1:a dagen på utbildning a 320timmar påbörjad, trodde det skulle vara 240 timmar. Uppskattar löpande utbildning över tid, klar till runt jul.
Ger även att någon annan får täcka upp för mig i 320timmar…
En yngre kollega undrade varför firman sattsar på en gammal "stöt"som jag…
Ju äldre man blir ju viktigare med någon form av förändring. Nya utmaningar helt enkelt. Förklara det för junisen.
Det gör man ju inte, men tycker inte man behöver vara med i en klubb för att vara någon som cyklar. Jag ägnade mig åt stigcykling ett par år utan klubb, gick fint. Skulle nog säga att jag var någon som pysslade med cykling.
Min sambo cyklar till jobb/affär/annat men sånt hör till vardagscyklingen.
Funderingen från första början bottnar i att cyklisternas forum (Happyride) är otroligt aktivt och bra. Tänkte om det var så lätt att många fler höll på med cykling, men svårt att tro.
https://www.reddit.com/r/Damnthatsinteresting/comments/1irtro3/delta_plane_crash_landed_in_toronto/
Lagom otäckt. Men alla verkar ha klarat sig, 1 kritiskt skadad.
Mmmm. såg det där. Änglavakt, mht det sannolika skeendet (en “high-side” vid landning och rullat över på rygg).
Junisen fick höra, leverera räcker långt.
Läser jag en artikel om hemlarms (Verisure) sårbarhet för RF-baserad attack. Inte ett dugg oväntat, säger jag. Att man verkar ha okrypterad info mellan RFID-taggar och centralenhet är kanske inte heller helt oväntat. Bla därför skall/bör man givetvis också lägga på en sifferkod att knappa in, om det är “viktigt” med säkerhet.
IT-säkerhet och saker uppkopplade via WiFi/RF går sällan hand i hand, gissar jag.
Idag bokat Trackman pass för check.
Sista tiden på Gymmet mycket strechande, vänster höft behöver leas upp, stel, limiterad rotation som kan ge…kompromisser.
Kollar bilder från kraschen. Det ser inte ut att vara high-side (alltså roll pga sidvindskast) som jag gissade utan mer en sorts mkt hård sättning med för lite pitch och lite vänster-roll. Wind-shear? Eller pilotmisstag? Eller ngt tekniskt knas? Vi får nog höra mer, när de analyserat saken om X veckor eller så.
Är inte sidvindskast och Wind-shear samma sak?
eller är sidvindskast en “utökning” av wind-shear?
Nja. Windshear är väl(?) att man plötsligt tappar lyftkraft pga vindar. Men jag kan ha fel.
Satt som konsult en gång i tiden på ett ställe som gjorde utrustning för att detektera wind-shear.
En ljudpuls rakt upp i luften som sedan mättes när den kom tillbaka. då kunde man se om det på låga höjdnivåer fanns vindar som blåste åt ett annat håll.
Vete-fan hur det fungerade…
Nu var ju det här -87 någonstans så betydelser kan ju ha korregerats
Lärde jag mig detta
Varje människa lever minst 80 millisekunder i det förflutna. Enligt neuroforskaren David Eagleman släpar vårt medvetande efter de faktiska händelserna. När man tror att en händelse inträffar har det alltså redan hänt innan din hjärna har haft en chans att skapa en sammanhängande bild av vad som skett.
Jag är klart nöjd med den siffran.
Ju äldre vi blir desto mer lever vi i det förflutna…
Jag instämmer med övrigas små insikter om hur långt tillbaka i tiden man lever.
Givetvis finns där en latency (eftersläpning).
Huruvida denna latency sedan är 80ms eller ngt annat är en annan sak, för 80 ms låter som en väldigt lång latency för att tex “se” en rörelse (vilket inte är samma sak som att agera på rörelsen).
Man kan kanske gissa att den skiljer sig från människa till människa och beroende av vad som skall uppfattas i vilken situation? Vad skriver Eagleman om sådana saker?
måste vara längre för jag har ingen aning vad jag gjort förens jag hittar bollen
Är det 10 år sedan världens bästa prank.
Såg jag Teddy Swims på Avici arena.
Riktigt bra även om både han och jag kämpade med en förkylning, han drack varmt te på scen.
Känns som att man kanske inte lyckats fullkomligt med ljudmixningen, basen slog igenom ordentligt ibland och andra gånger distade gitarren lite väl hårt men det är ju inte första gången de kämpar med sånt på konserter.
Bra platser och trevligt med tillgång till VIP loungen innan och efter konserten även om det var en sur bismak från vissa delar…