är det att få skogens djur på tomten. Förr kom det igelkottar hit. Nu har jag inte sett nån på säkert ett decennium.
… eller för en vecka sen egentligen, matade jag in några drömrundor i skottland på 70 och 67 netto bland annat… och fick en höjning med 0,5 … jag är fullt införstådd med det nya handicapsystemet men man får ju ändå säga att det gamla gav mer boost vid bra spel även om hcp bara är på låtsas…
Agree. Trist med det här blaha-blaha-genomsnittet i stället för lite “instant gratification” som man fick förr.
Får se resan som målet😉
Lite spånande.
Visst, elen är dyr nu men led drar inte så mycket. Belysning på en svensk golfbana och rörelsedetektorer…. skulle inte en fullbokad bana som Halmstad norra kunna tjäna på det?
Vet att de har belysning på södre breddgrader för natten är varm och dagen kanske är för varm… men ändå.
Jag hade garanterat spelat kvällsgolf på vardagar hela säsongen.
Egon
Me too
Väldigt mycket belysning behövs för att göra det spelbart.
Självlysande bollar o kemljus på pinnarna blir billigare😃
Alternativt bara lägga belysning på fairway och enbart tillåta järnklubbor
Från (osäker källa): How Many Watts and Lumens is Required to Light a Golf Course? - Sport Light Supply
700 kW för 18 hål konstant om jag läser rätt?
Så ~40 kW per hål.
Med 4 timmars rond (inte EG-event mao, men annars lite tilltaget): ≃ 4/18*40 ≃ 9 kWh per golfrunda med väldigt korkad styrning (dvs hela hålet tänds/släcks när man spelar det, även par femmor).
Så en “vintergreenfee”/el-avgift om 50 kr extra borde täcka elen. Sen får man räkna på entreprenad och slitage/byte av glödlampor. En gissning är väl att det kostar ca en miljon i glödlampor och en miljon i entreprenad, beroende på hur och när man gör det. Inga fantasisiffror i sig själv, men då premiumbanor likt PGA i Bara inte har råd att hålla öppet tom med gratis solljus tror jag inte det kommer hända.
Lägg där till att spela i konstbelysning är väldigt “annorlunda” och de flesta som tycker det verkar coolt på internet, kommer hata det i verkligheten så… En nischad 9 hålare i Stockholm och Göteborg på sin höjd, typ.
Edit: Entreprenad osv förutsätter givetvis att man gör det smart med egen personal och har tillgång till redan dragna elkablar i närheten. Annars kan man multiplicera med valfri hittepåsiffra och valfri magnitud.
Hela tanken var ju att förlänga den spelbara tiden/dag. Ok, då kan det vara ekonomiskt försvarbart men det är väl tyvärr i ekonomin det tar stopp.
Golfklubbarna får in sina pengar oavsett om de har 4-5-6 månader öppet så intresset att förlänga dagarna finns säkert inte.
Då svävar jag iväg ännu en gång (moderator får dela om det behövs).
Jag fattar att orsaken till att vi har många banor i SE är allt annat än golfens förtjänst. Det är något elitistiskt som gjorts folkligt och då kommer kommunism, vänster, mulle och all det där in i bilden där alla ska betala exakt lika och alla ska vara med å bestämma.
Tänk om ”banorna” tvingades få sin inkomst baserat på beläggning.
Som det är idag så har vissa banor läget att det kvittar vad de gör för cashen kommer som ett bidrag från staten. Andra måste begränsa medlemmarnas möjligheter för att kunna dra ekonomisk nytta av sin popularitet.
Egon