Edit, räknade fel. Va 121 säckar a 23kg eller ca 2,8 ton.
Visade det sig att den där glaskroppsavlossningen inte var helt ofarlig. Näthinnan har fått lite stryk. Många olika droppar i ögat blev det. Och diverse high-tec för att först kolla hela ögat och sedan lasersvetsa i ögat. Åter för kontroll om en vecka.
Det verkar inte vara nån höjdare att bli äldre/gammal men man har ju inget val.
I know!
… eller inatt, är det tredje dagen av sömnlöshet under de mörkaste timmarna.
Egon
Fan vad jobbigt det är. Är drabbad själv i perioder
hörde jag på radion att 2024 kostade 19,1 miljarder i sjukskrivningar.
Tro att det var 14milj mer än året innan
50% psykisk ohälsa.
vore intressant att se en ålderuppdelning
Psykisk ohälsa är hemskt och inte att leka med. Hoppas den meningen säger allt om min inställning när jag nu författar nästa rad.
Psykisk ohälsa har funnits länge. I närtid är det tyvärr så att det enable’as av alla instanser från HR till FK. Där mellan finns sjukvården och den drar sitt strå till stacken.
Jag minns en 10frågors enkät som säkert är från 50-60-talet ursprungligen där man vid 3/10 ”rätt” svar räknas som schizofren eller vad det var.
Säkert 100% härinne (utan smiley eller dömande).
ADHD och alla de utredningarna verkar ha gått framåt. En kollega på jobbet var 100 på att det var i hans gener som det förts vidare men fick ett ytterst litet kanske/kanske inte som resultat. Det ger kred där, tycker jag som vet hur han är.
Summa…
I ett samhälle där en diagnos är mer än en självklarhet (och en rättighet) så kanske inte ökad sjukskrivning är något konstigt.
Egon
Suttit och scrollar igenom mängden av div utbildningar som firman tillhandahåller.
Kräver egentid men , kollobrativa robotar 40timmar.
Lite sugen…
Hur mycket är psykisk ohälsa och hur mycket är snowflakes som ”mår dåligt”?
EPS, Armering, Slang, Spackel, Klinker?
Hur tjockt kan man flytspackla utan att det börjar spricka och ha sig?
Det där är en bra fråga, även om man knappast behöver vara “snowflake” för att må dåligt.
Man kan kanske(?) ana att Gen-Z och Gen-Alpha har det sämre förspänt i och med alla dj-la sociala medias påverkan. Gen-Y ligger lite före och har i stora delar passerat tonår före sociala-media-eländet och alla-ser-allt-via-nätet, drog igång ordentligt runt 2010-ish i och med mobilt internet (iPhone kom 2007).
Är man, som jag, (late) Boomer så är man knappast särskilt mottaglig för samma typ av påverkan. Gen-X torde också vara skaplig resistenta.
Vårt spackel tål 40mm. Vi lägger på ungefär det idag.
Du har rätt i konstruktionen (50mm EPS för övrigt) men den ligger på en platonmatta som har sug under sig för att motverka radon (och fukt antar jag).
Sen kan man spackla tjockare i omgångar men lagret man lägger uppepå blött-i-blött skall ej vara tjockare än det undre. Idag spackade vi ca 30+10mm.
Letade jag efter mina gamla skolböcker och hittade en riktig pärla. Hur optimistisk var Ed Krol när han hittade på den där titeln?
Aaah. Tanenbaum. Den har jag läst.
Then you are old!
“Old and grey and full of sleep…”
Uni 86-90. Och jag jobbade två år efter det fyraåriga gy.
SYP på HIS 88-91. Plus lite extra.
Just lite min tanke.
Samma här
(Linköping 80-85)