Idag

Vitsen är ju att ha incitament för att lämna in istf langa iväg lite här och var. Men visst, om tekniken kan fixa burkar från diken till skroten så är det ju fint.
Man dumpar sin kasse/säck burkar i maskinen som sorterar och räknar. Lämpligen när man tar en sväng till återvinningen med glas och plåt och sånt. Plocka burkar en och en i affärers maskiner är halvt hopplöst.

Börjar jag fundera på om det bara är jag som känner ett behov av att tacka ChatGPT varje gång jag får ett koncist och tydligt utlägg om en fråga jag haft. Man vill ju inte reta upp våra kommande AI overlords.

2 gillningar

Då är vi två.
Tyvärr väntar jag bara på svaret “I’m sorry Tommy, I can’t let you do that”.

2 gillningar

Grattis knugen!

2 gillningar

Helmer, Hjalmar, ja båda funkar

Idag är det 7 plusgrader ute och snön börjar kana av våra tak och gårdsplan har blivit en blöt skridskobana :rage:
Är det nu man ska skylla på klimatet ?

1 gillning

Man kan skylla på vad man vill. Även om perioden jan-feb typiskt är årets kallaste så har ju blidperioder inträffat lite då och då även förr.
Med risk för att minnet är lite selektivt så tror jag ändå att det är färre kalla (-20 eller kallare) perioder de senaste fem/tio åren, än det var på 60/70/80-talet. Kanske.

Det går i alla fall åt mycket grus för att hålla friktion på uppfarten

SMHI har statistik.

Man kan ju se att det växlar årsvis men den svarta linjen är ju det glidande medelvärdet och representerar trenden. Det är ändå ganska tydligt.

Det är tydligt men knappast deterministiskt.
Kollar man 50-talet och N Norrland så var det likvärdigt med vad vi ser nu.
Det ser iofs ut som “färre dagar” numera.
Man bör nog kolla medeltemperaturen. Om det faller mycket snö så får vi fler dagar med snö. Varmare → typiskt mer snöfall.
Mer snöfall → fler dagar.
Varmare → snabbare avsmältning.

Korrelation.

Trenden pekar på värre vintrar framöver.

Precis. Det kan ju snöa mer i ett varmare klimat också.

Alla landsändar visar faktiskt på en viss ökning av antalet dagar med snötäcke sen 2020. Det går i cykler. Kan skilja jättemycket mellan olika årtionden. Därför är det den långsiktiga trenden som är det enda som säger något.

Det är därför jag är allergisk både mot klimathysteriker på Södermalm som skyller allt som händer på “klimatet” och mot tokstollar som hävdar att klimatet är oförändrat eftersom det minsann är -18 grader i Säffle idag.

1 gillning

Det ökade från 1990 till 2010 också men sen rasade det ner. Om man ser till Götaland iaf.

Sugen på ett bet? :smiley:

Det är som vanligt väldigt svårt att spå framtiden men väldigt enkelt att vara efterklok.

Jag tar et bett. Jag sätter en lunch på att medeltemperaturen kommer öka ytterligare.

Beror på om vi lyckas förbjuda plastsugrör helt.

1 gillning

På vad? Att klimatförändringarna är verkliga och att det blir varmare? Allting tyder ju på det. Det finns ingen anledning att misstro det tycker jag.

Jump to conclusions much?

Nej bara om det går upp eller ner i det korta loppet.

Det har inte med klimatet att göra öht utan med mikroplaster som snart finns i allt vi äter. Frågan är om vi kommer må så bra av det i längden.

Vad ville du slå vad om då? :slight_smile:

Idag funderar jag på att skicka ett störigt svar till mitt elbolag…

Ditt avtal på adressen **************** är uppsagt från 2025-02-19 på grund av leverantörsbyte. Vart vill du att vi skickar slutfakturan? Återkom ifall du har några frågor.

Om jag haft autogiro senaste 3 åren är väl det rimliga att även sista fakturan dras från samma autogiro men jag kanske bör be dom skicka den till Jultomten istället.