Idag

Följer mest cykel på TV, jag och frugan är rätt fanatiska sen en äldre släkting till henne fick oss att börja titta för ett par år sen. Konstigt att Sverige har så pass få bra proffscyklister. Bra norrmän och framför allt danskar dräller det av. Men då, landsvägscykel är väl inte riktigt en grej här. Fast ännu skummare är det; Mängder av bra belgiska herrar, den enda riktigt bra holländaren är belgare… Och för tjejerna, horder av bra holländskor och Kopecky…

Jag har cyklat lopp i Belgien det är helt galet stort utbud. Följer vårklassikerna med nöje, speciellt Liege-Bastogne vars vägar jag cyklat. På våren, kallt, brant och jobbigt men väldigt fina omgivningar i Ardennerna.

Ttiden att slaviskt följa hela Tour de France är dock förbi.

Cykel är otroligt stort i Benelux. Ja, i hela Europa egentligen. Eddie Merckx är ju belgare t ex.

I Sverige fokuseras det lite väl mycket på längdskidor tycker jag. En otroligt liten sport som nästan ingen utanför Norden bryr sig om.

Inte för oss. Missade inte en etapp av Grand Tours för vare sig killar eller tjejer förra året. Cykel för f.ö. en av de få sporter jag har lika mycket behålling av att kolla både dam och herrvarianten.

I och för sig, det är inte “slaviskt följa”, allt finns på Discovery att streama så det blir lite “Highlightsbetonat”, är det en spurtetapp så blir det ibland bara sista fem…

1 gillning

Gott så.

Egon

Gick jag till Eriksdalsbadet och simmade på morgonen. Sen gick jag hem för att cykla till jobbet.

Fan vad skönt det är att ha veckan när jag börjar 11:30.

Läser om hallen där svenska stjärnor fostras.

Måste väl vara enkelt att kolla upp hur många cyklister vi har, är väl bara att ringa svenska cykeförbundet och kolla hur många cykelidn som finns utfärdade. För att cykla krävs det både medlemskap och ID. Alla cykelklubbar måste dessutom ha en egen velodrom. Max 150 medlemmar per velodrom.

6 gillningar

Oops, låst artikel…

Betalar man Bikefee för att cykla på någon annans velodrom eller område ?

1 gillning

Det blir trångt i Falun :grinning:

Synd. Den var öppen när jag klistrade in den.

Runt 50 000 är svaret.

Verkar inte vara krav för motionscykling.

1 gillning

är man cyklare då? (here we go again…)

Om man räknar alla som “är ute och cyklar” kommer vi väl upp i flera miljoner i Sverige :smile:

1 gillning

Cyklar till jobbet varje dag i alla fall. Det skall vara jäkligt mycket snöstorm för att jag inte skall cykla.

1 gillning

Tog jag årets första lektion. Värmde upp rejält och hade grislampa så det var inte alls kallt. Kul med lite fart i järnåttorna i år.

Nice, low punch. Lovely!

2 gillningar

Något speciellt som det filas på?

Jag har glidit ut med höften och lutat överkroppen mot målet i baksvingen (=lika med översving/dippad klubba) och följt upp det med en hand-flipp för att få iväg bollen. Nu vrider jag upp över vänstersidan med överkroppen i stället från målet, kommer in i bollen bättre och kan med lite shaft lean få bra press på bollen och komma ut vänster med händer/klubba istf att kasta rakt upp i luften. Typ.

Målet är att slå en “rak fade”. D.v.s en boll som startar på/strax vänster om linjen och flyger rakt eller med en liten fade. Kan slå draw/hook också genom att stänga stansen och vrida ned höger hand mer under greppet, men det är lite vanskligt så jag sparar det tills jag måste skruva vänster.

1 gillning